English

مسئول ثبت آثار ملی میراث فرهنگی خراسان رضوی:

ثبت لهجه‌های اصیل خراسان رضوی در فهرست میراث ناملموس ملی

مسئول ثبت آثار ملی میراث فرهنگی خراسان رضوی بیان کرد: خراسان رضوی دارای تنوع زبانی، گویشی و لهجه‌های ارزشمند و منحصر به‌فردی مانند؛ زبان‌های کردی کرمانجی، ترکی خراسانی، گویش‌های سبزواری، نیشابوری و لهجه مشهدی و... است.

ثبت لهجه‌های اصیل خراسان رضوی در فهرست میراث ناملموس ملی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمود طغرایی؛ مسئول ثبت آثار ملی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی در خبری اطلاع داد: مستندسازی و تهیه پرونده ثبت زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل خراسان رضوی در جهت قرار گرفتن فهرست میراث ناملموس ملی انجام شده است.

طغرایی در ادامه این اطلاع رسانی تصریح کرد: زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل هر سرزمین بخش بزرگی از میراث فرهنگی ناملموس آن جوامع محسوب شده و خاستگاه و پیوند دهنده بسیاری از عناصر فرهنگی است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی همچنین متذکر شد: زبان‌های محلی یک گنجینه و میراث انسانی هستند که تاریخ و فرهنگ را در دل خود جای داده‌اند و حفظ آن‌ها از نظر ضرورت شناسایی و استمرار اهمیت بالایی دارد.

وی تاکید کرد: خراسان رضوی دارای تنوع زبانی، گویشی و لهجه‌های ارزشمند و منحصر به‌فردی است و وجود زبان‌های کردی کرمانجی، ترکی خراسانی، گویش‌های سبزواری، نیشابوری و لهجه مشهدی، تربتی و نظیر آن‌ها از تنوع و غنای زبان‌شناختی ارزشمند در این استان پهناور حکایت دارد.

طغرایی یادآور شد: در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع، ضرورت شناسایی و مستندسازی و تهیه پرونده‌های ثبتی میراث فرهنگی ناملموسی در این حوزه جغرافیایی بیش از پیش مورد تاکید پژوهشگران و صاحب‌نظران فرهنگی است.

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری دکتر زیرک، استاد زبان‌شناسی نسبت به مستندسازی و تهیه پرونده‌های ثبت ملی اقدام کرده است.

طغرایی در خاتمه گفت: همچنین در این برنامه، مستند سازی و تهیه پرونده‌های ثبت ملی زبان‌های ترکی خراسانی، گویش‌های نیشابوری، تربتی، لهجه‌های مشهدی و کاشمری در حوزه میراث ناملموس ملی در حال تهیه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه