English

رییس اداره بهداشت دامپزشکی خراسان رضوی:

افزایش فعالیت کنه‌ها و سایر حشرات موذی دام ها در فصل گرما

رییس اداره بهداشت دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: فعالیت کنه‌ها و سایر حشرات موذی که عامل انتقال انواع بیماری‌ها هستند، در فصل گرما بیشتر می‌شود و به عنوان مثال عامل انتقال بیماری مشترک تب کریمه کنگو نوعی ویروس بوده است.

افزایش فعالیت کنه‌ها و سایر حشرات موذی دام ها در فصل گرما

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمدرضا بهروزیان شریف؛ رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: فعالیت کنه‌ها و سایر حشرات موذی که عامل انتقال انواع بیماری‌ها هستند، در فصل گرما بیشتر می‌شود؛ به این منظور سم پاشی مستمر اماکن دامی و بدن دام‌ها برای مبارزه با انگل‌های خارجی توصیه می‌شود.

بهروزیان شریف تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان جهت مقابله با استرس دمایی و شیوع بیماری‌های دامی مشترک و غیر مشترک در فصل تابستان اقداماتی انجام داده است و همزمان با افزایش دما، حیوانات آسیب‌پذیرتر می‌شوند و بر همین اساس توصیه‌های اداره کل دامپزشکی استان در این خصوص به اداره‌های دامپزشکی شهرستان‌ها ارسال و از طریق پیامک به اتحادیه‌ها و دامداران اطلاع‌رسانی شده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی متذکر شد: تامین و ذخیره‌سازی آب مصرفی کافی برای دام، باز گذاشتن پنجره‌ها، استفاده از تهویه و راه‌اندازی سیستم مه‌پاش جهت جابجایی و خنک کردن هوای داخل آغل‌ها و دیگر فضاهای مسقف پرورش دام، خودداری از چرای دام‌ها در ساعات گرم روز و زیر نور مستقیم آفتاب و انتقال دام‌ها به مکان‌های مسقف و دارای سایه مواردی هستند که به دامداران توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: فعالیت کنه‌ها و سایر حشرات موذی که عامل انتقال انواع بیماری‌ها هستند، در فصل گرما بیشتر می‌شود و به عنوان مثال عامل انتقال بیماری مشترک تب کریمه کنگو نوعی ویروس بوده که از طریق کنه هیالوما که عمده فعالیت آن در فصل گرم است، انتقال پیدا می‌کند. به این منظور سم پاشی مستمر اماکن دامی و بدن دام‌ها برای مبارزه با انگل‌های خارجی توصیه می‌شود.

بهروزیان اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان در حد توان کار سمپاشی را انجام داده و اولویت ما در این خصوص کانون‌های تب کریمه کنگو انسانی است و توصیه ما به دامداران علاوه بر سمپاشی محیط نگهداری و بدن دام، استفاده از لباس‌های پوشیده، دستکش و کلاه در محل زندگی دام است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اضافه کرد: توجه به تغذیه دام‌ها پس از خشکسالی‌های چند سال اخیر لازم است و باید تا حد امکان از مصرف بی‌رویه مواد خشک جلوگیری شود زیرا می‌تواند برای دام بیماری‌زا باشد همچنین دامداران باید مکمل‌های معدنی و ویتامینه در اختیار دام خود قرار دهند.

بهروزیان یادآور شد: در این فصل پس از درو مزارع گندم و جو، دامداران ، دام خود را با باقی‌مانده گیاهان روی زمین مورد تغذیه قرار می‌دهند و توصیه می‌شود قبل از این تغییر ناگهانی جیره غذایی، جهت جلوگیری از ابتلای دام به بیماری پرخوری، واکسن آنتروتوکسمی برای دام استفاده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه