English

رییس اداره منابع طبیعی خلیل‌آباد:

قاچاق چوب بلایی برای مناطق کویری خراسان رضوی

رییس اداره منابع طبیعی خلیل‌آباد بیان کرد: وجود پوشش گیاهی و حفظ آن در مناطق کویری بسیار ارزشمند و ضروری است و بهترین راهکار برای حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش زمین، حفظ پوشش گیاهی و توسعه آبخیزداری در کشور است.

قاچاق چوب بلایی برای مناطق کویری خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حمید ترابی؛ رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد در خبری اطلاع داد: هجوم قاچاقچیان چوب به مناطق کویری به دلیل جلوگیری از قطع درختان جنگل‌ها در منطقه شمال کشور.

ترابی در ادامه اضافه کرد: اگرچه درختان ریه‌های زمین هستند و به تناسب جمعیت باید به تعداد درختان هم افزوده شود، اما اکنون میانگین جنگل‌ها به نسبت جمعیت رو به کاهش است.

رییس اداره منابع طبیعی خلیل‌آباد گفت: هرچند جلوی قطع درختان جنگل‌ها را در شمال کشور گرفته‌اند، اما از سویی موجب شده کارخانه‌ها و صنایع بسیار زیادی که در شمال کشور وجود دارند و از قدیم متکی به چوب این جنگل‌ها بوده‌اند با مشکلات جدی مواجه شوند.

وی همچنین تصریح کرد: هرچند بخشی از نیاز این کارخانه‌ها از محل قاچاق چوب همان جنگل‌ها تأمین می‌شود ولی اکنون فاجعه‌ای بدتر رخ داده است، عملاً این افراد برای خرید چوب و یا بعضاً قاچاق به این مناطق هجوم آورده‌اند.

ترابی متذکرشد: هرچند تا وقتی یک درخت توت بخواهد بزرگ و تنومند شود یک نسل از بین می‌رود اما همان درخت قاچاق می‌شود، اگرچه در دادن مجوز و نظارت‌ها بسیار سخت‌گیری می‌کنیم و از سویی اغلب چوب‌های این منطقه خشک و از درختان زردآلو و انار و ... است ولی در هر ماشین چند تکه چوب درخت توت و سایر درختان کشف می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی خلیل‌آباد تاکید کرد: اگرچه بسیاری از استان‌ها درگیر این معضل شده‌اند اما این وضعیت موجب می‌شود سطح فضای سبز در این مناطق کویری بسیار کاهش یابد.

وی اظهار داشت: اگر در شمال همین امروز درختی بریده شود به دلیل بارندگی‌های مناسب چند سال بعد شاهد رشد سریع جوانه‌ها هستیم، ولی اگر در این مناطق کویری درختی بریده شود دیگر امکان سبز شدنش نیست.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد یادآورشد: علیرغم اینکه در کویر شهرستان منطقه‌ای به نام تک درخت داشتیم که از سالیان قبل همان تک درخت بوده ولی همان را قطع کرده‌اند.

ترابی خاطرنشان کرد: وجود پوشش گیاهی و حفظ آن در مناطق کویری بسیار ارزشمند و ضروری است و بهترین راهکار برای حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش زمین، حفظ پوشش گیاهی و توسعه آبخیزداری در کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه