English

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در پاسخ به موج:

مجلس بر حضور اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا اصرار خواهد کرد

پورمختار با اشاره به رد مصوبه مجلس در مورد حضور اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا توسط شورای نگهبان گفت:مجلس بر مصوبه خود اصرار خواهد کرد زیرا تجربه نشان نداده حضور اقلیت ها باعث تسلط بر مسلمانان نشده است.

مجلس بر حضور اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا اصرار خواهد کرد

محمد علی پورمختار درباره رای شورای نگهبان در رد مصوبه حضور اقلیت های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج گفت: در حال حاضر اختلافی میان مجلس و فقهای شورای نگهبان به وجود آمده است. فقهای شورای نگهبان با استناد به قاعده نفی سبیل بر عدم حضور نامزدهای اقلیت های دینی با رای مسلمانان در شوراها تاکید دارد که البته این دیدگاه مسلم و معقولی بین همه علمای اسلام است.

اختلاف مجلس و شورای نگهبان در مجمع تشخیص رفع می شود

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ افزود: اما به لحاظ اجرایی ما در دوره چهارم شوراهای شهر و روستا، منتخبینی از اقلیت های دینی داشتیم که همین مساله ملاک عمل مجلس قرار گرفت و باعث شد تا طرح مذکور رای بیاورد. با توجه به این موضوع، من فکر می کنم مجلس بر مصوبه خود اصرار می کند و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیرنده خواهد بود. 

 وی در پاسخ به این سوال که عدم اجازه حضور نامزدهای اقلیت های دینی در انتخابات شوراها می تواند بر مشارکت مردم حوزه هایی که تا پیش از این امکان رای دادن به اقلیت های دینی را داشتند اثر منفی بگذارد تصریح کرد: بعید می دانم. زیرا اگر مجمع تشخیص مصلحت هم نظر شورای نگهبان را تایید کند، این مساله تبدیل به قانون می شود، قانونی که مبتنی بر یک امر فقهی است و چون مسلمانان پیرو فتواهای علما هستند، مشکلی پیش نخواهد آمد. 

پورمختار خاطرنشان کرد: اگرچه ما مایل هستیم که این اختلاف از بین برود و همزیستی همچنان پایدار بماند. توقع ما هم از شورای نگهبان این بوده که با نگاه مثبت و بازی به این رابطه صحه بگذارد و بنا به مصلحت مصوبه را تایید کند اما اعضای شورای نگهبان اعلام کردند که اینجا محل مصلحت نگری نیست. لذا ما امیدواریم در مجمع تشخیص مصلحت نظام این اختلاف رفع شود و امیدواریم بر مشارکت مردم اثر منفی نگذارد. 

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس افزود: نامزدهای اقلیت های دینی در زمان انتخابات شوراها در اقلیت هستند و تنها با رای مسلمانان می تواند انتخاب شوند و اگر از این به بعد دیگر صلاحیتشان تایید نشود، موضوعیتی برای عدم مشارکت مردم باقی نمی ماند. ضمن آنکه تجربه نشان داده حضور اقلیت های دینی در شوراهای شهر و روستا باعث تسلط بر مسلمانان نشده است. 

وی درباره رویه مجمع تشخیص مصلحت نظام در این قبیل اختلافات اظهار داشت: نمی توان به طور قطع گفت مجمع مصوبه مجلس را تایید می کند اما بنابه مصلحت نظام و سابقه حضور اقلیت های دینی در دوره چهارم شوراها، می توان به این مساله امیدوار بود. 

دو ارگان در خروج متهم اختلاس صندوق فرهنگیان دست داشتند

پورمختار در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاعاتی در مورد ارگانی که باعث خروج متهم به اختلاس از صندوق فرهنگیان از کشور شد دارد یا خیر بیان کرد: همان طور که سخنگوی قوه قضائیه گفتند متهم مذکور پس از مدتی به کشور بازگشت اما قوه قضائیه علیه دو ارگانی که اسباب خروج وی را فراهم کردند اعلام جرم کرده است، یکی ارگانی که درخواست خروج او را از اداره گذرنامه کرده و دیگری اداره ای که بدون نظرخواست قضائی امکان خروج را ایجاد کرده است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه