English

آیت الله اراکی:

حاکمیت است که فرهنگ را می‌ سازد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: فرهنگ از پایه‌های علوم انسانی است که بدون وجود جامعه شکل نمی‌گیرد و جامعه نیز بدون وجود رهبر استوار نمی‌شود و این حاکمیت است که فرهنگ را می‌سازد.

حاکمیت است که فرهنگ را می‌ سازد

به گزارش خبرگزاری موج، آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری در آیین معرفی درسنامه غنا و موسیقی اظهار کرد: امام هر جامعه در شکل‌گیری هویت فرهنگی آن جامعه نقش مهمی دارد، هویت هر انسانی را امام او شکل می‌دهد و این مطلب از مباحث مهم ولایت است، ولایت هویت‌ساز است و این هویت را از طریق دانش فقه ساخته و در چارچوب فقه استوار می‌کند.

وی ادامه داد: فقه نظام، فقهی است که تحقق آن به وجود دو طرف حاکم و محکوم نیازمند بوده و بدون وجود یک طرف تحقق پیدا نمی‌کند، مانند مسئله تشکیل حکومت که برای تحقق آن وجود مامون تنها و امام تنها کافی نیست.

اراکی با اشاره به فقه مربوط به حوزه فرهنگ عنوان کرد: هر مسئله، فقه خاص خود را دارد و فرهنگ نیز از این مسائل است، فرهنگ از پایه‌های علوم انسانی است که بدون وجود جامعه شکل نمی‌گیرد و جامعه نیز بدون وجود رهبر استوار نمی‌شود و این حاکمیت است که فرهنگ را می‌سازد.

وی ادامه داد: یکی از غلط‌ترین جملاتی که در زمینه فرهنگ گفته می‌شود این است که فرهنگ و حکومت رابطه‌ای با یکدیگرنداشته و حاکمان نباید در این حوزه وارد شوند، در حالی که فرهنگ در جامعه‌ای با هرج و مرج و بدون وجود حاکمیت، استوار نمی‌گردد.

این استاد حوزه بیان کرد: رسانه از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های فرهنگ و از اثرگذارترین عوامل حکومت برای فرهنگسازی در جامعه است که هویت افراد جامعه را می‌سازد، هویت مورد نظر حاکم از طریق رسانه به مردم ابلاغ می‌شود و دعوت پیامبر اکرم(ص) به اسلام نیز نوعی کار رسانه‌ای محسوب می‌گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: قبل از آنکه به آواز صرفا به‌عنوان یک عمل نگاه شود،  باید آن را نوعی دعوت، فراخوان و تحریک مخاطب قلمداد کرد، باید توجه شود که یک آواز و آهنگ می‌تواند تقوای انسان را به حرکت درآورد و آوازی دیگر می‌تواند شهوت آدمی را تحریک کند و علمای ما با استفاده از منبع دینی و فقهی این ضابطه و معیار را برای تشخیص این دو گونه آهنگ تعیین کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه