English

آموزش عملی دامداران استان جهت پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو/سمپاشی دامها و اماکن دامی

دامداران استان با آموزش عملی از مزایای مبارزه با کنه های دامی و تب خونریزی دهنده کریمـه کنگـو آگاهی یافتند.

آموزش عملی دامداران استان جهت پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو/سمپاشی دامها و اماکن دامی

به گزارش خبرگزاری موج از گیلان، محمد فرج واجاری رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان اظهار کرد: با توجه به مشاهده مواردی از ابتلا به بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمـه کنگـو در انسان در بعضی از مناطق کشور، به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک، دامپزشکی استان گیلان نسبت به سمپاشی 19 هزار و 331 راس گاو و گوساله و نیز 57 هزار و 20 راس گوسفند و بز و 220 هزار و 397 متر مربع جایگاه دام با سموم یارانه ای و بصورت رایگان اقدام کرد. این اقدامات به جهت مبارزه با انگلهای خارجی و کنه های دامی انجام شده و همچنین با انجام این اقدامات، دامداران استان با آموزش عملی از مزایای مبارزه با کنه های دامی آگاهی یافتند.

وی با بیان اینکه، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماریهای خطرناکی است که از دام به انسان منتقل می شود، افزود: این بیماری از طریق گزش انواع کنه های دامی، تماس با حیوان آلوده و لاشه آن و ترشحات بدن افراد آلوده ایجاد می شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان ادامه داد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دامها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس تا یک هفته در بدن دام می ماند ولی دام علائم ظاهری بیماری را نشان نمی دهد. موارد تک گیر و یا همه گیری های ناگهانی این بیماری در انسان به صورت یک بیماری خونریزی دهنده و خطرناک با مرگ و میر بالا ظاهر می شود.

آموزش افراد در معرض خطر تب خونریزی دهنده کریمـه کنگـو

فرج واجاری گفت: مخزن اصلی ویروس این بیماری در طبیعت کنه ها می باشند و برای پیشگیری و کنترل بیماری می بایست بر آموزش افراد در معرض خطر شامل دامپزشکان، پزشکان، قصابان، کارگران کشتارگاه ها، روستائیان، دامداران و همچنین سمپاشی دام و اماکن دامی و قطع چرخه انتقال احتمالی ویروس از طریق کشتار دامها در کشتارگاههای صنعتی اقدام کرد.

سم پاشی اماکن دامی

فرج واجاری در پایان اضافه کرد: دامداران محترم استان می بایست جهت مبارزه با کنه های دامی و پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، دامهای خود را بصورت ماهانه در فصل گرما(از اردیبهشت تا مهر ماه هر سال) با سموم مخصوص دامی سمپاشی کنند.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه