English

نماینده ادوار مجلس در گفتگو با موج مطرح کرد؛

زمینه های فساد و رانت خواری در کشور باید برچیده شود/برخی سیاست های دولت منجر به ایجاد زمینه رانت خواری و افزایش نارضایتی مردم شد

یکی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخورد با مفاسد اقتصادی بسیار مهم است، اما مهمتر از آن برچیده شدن زمینه های فساد و رانت خواری است.

زمینه های فساد و رانت خواری در کشور باید برچیده شود/برخی سیاست های دولت منجر به ایجاد زمینه رانت خواری و افزایش نارضایتی مردم شد

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی موج درباره شرایط سیاسی حاکم بر کشور اظهار داشت: فضای سیاسی امروز کشورمان متاثر از دو مولفه است که هر کدام را باید در جای خود مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا به شناخت بهتری از این فضا دست پیدا کنیم.

وی افزود: مولفه نخست مربوط به تحریم ها، تهدیدها و فشارهای خارجی است که از سوی دشمنان اسلام و انقلاب و مخالفان و معاندان خارجی به ما تحمیل می شود. سران کاخ سفید و رژیم کودک کش صهیونیستی در این حوزه توطئه های زیادی علیه کشورمان انجام می دهند. به عنوان نمونه می توان به صحبت های اخیر رییس جمهوری آمریکا و وزیر خارجه تازه به دولت رسیده این کشور اشاره کرد که خوشبختانه با موضع گیری قاطع رییس جمهوری محترم و نیروهای داخلی روبه رو شد.

تاثیر مشکلات اقتصادی بر فضای سیاسی کشور

معاون پارلمانی دولت دهم تصریح کرد: مولفه دوم که بر فضای سیاسی کشور اثرگذاری می کند، مربوط به حوزه اقتصادی بوده و شاهد هستیم مشکلات اقتصادی و نیازهای معیشتی مردم و به ویژه نوسانات اخیر در قیمت ارز و سکه تاثیر بسیاری بر فضای سیاسی کشور گذاشت.

میرتاج‌الدینی ادامه داد: به طور قطع فضای سیاسی را نمی توان جدای از مسایل و مشکلات اقتصادی مورد بررسی قرار دارد، زیرا این مشکلات به طور طبیعی شرایطی را ایجاد می کند تا عده ای به دنبال التهاب آفرینی و افزایش اضطراب در میان مردم باشند.

وی افزود: این عده تلاش می کنند تا از طریق پخش شایعات و شایعه سازی و دامن زدن به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم بر فضای سیاسی جامعه اثرگذاری منفی داشته باشند. در چنین شرایطی مسوولان کشور و نیروهای دلسوز و انقلابی، باید چند موضوع را مد نظر قرار دهند که مهترین آن تقویت وحدت و همگرایی در جامعه است.

میرتاج الدینی

نماینده اسبق مردم تبریز در خانه ملت گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز داریم و دولت و مجلس و سایر مجموعه ها باید دست به دست هم داده تا با مقابله با تحریم ها و تهدیدها و فشارها و انجام اقدامات صحیح و کارشناسی، به ویژه در حوزه اقتصادی آرامش را به جامعه بازگردانند.

میرتاج‌الدینی اظهار داشت: بنابراین یکی از نیازهای اصلی امروز جامعه ما، تلاش و همت مسوولان در حوزه رفع مشکلات اقتصادی است تا بتوانیم از این شرایط به صورت منطقی و آرام عبور کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار موج مبنی بر اینکه آیا دولت توانایی مهار مشکلات اقتصادی را دارد، گفت: من معتقدم رفع مشکلات موجود و به ویژه بهبود شرایط معیشتی مردم امکان پذیر است و می توانیم با استفاده از تجربه 40 ساله انقلاب و بهره مندی از نظرات کارشناسان دلسوز و انقلابی، فشارها را کاهش دهیم.

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: اگر شاهد گسترش وحدت و همدلی میان مجلس و دولت و قوه قضاییه باشد، می توانیم از فضای اقتصادی به وجود آمده که ناشی از تحریم و تهدیدهای خارجی و مشکلات مدیریتی داخلی است، به آرامی عبور کنیم. خوشبختانه انقلاب اسلامی ظرفیت های متعدد و ویژه ای دارد که در صورت بهره مندی صحیح از این ظرفیت ها، می توانیم مشکلات را کاهش دهیم.

باید دست از التهاب آفرینی برداریم

میرتاج‌الدینی در بخش دیگری از سخنان خود التهاب آفرینی در جامعه را یکی از ریشه های اصلی مشکلات موجود برشمرد و افزود: متاسفانه شاهد هستیم عده ای با انتشار خبرهای نادرست، توییت ها و پست های متعدد غیرواقعی در فضای مجازی، التهابات در جامعه را دامن می زنند و عده ای نیز بدون تحقیق این اخبار را به طور گسترده در فضای مجازی منتشر و تنش آفرینی می کنند.

وی بیان داشت: متاسفانه شرایط کشور به نحوی است که شایعه در آن بسیار رواج می یابد. شایعات را مخالفان نظام و معاندین از آن سوی مرزها تولید می کنند و عده ای نیز بدون اطلاع از اصل ماجرا و پشت پرده ها، شایعات را در جامعه گسترش می دهند.

معاون پارلمانی دولت دهم افزود: در این شرایط هم مردم باید هوشیار باشند و بدون تحقیق اخبار را در فضای مجازی منتشر نکنند و هم مسوولان باید از ارائه آمارهای غیرواقعی و ناصحیح خودداری کرده و بی دلیل مسایلی را در قالب توییت و شبکه های مجازی منتشر نکنند.

به تجربه های چهل ساله انقلاب بی توجه هستیم

میرتاج‌الدینی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه تا چه اندازه تصمیم های غیرکارشناسی به ویژه در حوزه اقتصادی به مشکلات سیاسی موجود در جامعه دامن زده است، گفت: در شرایط فعلی کشور، راه برون رفت از مشکلات موجود اتخاذ سیاست های صحیح اقتصادی است تا بتوانیم با کمترین هزینه از گردنه های سخت پیش روی عبور کنیم. متاسفانه طی چند ماه اخیر به تجربه های چهل ساله انقلاب توجه نشد. به عنوان نمونه در حوزه ارز و سکه تصمیم های نادرستی از سوی مسوولان امر اعمال گردید که آسیب های جدی معیشتی برای مردم به همراه داشت.

نوسانات بازار سکه و ارز

وی ادامه داد: اینکه نرخ 4200 تومانی را به صورت دستوری برای دلار اعلام کرده و هر قیمت دیگری را بگوییم قاچاق و ممنوع است، به طور قطع یک تصمیم نادرست بود و در همان ابتدا کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس گفتند این تصمیم صحیح نیست. اما دولت خیلی دیر تصمیم اشتباه خود را اصلاح کرد و همین امر، زمینه رانت و فساد را برای عده ای سودجو ایجاد کرد.

این نماینده ادوار مجلس افزود: دولت می توانست با اختصاص ارز دولتی برای کالاهای ضروری مانند دارو و مدیریت نرخ شناور ارز برای کالاهای غیرضروری، گشایش خوبی در فضای اقتصادی کشور ایجاد کرده و درآمدهای ناشی از مدیریت نرخ شناور ارز را هم در نهایت با سیاست هایی چون افزایش حقوق کارگران و کارمندان و افزایش یارانه ها به جیب مردم باز گرداند.

برخی سیاست های دولت منجر به ایجاد زمینه رانت خواری و افزایش نارضایتی مردم شد

میرتاج‌الدینی با تاکید بر اینکه برخی سیاست های دولت منجر به ایجاد زمینه های رانت خواری و فساد و افزایش نارضایتی مردم شده است، گفت: به عنوان نمونه ناگهان بدون برنامه و بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسان و افراد خبره، اقدام به فروش سکه کردند و همین امر فرصت را برای عده ای سودجو فراهم آورد تا شرایط را ملتهب کنند. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند این هستیم که دولت فضا را مدیریت و کنترل کرده و دستگاه قضایی و نیروهای اطلاعاتی با مفسدان و افراد سودجو برخورد قاطع داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شواهدی مبنی بر عزم جدی مسوولان برای برخورد با فساد در جامعه دیده می شود، گفت: با مفاسد اقتصادی باید بدون کمترین گذشتی برخورد قاطع داشته باشیم و اگر این برخوردها صورت نگیرد، به طور قطع آسیب های اجتماعی و سیاسی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

نماینده اسبق مردم تبریز در خانه ملت متذکر شد: البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که برخورد با مفسدان اقتصادی بسیار مهم است، اما مهمتر از آن از بین بردن زمینه های فساد در جامعه است. وقتی تصمیمی اتخاذ شده و زمینه برای رانت ایجاد می شود، طبیعی است افراد سودجو از این میدان وسیع برای رانت خواری استفاده می کنند و ما باید بیش و پیش از هر اقدامی، زمینه های فساد را مسدود کنیم.

میرتاج الدینی اظهار داشت: اگر ما گلوگاه های فساد را مسدود کنیم، دیگر هزینه های اضافی برخورد با مفسدان را پرداخت نمی کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: به هر حال معتقد هستم که با وجود مشکلات موجود، اگر قوای سه گانه به رهنمودهای مقام عظمای ولایت توجه کرده و وحدت و همدلی را در جامعه گسترش دهند، می توانیم مشکلات را همچون گذشته پشت سر بگذاریم و این امر نیازمند بهره مندی از تجربیات 40 ساله انقلاب است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه