English

شهردار مشهد:

مشهد به‌عنوان شهر دوستدار دوچرخه در کشور است

شهردار مشهد بیان کرد: دوچرخه‌های اشتراکی به‌تن‌هایی نیاز شهر را تأمین نمی‌کند، اما قطعاً در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری بسیار تأثیرگذار بوده است و شهر مشهد که به‌صورت مستمر شاهد حضور پنج میلیون زائر و مجاور است.

مشهد به‌عنوان شهر دوستدار دوچرخه در کشور است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمدرضا قلندر شریف؛ شهردار مشهد در سخنانی عنوان کرد: باهدف کاهش آلودگی هوا ، پیشنهاد پایلوت شدن مشهد برای به‌کارگیری اتوبوس و تاکسی برقی را به وزارت کشور ارائه دادیم که با آن موافقت شده است.

قلندر شریف این سخنان را در مراسم رونمایی از ۳۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی و افتتاح ۳۰ ایستگاه دوچرخه با حضور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشورابراز کرد و ادامه داد: این پیشنهاد شامل پایلوت قرار دادن مشهد برای به‌کارگیری اتوبوس برقی در خط ۱ بی‌آرتی است که این خط با روزانه ۱۰۰ هزار سفر، ظرفیت به‌کارگیری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را دارد.

شهردار مشهد افزود: در همین مسیر، قول پایلوت شدن مشهد برای به کارگیری تاکسی برقی را با حداقل هزار دستگاه نیز گرفته‌ایم که این هم به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند و متأسفانه توسعه شهر‌ها ما را با یک بی‌برنامگی به سمت گسترش استفاده از خودرو سوق داده است و به‌جایی رسیده‌ایم که گاهی خیابان‌ها تبدیل به پارکینگ می‌شود.

وی اضافه کرد: در این حوزه مهم‌ترین بخش، قطار شهری و مترو است که براساس برنامه طراحی‌شده، مشهد دارای چهار خط است که دو خط آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده و به دنبال این هستیم مرحله اول خط ۳ را (حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) در بهار سال ۱۴۰۳ آماده بهره‌برداری کنیم.

قلندر شریف تصریح کرد: همچنین ادامه خط ۳ نیز به همراه حفاری تونل خط ۴ به شکل پررنگی دنبال خواهد شد و امیدواریم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، حفاری تونل خطوط قطار شهری تا پایان مردادماه ۱۴۰۴ تمام شود و در کنار این موارد به توسعه حمل‌ونقل از طریق TOD نیز در مسیر خطوط مترو توجه ویژه‌ای خواهیم داشت.

شهردار مشهد متذکر کرد: دراین راستا اتوبوس‌های جدید را با کمک دولت تأمین خواهیم کرد و در گام اول ۱۴۰ دستگاه ون به مشهد اختصاص داده شده که تعداد زیادی از این ون‌ها در حومه شهر به‌کار گرفته خواهد شد و با این کار یک اتوبوس از خطوط حومه، خارج و به خطوط شهری اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: دوچرخه‌های اشتراکی به‌تن‌هایی نیاز شهر را تأمین نمی‌کند، اما قطعاً در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری بسیار تأثیرگذار بوده است و شهر مشهد که به‌صورت مستمر شاهد حضور پنج میلیون زائر و مجاور است، با چند هزار دوچرخه بایدو نیازش رفع نمی‌شود؛ اما وقتی این دوچرخه‌ها با هزینه کم در اختیار مردم قرار دارد و برخی از آن استفاده می‌کنند؛ سایرین را هم تشویق به دوچرخه‌سواری می‌کند.

قلندر شریف همچنین اذعان داشت: در همین راستا امروز شاهد بهره‌برداری از ۳۰ ایستگاه جدید دوچرخه اشتراکی بایدو که بیشتر آن‌ها در حاشیه شهر هستند، به همراه رونمایی از ۳۰۰ دستگاه دوچرخه جدید هستیم.

شهردار مشهد یادآور شد: ما براین نکته تأکید داریم این عدد دوچرخه و ایستگاه هر فصل افزایش پیدا کند و تا پایان امسال، به ۱۰ هزار دوچرخه برسد و همچنین بیش از ۲۵۰ کیلومتر خطوط ویژه دوچرخه ایجاد شده است که باید این مسیر‌ها بیشتر شود.

قلندر شریف خاطرنشان کرد: همچنین برای کمک به ترویج دوچرخه‌سواری ، تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه میان شهرداری مشهد به‌عنوان شهر دوستدار دوچرخه، هیئت دوچرخه‌سواری و بانک مهر ایران امضا شده است که طی آن ۸۸ هزار و ۸۸۸ دستگاه دوچرخه با استفاده از تسهیلات به شهروندان واگذار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه