English

کارشناس مسائل جهان عرب در پاسخ به موج

ورود حماس به فرایند مذاکره با اسرائل دستاوردهای ۷۰ ساله مبارزات فلسطین را از بین می برد

کارشناس مسائل جهان عرب گفت: هدف غرب جدا کردن حماس از جبهه مقاومت و ایران است و در صورت ورود این گروه به روند سازش دستاوردهای 70 ساله مبارزات ملت فلسطین از بین می رود.

ورود حماس به فرایند مذاکره با اسرائل دستاوردهای 70 ساله مبارزات فلسطین را از بین می برد

حسن هانی زاده در خصوص سند منتشر شده اخیر حماس در مورد به رسمیت شناختن مرزهای 1967 به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: با انتشار سند 42 ماده ای حماس مشخص شد که این جنبش ریشه دار اسلامی از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده و درصدد طی کردن راهی است که پیش از آن جنبش فتح رفت و به بن بست رسید.

وی ادامه داد: تلقی رهبران حماس این است که با تکیه بر برخی عوامل منطقه ای و بین المللی می توانند از راه مذاکره و گفتگو با رژیم صهیونیستی حقوق ملت فلسطین را محقق سازنند اما تجربه نشان داده است این رژیم به گفتگوها و راهکارهای سازشکارانه برای شکل گیری دولت مستقل فلسطینی تن نمی هد.

این کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به مذاکرات 25 ساله اخیر جنبش فتح با تل آویو خاطر نشان کرد: از سال 1993 که قرارداد اسلو به امضا رسید نزدیک به 25 سال گفتگوهای نفس گیری میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل برقرار است اما به نتیجه رسیده.

هانی زاده با بیان اینکه رهبران حماس تحت فشار عربستان، ترکیه، قطر و آمریکا به سمرت راهکار سیاسی متمایل شده است تاکید کرد: اگر این اتفاق رخ دهد و حماس بر سر میز گفتگو بنشیند به طور قطع جایگاه مبارزاتی خود را از دست خواهد داد. ضمن آنکه در صورت چنین سناریویی دستاوردهای مبارزاتی 70 ساله ملت فلسطین از بین می رود.

وی همچنین در خصوص نقش انتفاضه ها در احقاق حق ملت فلسطین اظهار داشت: تاکنون سازش نتیجه ای برای فلسطین نداشته اما انتفاضه ها اقداماتی مناسب برای تحت فشار قرار دادن جامعه جهانی، غرب و رژیم صهیونیستی بوده است. نکته مهم دیگر آن است که اگر هم به فرض انکه ملت فلسطین از مبارزه خسته شده اند باید مسئولان حماس رسما این موضوع را عنوان کنند اما مشکل آنجاست که آنها با لفاظی صرفا بر ضعف خود سرپوش می گذارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه