English

واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت:

شرط مذاکره ایران و آمریکا بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ ای است

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت:شرط مذاکره ایران و آمریکا بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای است آمریکا باید به میز مذاکره ۱+۵ برگردد و به توافقات پایبند باشند.

شرط مذاکره ایران و آمریکا بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ ای است

به گزارش خبرگزاری موج،  محمود واعظمی رئیس دفتر رئیس جمهوری امروز در حاشیه  جلسه هیات دولت  در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره‌ی جزئیات بسته پیشنهادی فرانسه به ایران جهت عدم اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران اظهار کرد: تا زمانی که توافق انجام نشود، اعلام جزییات پیشنهادات به طور رسمی کار درستی نیست.

وی اظهار کرد:‌ در حال حاضر ما و فرانسه هر کدام دیدگاه‌هایی داریم و ما در داخل و فرانسوی‌ها در اتحادیه اروپا در حال مشورت هستیم، بنابراین تا زمان نهایی شدن موضوع جزییاتی را اعلام نخواهیم کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان این که همواره درباره‌ی موضوعات مهم گمانه زنی‌هایی مطرح می‌شود، ادامه داد: ما نباید مواقعی که موضوع بسیار مهمی در حال مذاکره است ، به دلیل مسائل تبلیغاتی جزئیات آن را به هم بزنیم.

واعظی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی روند مذاکرات ایران و اروپا در برجام اظهار کرد: روند این مذاکرات از هفته گذشته تاکنون با پیشرفت نسبتا خوبی همراه بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که احتمال اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران چقدر است، خاطر نشان کرد:‌هفته آینده گروهی اقتصادی از ایران به فرانسه می‌روند تا راجع به جزییات پیشنهاد این کشور صحبت کنند، بعد از بازگشت این گروه بهتر می‌توانیم راجع به احتمال اجرا یا عدم اجرای گام سوم  کاهش تعهدات صحبت کنیم.

رئیس دفتر ریاست‌جمهوری درباره سفر امانوئل مکرون به تهران خاطرنشان کرد: هیچ وقت بحث جدی برای سفر ایشان به تهران را نداشتیم. سفر هم زمانی انجام می‌شود که از پی آن، دستاورد روشنی به دست آید. خود سفر برای سفر معنی ندارد بلکه سفر باید برای هدفی باشد.

* روابط خارجی باید تامین‌ کننده نیازمندی‌ های کشور باشد

محمود واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهوری، دولت و وزیر امور خارجه ما به دنبال آن هستند از تمامی ابزارها در هر شرایطی استفاده کنند تا تحریم‌ها برداشته شود، اظهار کرد: برای رفاه مردم ایران، روابط خارجی باید بتواند به نوعی تامین‌کننده نیازمندی‌های کشور باشد.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و فرانسه گفت: آنچه با فرانسه طی چند هفته و به ویژه چند روز گذشته در پیش گرفته‌ایم، برای آن است که حقوق ایران در برجام محقق شود و تحریم‌ های ظالمانه‌ای که از طرف آمریکا اعمال می‌شود، رفع شود؛ وزیر امور خارجه نیز در سفرهای اروپایی و آسیایی برای تحقق این هدف گام برمی‌دارد.

واعظی درباره اعلام آمادگی آمریکایی هوایی ها برای ملاقات با رئیس جمهوری کشورمان اظهار کرد: ما همواره گفته‌ایم ملاقات مشکلی را حل نمی‌ کند، بلکه ملاقات باید برای هدفی انجام شود؛ تا وقتی در این رابطه اعتماد پیدا نکنیم که هدفی که دنبال میکنیم، محقق می‌شود، صحبت از ملاقات صحیح نیست.

وی شرط مذاکره ایران و آمریکا را بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای عنوان کرد و گفت: آمریکا باید به میز مذاکره ۱+۵ برگردد و به توافقات پایبند باشند تا مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران بتوانند از همه مزایایی که در برجام است، استفاده کند. اگر آمریکا به دنبال روش دیگر است، ابتدا باید اشتباهی که در تحریم‌ها کرده را اصلاح کند و سپس وارد گفت‌وگو شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خاطرنشان کرد: درباره جزئیات در همان زمان اجرا اعلام می‌شود ولی آنچه امروز می‌توان گفت این است که اگر پیشرفتی نداشته باشیم، گام سوم را قطعا اجرا خواهیم کرد.

واعظی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌شرط‌های آمریکا برای انجام گفت‌وگو با ایران گفت: من نمی‌دانم مسئله مطرح شده چیست اما ما در چند ماه گذشته مواضع مختلفی را از سوی آمریکایی‌ها شاهد بودیم؛ از ۱۲ شرطی که وزیر امور خارجه‌شان اعلام کرد تا عقب‌نشینی آنها و این که گفتند ما هیچ پیش‌شرطی نداریم و ترامپ نیر اعلام که فقط می‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای نسازد.

* خود آمریکایی‌ ها هم در ارتباط با ایران سرگردان هستند

وی با بیان اینکه «ما نمی‌دانیم در آمریکا چه کسی صحبت می‌کند و حرف کدام را بپذیریم» اظهار کرد: به نظر می‌رسد خود آمریکایی‌ ها هم در ارتباط با ایران سرگردان هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات و هجمه‌های وارد شده نسبت به اظهارات رئیس‌جمهوری، گفت: در شرایطی که کشور با دشمن خارجی مواجه است و شدیدترین تحریم‌ها علیه ملت ما اعمال شده است، بیش از هر چیزی به انسجام، یکپارچگی و صمیمت در داخل کشور نیازمند هستیم و پیامی که از ایران به خارج ارسال می‌شود، باید پیام وحدت باشد.

واعظی افزود: به هر حال یک اشتباهی را گروه اندکی انجام می‌دهند و تمام دستاوردهای دولت را که از نظر من دستاوردهای نظام و ملت است برای یکسری اهداف جناحی و انتخابات پیش رو هست، زیرسوال می‌برند؛ ما نباید مانند آنها عمل کنیم چراکه منافع ملی و امنیت ملی از همه چیز مهمتر است.

وی تصریح کرد: مردم باید جواب این گروه اندک را بدهند؛ چرا که در شرایطی که ما نیازمند وحدت هستیم این افراد شعار تفرقه می‌دهند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سید احمد عراقچی، معاون سابق بانک مرکزی مبنی بر اینکه مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز به دستور ریاست‌جمهوری بوده است با بیان اینکه «دستور رئیس‌جمهوری را خدمت رئیس قوه قضاییه فرستاده‌ای»، اظهار کرد: رئیس‌جمهوری همواره در شش سال گذشته بر تقویت پول ملی کشور، مدیریت بازار ارز و ثبات آن تاکید داشته‌اند؛ در این مسئله تردیدی نیست؛ ایشان کتبی و شفاهی چنین اعتقادی داشته‌اند و هم در دوران سیف و هم در دوران همتی بر این مسئله تاکید کرده اند.

واعظی ادامه داد: بانک مرکزی به صورت ذاتی وظایفی دارد که ربطی به دوران ما ندارد ،یعنی از دوران گذشته و مرحوم نوربخش تا به امروز، هر کسی که رئیس بانک مرکزی یا معاون ارزی آن بوده است، برای کنترل و مدیریت بازار ارز در داخل کشور تمهیداتی را انجام می داده است. اعتقاد ما بر این است آنچه بانک مرکزی هم در دوران سیف و هم امروز انجام می‌دهد، وظایف ذاتی‌اش است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه