English

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری:

کشور ایران صاحب تمدن هفت هزار ساله است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری بیان کرد: آنچه به عنوان میراث فرهنگی داریم چه ملموس و ناملموس متعلق به همه بشریت است لذا این اشیا باید در کشور خودمان نگهداری، ترویج و معرفی شوند و هرکس می‌خواهد آنها را مشاهده کند.

کشور ایران صاحب تمدن هفت هزار ساله است

گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، سید عزت‌الله ضرغامی؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنان اظهار داشت: خوشبختانه صبح امروز سنگ‌واره سرباز ساسانی وارد کشور شد و به موزه ملی ایران تحویل داده شد.

ضرغامی این سخنان را در حاشیه بازدید از سد تاریخی فریمان ابراز داشت و تصریح کرد: در دولت سیزدهم تلاش زیادی از سوی وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی و نمایندگی وزارت خارجه در لندن انجام شد تا مجسمه سرباز ساسانی که دهه شصت به صورت قاچاق خارج شده بود به کشور برگشت داده شود.

وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری گفت: بسیاری از آثار تاریخی کشور در دوره پهلوی خارج شده است البته از نظر آنها به صورت قانونی خارج شده که یا اشیا را فروختند یا قرارداد بستند و وقتی اشیا به صورت قانونی از کشور خارج شده باشد، پیگیری و بازگرداندن آنها سخت می‌شود اما در حال حاضر اولویتمان  بازگرداندن  اشیایی است که غیرقانونی و قاچاق از کشور خارج شده است.

وی اضافه کرد: کشور ایران صاحب تمدن هفت هزار ساله است، هویت ما جزو شناخته شده‌ترین هویت‌های بشری است و آنچه به عنوان میراث فرهنگی داریم چه ملموس و ناملموس متعلق به همه بشریت است لذا این اشیا باید در کشور خودمان نگهداری، ترویج و معرفی شوند و هرکس می‌خواهد آنها را مشاهده کند به کشور ایران سفر کند و برای تمام کشورها این موضوع صدق می‌کند؛ امروز کشورهای صاحب تمدن‌های باستانی کاملا با این موضوع موافق هستند.

وزیر گردشگری

وی همچنین متذکر شد: باوجود ادعاها و تبلیغاتی که در فضای مجازی تلاش می‌کنند دولت‌های غربی را ملی جلوه دهند اما  یکی از مصادیق ضد ملی آنها اقداماتی بود که در زمینه خروج اشیا صورت گرفته است.

ضرغامی در خاتمه افزود : سد فریمان به لحاظ بناهای تاریخی ملموس بسیار غنی و قابل توجه است، سدفریمان یکی از سازه‌های ارزشمند و میراث تاریخی از دوره تیموری است. امروز سد فریمان به لحاظ مهندسی و توانمندی سازه به عنوان یک الگوی بسیار ارزشمند از معماری تاریخی ایران به شمار می‌رود.

شایان ذکر است که: ضرغامی در حاشیه بازدید از اثر تاریخی با تعدادی از مسافران که از شهر فریمان و دیگر شهرهای استان برای تفریح به منطقه سد فریمان آمده بودند گفت‌وگو کرد.

سد فریمان سدی تاریخی است که بر روی رودخانه فریمان در یازده کیلومتری شهر فریمان و هفتاد کیلومتری جنوب‌شرقی مشهد ساخته شده‌است. زمان ساخت این اثر تاریخی به دوره تیموری نسبت داده می‌شود که در دوره‌های مختلف مرمت و بازسازی شده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین با هنرمندان صنایع‌دستی فریمان دیدار و گفت‌وگو کرد و در ادامه سفر به فریمان از نمایشگاه صنایع‌دستی هنرمندان فریمانی در خانه موزه شهید مطهری، در رشته سفال و سرامیک، فرت‌بافی، گلیم‌بافی، سرمه‌ دوزی و دیگر دوخت‌های سنتی و چرم دوزی بازدید کرد و در دیدار با هنرمندان بر ضرورت ارتقای بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی تاکید کرد.

وزیر گردشگری

وزیر گردشگری

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه