English

رییس جهاد کشاورزی سبزوار:

سبزوار، قطب تولید خاویار در غرب خراسان رضوی

رییس جهاد کشاورزی سبزوار بیان کرد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تاکنون ۶۰ تا ۶۵ تن گوشت خاویار به روسیه و آذربایجان صادر شده و ۱۰ تن مصرف داخلی بوده است و ۹۰ درصد خاویار تولید شده سبزوار به روسیه و آسیای میانه صادر می‌شود.

سبزوار، قطب تولید خاویار در غرب خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، علی اصغر امانیان؛ رییس جهاد کشاورزی سبزوار در خبری اعلام کرد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تاکنون ۶۰ تا ۶۵ تن گوشت خاویار از سبزوار به روسیه و آذربایجان صادر شده است.

امانیان این سخنان را در بازدید از محل تولید و پرورش ماهیان خاویاری در روستای کهنه آب سبزوار ابرازداشت و ادامه داد: از ابتدای امسال ۲۳۰ تا ۲۴۰ کیلو گرم خاویار و ۷۰ تا ۷۵ تن ماهی تولید شده است.

رییس جهاد کشاورزی سبزوار افزود: از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تاکنون ۶۰ تا ۶۵ تن گوشت خاویار به روسیه و آذربایجان صادر شده و ۱۰ تن مصرف داخلی بوده است و ۹۰ درصد خاویار تولید شده سبزوار به روسیه و آسیای میانه صادر می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: هر چند ماهیان خاویاری به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد اما از طرفی بازدهی بهتری دارد، ضریب تبدیلی ماهیان خاویاری نسبت به ماهیان سردابی بهتر و سودآوری آن بیشتر است.

امانیان تصریح کرد: اکنون دو نژاد سیبری و فیلون وجود دارد که نژاد سیبری ۱۰ درصد وزنش برداشت می‌شود. یعنی یک تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم ماهی استحصال می‌کنیم و سبزوار در فلات کویر رتبه اول تولید خاویار را به خود اختصاص داده است.

رییس جهاد کشاورزی سبزوار تاکید کرد: اکنون ۴ مزرعه فعال پرورش خاویار در سبزوار وجود دارد و تا ۲۲ بهمن همین امسال ۴ مزرعه دیگر وارد مدار خواهد شد که تقریبا تولید گوشت خاویار به ۲۰۰ تن و خاویار به ۳ تا ۳.۵ تن خواهد رسید.

وی اظهارداشت: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش درآمد با غنی‌سازی آب کشاورزی سبب بهبود کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی می‌شود.

امانیان گفت: تمام استخرهای پرورش ماهی در سبزوار دو منظوره است، گفت: سبزوار به لحاظ ضریب تبدیل ماهی در کشور و در تولید ماهی اوزون برون در دنیا رکورددار است و علیرغم اینکه خاویار چرم بسیار محکمی دارد اما هنوز برای استفاده از این محصول به صورت رسمی در کشور ورود نشده است.

رییس جهاد کشاورزی سبزوار اذعان داشت: منبع آبی این مجموعه پرورش ماهی خاویار چاه قنات است، گفت: با قرارداد ۳۰ ساله‌ای که با مالکین برای استفاده منعقد شده نگرانی و مشکلی برای قطعی برق ندارند.

وی یادآورشد: اگر مالکین و سرمایه‌گذاران به پرورش ماهی ورود کنند امکان ایجاد چنین ظرفیتی برای پرورش ماهی در روستای کسکن و گودآسیاب سبزوار وجود دارد و برای تنها واحد درحال ساخت پروژه ملی خاویار در آب‌های شور سبزوار ۷۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برآورد شده است که امکان برداشت ۶۰ تن ماهی با ۱.۵ تن خاویار را دارد.

امانیان خاطرنشان کرد: هرچند امکان پرورش خاویار با آب شیرین وجود ندارد اما این مجموعه به عنوان تنها واحدی در کشور است که خاویار را با آب شیرین پرورش می دهد و بازارهای هدف صادراتی گوشت خاویار روسیه و آذربایجان هستند و خاویار شهرستان پس از فرآوری به سمت مازندران می‌رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه