English

شهردار پیشین تهران:

باید برای جبران کاستی ها نگاه آسیب شناسانه داشته باشیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع مردم قم گفت: یکی از مهم ترین نعمات انقلاب اسلامی، استقلال کشور بود.

باید برای جبران کاستی ها نگاه آسیب شناسانه داشته باشیم

به گزارش خبرگزاری موج، «محمد باقر قالیباف» در جمع مردم قم به مناسبت دهه فجر بیان کرد: باید به دو نکته اساسی به عنوان اصل توجه کنیم؛ انقلاب اسلامی ایران یکسری مبانی و ارزش ها دارد که این مبانی و ارزش ها برخاسته از سنت‌های الهی و منطبق با نیاز های فطری انسان‌هاست که قابل تغییر نیستند. بخش دیگر، رویکردها و رفتارهاست که با توجه به شرایط زمانی ومکانی قابل تغییر است.

وی درباره اهداف انقلاب اظهار کرد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران، استقلال بود، نعمت مجهولی که امروز کمتر به آن توجه می‌شود؛ بسیاری از انقلاب‌ها بوجود آمدند اما نتوانستند استقلال خود را حفط کنند. خیلی از هزینه‌هایی که در کشور می‌دهیم، به دلیل حفط استقلال کشور است؛ مردم بابت این استقلال جان و مال خود را فدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: نعمت آزادی یکی از اهداف مهم دیگر انقلاب اسلامی بود؛ آزادی فکر، آزادی اندیشه، آزادی بیان؛ وجود این آزادی‌ها کم نظیر است. عده ای در بعضی تحلیل ها، ایران را با بعضی کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند؛ این تحلیل ایراد ندارد ولی باید همه جوانب در نظر گرفته شود. هرکدام از همان کشور هایی که با ایران مقایسه می‌شوند، در برابر آمریکا سرسپرده‌اند و خیلی زود تسلیم می‌شوند و همه چیز خود را از دست می‌دهند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «نباید یاس و ناامیدی را در کشور ترویج کنیم»، اظهار کرد: فشاری که امروز به کشور در حوزه استقلال و آزادی وارد می‌شود، بسیار بیشتر و پیچیده‌تر از سال ۵۷است.

وی تصریح کرد: در ۴۰سالگی انقلاب مسئولین باید عملکرد خود را بازنگری کنند و آسیب‌شناسی و به خطاهای‌مان اقرار کنیم. ما مسئولین پا به پای مردم پیش نیامدیم و باید این موضوع را اقرار کنیم؛ کسانی که ضعف مدیریت در حوزه مسئولیت دارند به جای این‌که بپذیرند، به گردن دشمن می‌اندازند، این ظلم به مردم و انقلاب است. مسئولین حق ندارند در موضع اپوزوسیون حرف بزنند و باید پاسخگو باشند؛ اگرجایی خطایی مرتکب شد به جای توجیه بیخود، اشتباه را بپذیرد و اصلاح کنند.

وی گفت: یکی از اشکالات جدی ما این است که مردم را از حوزه تصمیم گیری و اثر گذاری عملا حذف کردیم؛ در حوادث اخیر، مردم به حق اعتراض‌هایی داشتند که ریشه اقتصادی داشت؛ ولی وقتی دشمن به حرف حق آن‌ها سوار شد و خواست کوچک‌ترین ضربه به استقلال و عزت کشور بزند، مرم واکنش نشان دادند و خود مردم بودند که قضیه را حل کردند. چرا مردم در صحنه اجرایی کشور حضور ندارند؟ عده‌ای می‌گویند اداره کشور پیچیده است و مردم‌ نمی‌توانند از پس آن بر بیایند در صورتی که مردم از پس دفاع مقدس که سخت‌تر بود برآمدند و در این حوزه هم می‌توانند موفق باشند.

قالیباف اظهار کرد: عده‌ای وقتی می‌گویند اقتصاد و مدیریت را مردمی می‌کنیم، تعریف‌شان از مردم‌متفاوت است؛ آن‌ها ۴درصدی‌ها را مردم می‌دانند. مردم در حوزه اقتصاد تولید کنندگان هستند؛ همه تولیدکنندگان که باید چرخ اقتصاد را بچرخانند یا تعطیل هستند یا با مشقت کار را پیش می‌برند. تولید کننده جز ۹۶درصدی ها است؛ هرکسی پول دارد و این پول را با تلاش و زحمت به دست آورده است، او رزمنده و مجاهد است و دست او را می‌بوسیم و کشور به این ثروت نیاز دارد.

وی تصریح کرد: کسانی که یک شبه با دور زدن قانون، با رانت، با فامیل بازی و قاچاق میلیاردر میشوند و انبوه ثروت نامشروع پیدا می‌کنند، جز چهار درصدی ها هستند؛ این ها زالو صفتانی هستند که خون مردم را به شیشه می‌کنند.

وی با بیان این‌که «ضعف بزرگ ما این است که مردم را از صحنه تصمیم گیری حذف کرده‌ایم»، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم فساد در کشور حذف بشود، باید اجازه بدهیم مردم وارد صحنه شود. یکی دیگر از ضعف‌های کشور، اشکالات سیستم ساختاری است؛ آنقدر این سیستم متمرکز شده است و اختیارات دست افراد محدود افتاده است، که هم ایجاد فساد میکند و هم هزینه های کشور را بالا میبرد.

رئیس پلیس اسبق تهران افزود: چرا باید همه چیز در تهران تصمیم گیری شود؟ عمده تصمیم‌ها را می‌توان به مدیر همان شهرستان واگذار کرد؛ بخش دیگری را هم می‌توان به مردم داد، کاری که من در زمانی که رییس پلیس تهران بودم انجام دادم و پلیس +۱۰را ایجاد کردیم و اختیار گذرنامه را در اختیار مردم گذاشتیم و مردم کارها را پیش بردند.

وی ادامه داد: این اشکال ماست که مردم رای می‌توانند بدهند ولی از کسی که رای دادند نمی‌توانند سوال کنند. اصل مردم هستند و مسئولین فرع هستند ولی خودشان را اصل کرده‌اند؛ وقتی کار درستی انجام می‌شود، می‌گویند عرضه شخصی است؛ ولی وقتی کاری خراب شود، می‌گویند ما که گفتیم نمی‌شود با دین کشور را اداره کرد و دین را هزینه می‌کنند.

شهردار سابق تهران گفت: گاهی موضوع ضعف مدیریت در کشور غوغا می‌کند؛ با مبانی نظری دهه۵۰و۶۰ میلادی، نمی‌توان امروز مدیریت کرد؛ با یک مدیریت نشسته، بسته و خسته نمی‌شود کار کرد. وقتی تلاش و کار صورت نگیرد مجبور هستند وعده توخالی بدهند و حرف دیگری برای گفتن ندارند. این مدیریت بسته باعث شده است جوان های خلاق و پرتوان که می‌توانند گره از کشور باز کنند، هیچ فرصتی به آن ها داده نشود و خسته شوند؛ کشور به نیروی جوان نیاز دارد و آماده پذیرفتن مسئولیت هاست.ظرفیت‌های بالفعل اقتصادی امروز کشور قادر است مشکلات اقتصادی را حل کند.

وی وحدت را رمز پیروزی انقلاب دانست و اظهار کرد: رمز تداوم انقلاب وحدت است و این وحدت باید بین مسئولین ایجاد شود؛ مسئولین باید در حل مشکلات مردم وحدت داشته باشند؛ مشکل جدی و اساسی امروز کشور اقتصاد است و همه با هر گرایش سیاسی باید در حل مشکل اقتصاد دست به دست هم بدهند و به دولت کمک کنند؛ وحدت در حل مشکلات مردم راهکار حفظ انقلاب است. نباید خوشحال باشیم که دولت در حل مشکل اقتصاد مانده است و این گناه نابخشودنی است؛ دولت هم‌نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند، چون مردم مسئولیت را بر عهده او گذاشته اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه