English

جواد نوروزی؛

وقف حدود ۲۰۰۰ سکه تاریخی و ارزشمند به آستان قدس رضوی

بخشی از سکه های وقف شده شامل سکه‌های دوران مهرداد اول، دوم و سوم، فرهاد چهارم، وردان اول، گودرز دوم، خسرو دوم و پاکر از سلسلۀ اشکانیان است که بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارند.

وقف حدود 2000 سکه تاریخی و ارزشمند به آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، جواد نوروزی در خصوص وقف حدود 2000 سکه تاریخی گفت: پدرم از قدیمی‌های بازار طلافروشان مشهد بود که من درس وقف را از او آموخته ام و در آخرین مرحله ۳۰۰ قطعه سکه تاریخی، مربوط به دوره اشکانی و ساسانی را که قبل از خروج از کشور خریداری کرده و وقف موزه امام رضا (ع) کردم.

وی دیگر سکه های وقف شده خود را شامل سکه‌های دوران مهرداد اول، دوم و سوم، فرهاد چهارم، وردان اول، گودرز دوم، خسرو دوم و پاکر از سلسلۀ اشکانیان است که بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارند و سکه‌هایی نیز مربوط به عصر قباد اول، خسرو اول (انوشیروان)، خسرو دوم (خسرو پرویز) و هرمز چهارم از سلسلۀ ساسانیان و البته سکه‌های اتابکان آذربایجان و اتابکان آسیای صغیر و... در این مجموعه وجود دارد.

نوروزی با بیان اینکه پیش از این نیز هزار و ۴۰۰ سکه را وقف موزه آستان قدس رضوی کرده بود، افزود: در نوبت پیشین در یک مرحله هزار سکه و در مرحله ای دیگر ۴۰۰ سکه‌ از سلسله‌های الیمایی، هندوپارتی، هند و یونانی، عباسیان، امرای آذربایجان، سلاجقۀ روم، احمدیلیان، بنی‌منکوجک، بک‌تیموریان، ایوبیان مصر، زنگیان سوریه و ایلخانان مغول را وقف موزه حضرت رضا کرده بودم.

وی در خصوص علت گرایش خود به وقف بیان کرد: پدرم هم ۵۰ سال توفیق نوکری امام حسین(ع) و امام رضا(ع) را دارد و سال ۱۳۷۲ اولین کار وقفی که وی انجام داد، یک ملک کوچک در پایین شهر مشهد بود که این عمل وی در ذهن ما نشست و از همان بچگی به ما می‌گفت که اگر می‌خواهید عاقبت بخیر شوید و روزی‌تان زیاد شود، در این دستگاه بمانید و تأکیدشان هم به وقف بود.

موزه‌ های آستان قدس رضوی به برکت ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) دارای گنجینه‌ای از آثار و اشیای با ارزش است که از نظر اعتقادی و فرهنگی از جایگاه ویژه‌ای در جهان اسلام و عالم تشیع برخوردار است.

موزه ‌های آستان قدس رضوی در چهار ساختمان و شامل سه موزه تخصصی فرش، مردم شناسی، قرآن و نفایس، هدایای رهبر معظم انقلاب و ۱۶ گنجینه تخصصی با بیش از هفت هزار قطعه اشیای موزه‌ای است که ۱۸ هزار متر مربع فضای نمایشی دارد و سالانه پذیرای بیش از یک میلیون بازدید کننده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه