English

رییس اداره محیط‌زیست شهرداری مشهد:

فرسودگی ۹۵ درصد از سرویس ادارات کلانشهر مشهد

رییس اداره محیط‌زیست شهرداری مشهد بیان کرد: باتوجه‌ به اینکه روزانه بخش زیادی از سرویس‌دهی ادارات، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، واحدهای صنعتی و... توسط مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های انجام می‌شود اما متأسفانه درصد زیادی از این ناوگان نسبتا فرسوده و مستهلک هستند.

فرسودگی ۹۵ درصد از سرویس ادارات کلانشهر مشهد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد پذیرا؛ رییس اداره محیط‌زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد در سخنانی اظهار داشت: مینی‌بوس و اتوبوس‌های سرویس ادارات مشهد نسبتاً فرسوده و مستهلک هستند به‌طوری‌که در حال حاضر ۹۵ درصد از مینی‌بوس‌ها از سن فرسودگی عبور کرده‌اند.

پذیرا در ادامه متذکر شد: در لیست سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا که در سال ۱۳۹۷ منتشر شده، ۶۴ درصد سهم آلودگی در کلان‌شهر مشهد مربوط به ناوگان متحرک شهری است و از این میزان ۱.۶ درصد سهم اتوبوس‌های سازمان اتوبوس‌رانی، مینی‌بوس‌ها و سرویس ادارات است.

رییس اداره محیط‌زیست شهرداری مشهد تصریح کرد: باتوجه‌ به اینکه روزانه بخش زیادی از سرویس‌دهی ادارات، کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، واحدهای صنعتی و... در سطح شهر توسط مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های سرویس انجام می‌شود اما متأسفانه درصد زیادی از این ناوگان نسبتا فرسوده و مستهلک هستند و از سن فرسودگی عبور کرده‌اند.

وی همچنین افزود: بر اساس لیست منتشر شده ۶۰۹۱ دستگاه مینی‌بوس و ۴۲۲۳ دستگاه اتوبوس کار سرویس‌دهی در سطح شهر را انجام می‌دهند و هر ناوگان به ترتیب دارای ۸۴ و ۶۲ درصد فرسودگی است.

پذیرا تاکید کرد: پیمایش‌های مستمر ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر انجام می شود و یکی از بالاترین پیمایش‌ها مربوط به اتوبوس‌های سرویس با  ۴۰ هزار کیلومتر پیمایش سالانه است؛ در حالی‌ که این مقدار برای خودروهای شخصی ۱۸ هزار کیلومتر است.

رییس اداره محیط‌ زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد اظهار داشت: در مشهد علاوه بر اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های سرویس ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس واحد نیز فعالیت دارند که این ناوگان در مجموع سالانه بالغ بر ۳۹۶۸ تن آلاینده در هوای مشهد منتشر می‌کنند.

وی اذعان داشت: از مقدار آلاینده‌های منتشر شده در هوای مشهد ۳۲۵۸ تن آن آلاینده‌های گازی CO، VOC، NOX، SOX و  ۷۱۰ تن ذرات معلق Tsp است و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ ویژه سرویس‌ها نقش بسیاری در کاهش آلودگی هوا دارند. 

رییس اداره محیط‌زیست شهرداری مشهد ابراز داشت: ۹.۵ درصد از ذرات معلق در هوای مشهد ناشی از ناوگان دیزلی است و همچنین از ۵۳ هزار و ۶۱۰ دستگاه کامیون در سطح شهر ۳۶ درصد و از ۶۹ هزار و ۹۵۳ دستگاه وانت ۲۵.۵ درصد فرسوده هستند که پس از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های سرویس بیشترین نرخ فرسودگی را میان ناوگان متحرک شهری دارند.

 پذیرا در خاتمه اضافه کرد: از تعداد ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس‌های واحد ۵.۸ درصد، از ۱۳ هزار و ۵۹۶ دستگاه تاکسی شهری ۴.۸ درصد، از ۷۸۴ هزار و ۵۳۶ دستگاه خودروی شخصی چهار درصد و هم چنین از ۳۹۲ هزار و ۸۷۵ دستگاه موتورسیکلت ۱.۱ درصد فرسوده هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه