English

نیویورک‌تایمز:

اسرائیل توانایی شکست حماس را ندارد

تل‌آویو بارها و بارها قول داده که حماس را از بین ببرد، اما کارشناسان به طور فزاینده‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که این هدف «غیرواقعی و غیرممکن« است.

اسرائیل توانایی شکست حماس را ندارد
به گزارش خبرگزاری موج

، نیویورک‌تایمز در گزارشی از توانمندی‌های حماس هدف تل آویو برای نابودی این سازمان مقاومت را زیر سوال برده و نوشته است: اگرچه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنان تاکید دارد که هدفش از عملیات مرگبار و جنایت‌های جنگی در غزه نابود کردن حماس است، منتقدان چه در داخل سرزمین‌های اشغالی و چه در خارج از آن این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا تصمیم برای نابودی چنین سازمانی عمیقاً ریشه‌دار، درست بوده است یا خیر.

یکی از مشاوران سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی این طرح را «مبهم» خواند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «من فکر می‌کنم به لحظه‌ای رسیده‌ایم که مقامات اسرائیلی باید هدف نهایی خود را با وضوح بیشتری مشخص کنند».

از زمانی که حماس برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ ظهور کرد، از تلاش های مکرر برای حذف رهبری خود جان سالم به در برد. به گفته متخصصان سیاسی و نظامی، ساختار سازمان برای جذب چنین حوادث احتمالی طراحی شده بود. علاوه بر این، تاکتیک‌های ویرانگر اسرائیل در جنگ غزه تهدیدی برای نفرت آفرینی بخش وسیع‌تری از مردم و الهام بخشیدن به نیروهای جدید است.

تحلیلگران احتمالاً بهینه‌ترین نتیجه برای رژیم صهیونیستی را تضعیف توانایی‌های نظامی حماس برای جلوگیری از تکرار حملات ویرانگر بعدی می دانند. اما حتی آن هدف محدود نیز علامت سوال دارد. به گفته کارشناسان، حماس ریشه در این ایدئولوژی دارد که کنترل اسرائیل بر سرزمین فلسطینی‌ها باید با زور برداشته شود، این اصل احتمالاً پابرجا خواهد ماند.

طحانی مصطفی، تحلیلگر ارشد فلسطین در اندیشکده گروه بین‌المللی بحران گفت: «تا زمانی که این زمینه وجود داشته باشد، شما با نوعی از حماس سر و کار خواهید داشت. فرض اینکه شما به سادگی می توانید سازمانی مانند آن را ریشه کن کنید، توهم است.

ارتش اسرائیل این هفته اعلام کرد که حدود ۸۰۰۰ مبارز حماس از بین ۲۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ نیروی این سازمان را به شهادت رسانده، اما مشخص نیست که چگونه این شمارش انجام می شود. به گفته ارتش، حدود ۵۰۰ نفر تسلیم شده‌اند، اگرچه حماس رد کرده است که همه آنها از این سازمان باشند.

نتانیاهو اعتراف کرده که جنگ «هزینه بسیار سنگینی بر اسراییل داشته» است. مایکل میلشتاین، افسر ارشد اطلاعاتی سابق صهیونیست از اظهارات برخی از رهبران این رژیم که حماس را در نقطه شکست توصیف می‌کنند، انتقاد کرد و گفت که ممکن است انتظارات نادرستی در مورد طول جنگ ایجاد کند. میلشتاین گفت: آنها مدتی است که این را می گویند که حماس در حال فروپاشی است. اما این درست نیست. هر روز با نبردهای سختی روبرو هستیم.

ارتش صهیونیستی اخیراً اعلامیه‌هایی را در غزه توزیع کرده است که برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری چهار رهبر حماس می‌شود، پول نقد جایزه می‌دهد؛ ۴۰۰۰۰۰ دلاری برای یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه و ۱۰۰،۰۰۰ دلار برای محمد ضیف، رئیس شاخه نظامی آن، گردان‌های قسام. این دو به عنوان معماران حمله طوفان الاقصی در ۷ اکتبر در نظر گرفته می شوند.

ضیف گرچه مدت زیادی در میان افراد تحت تعقیب صهیونیست‌ها در غزه بوده، اما از ترور یا دستگیری جان به در برده است. تنها عکسی که از او وجود دارد، یک عکس از چند دهه پیش است.

اما تونل‌های عمیق غزه چالش دیگری برای ارتش صهیونیستی شده است، گمان می رود این تونل‌ها که طی ۱۵ سال ساخته شده‌اند، به قدری گسترده هستند که طول آن صدها مایل تخمین زده می شود؛ اسرائیلی‌ها آنها را متروی غزه می‌نامند.

طارق باکونی، نویسنده‌ای که کتابی درباره حماس نوشته، می گوید: «حماس در واقع به خوبی از پس این حمله برمی‌آید. هنوز هم نشان می‌دهد که توانایی نظامی تهاجمی دارد.»

گیورا ایلند، ژنرال بازنشسته و رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم می‌گوید: حماس توانایی جایگزین کردن سریع فرماندهانی را که کشته می‌شوند با افراد دیگری که به همان اندازه توانا و فداکار هستند، دارد. از نقطه نظر حرفه‌ای، باید به مقاومت آنها اعتبار بدهم. من نمی‌توانم نشانه‌ای از فروپاشی توانایی‌های نظامی حماس یا قدرت سیاسی آنها برای ادامه رهبری غزه ببینم.

حماس در سال ۱۹۲۸ در مصر به عنوان یک جنبش اصلاحات اجتماعی مذهبی متولد شد. در یکی از اولین تلاش‌های بدنام تل‌آویو برای از بین بردن حماس، در سال ۱۹۹۲، ۴۱۵ تن از رهبران و متحدان این سازمان را اخراج کرد و آنها را در یک منطقه حائل در امتداد مرز سرزمین‌های اشغالی و لبنان جا داد. طی ماه‌ها قبل از بازگشت، آنها با حزب‌الله لبنان، قدرتمندترین قدرت شبه‌نظامی منطقه، اتحاد ایجاد کردند. یک رشته ترور رهبران سیاسی، نظامی و مذهبی حماس توسط صهیونیست‌ها نیز نتوانست این گروه را تضعیف کند.

این گروه در انتخابات آزاد فلسطین در سال ۲۰۰۶ کنترل غزه را به دست آورد، سپس رقیب میانه روتر خود، تشکیلات خودگردان فلسطین را از دور خارج کرد.

رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۸ تا بحران کنونی، سه جنگ دیگر را در غزه با هدف قرار دادن حماس انجام داد. عملیات شاخه نظامی حماس، گردان های قسام، همچنان مبهم است. این یگان‌ها به گونه‌ای طراحی شده بودند که حتی اگر اسرائیل بخش‌هایی را از بین ببرد، به کار خود ادامه می‌دهند.

با تقسیم جغرافیایی، پنج تیپ اصلی آن در شمال غزه قرار داشتند. شهر غزه؛ غزه مرکزی؛ و دو شهر جنوبی خان یونس و رفح.

یک مقام نظامی صهیونیست که خواست نامش فاش نشود، گفت که اکثر نیروهای زبده در دو تیپ شمالی بودند که حدود ۶۰ درصد از نیروها را تشکیل می دهند. این مقام مدعی است که حدود نیمی از آنها کشته، زخمی، دستگیر یا به جنوب گریخته‌اند. این مقام صهیونیست گفت: برای اسرائیل، هدف ابتدا برچیدن دولت، سپس متفرق کردن مبارزان و از بین بردن فرماندهان و زیردستان اصلی آنها است.

اما عزام تمیمی، روزنامه نگار فلسطینی و عضو اخوان المسلمین که کتابی درباره حماس نوشته است، گفت که این گروه برای این کار آماده است. او گفت: «رهبری عالی در هر زمانی می‌تواند ناپدید شود، زیرا می‌توان آنها را کشت، دستگیر کرد، و اخراج کرد. بنابراین آنها این مکانیسم انتقال آسان فرماندهی را توسعه دادند.

گردان‌های قسام به گردان‌هایی تقسیم می‌شوند و واحدهای کوچک‌تر نیز از محله‌های منفرد دفاع می‌کنند. به گفته تحلیلگران و مقامات سابق نظامی و اطلاعاتی، دیگر گردان های تخصصی شامل یک واحد ضد تانک، یک واحد ساخت تونل و یک شاخه هوایی است که هواپیماهای بدون سرنشین و پاراگلایدر آن عنصر مهم حمله غافلگیرانه در ۷ اکتبر بودند.

به نظر می رسد که تیپ نخبه، متشکل از حدود ۱۰۰۰ مبارز بسیار آموزش دیده، نقش محوری را در ۷ اکتبر ایفا کرده است. الیوت چاپمن، تحلیلگر خاورمیانه معتقد است که تلاش برای از بین بردن کامل حماس مستلزم مبارزه خیابان به خیابان و خانه به خانه است و اسرائیل هم وقت و هم پرسنل ندارد.

نبرد غزه با آزادسازی موصل عراق از دست داعش مقایسه شده است، اما تفاوت های قابل توجهی وجود دارد. نکته قابل توجه این است که حماس خود غزه است - حماس از ناامیدی از جناح‌های جریان اصلی که مبارزه مسلحانه علیه اشغالگری اسرائیل را کنار گذاشتند، رشد کرد. حماس از به رسمیت شناختن اسرائیل امتناع می ورزد و طبق منشور تأسیس خود متعهد به نابودی اسرائیل است.

گستردگی حملات رژیم صهیونیستی احتمالاً نسل جدیدی را پرورش خواهد داد با نفرت و کینه بیشتر از صهیونیست‌ها. به گفته وزارت بهداشت غزه، تاکنون بیش از ۲۰۰۰۰  نفر در غزه شهید شده‌اند. با این حال، ساکنان غزه می‌گویند که هنوز از «مقاومت» حمایت می‌کنند

نظرسنجی اخیر مرکز فلسطین برای تحقیقات سیاست و بررسی نشان داد که اکثر پاسخ دهندگان حمله حماس به اسرائیل را تایید کردند. بر اساس این نظرسنجی، حمایت از حماس در غزه از زمان آغاز جنگ از ۳۸ درصد به ۴۲ درصد افزایش یافته است. کارشناسان گفتند، در بهترین حالت، اسرائیل احتمالاً می‌تواند حماس را مهار کند. اما حتی اگر اسرائیل به نحوی موفق به از بین بردن این گروه در غزه شود، هنوز شعبه‌هایی در کرانه باختری و خارج از آن، در مناطقی مانند لبنان و ترکیه وجود دارد که می‌تواند آن را احیا کند.

مارک پلیمروپولوس، بازنشسته سیا و افسری که در مبارزه با تروریسم تخصص دارد، گفت: « فکر کنم درست‌تر این باشد که سازمان را به حدی تنزل دهیم که دیگر یک تهدید پایدار نباشد. شما نمی توانید فقط یک استراتژی برای کشتن همه داشته باشید. شما باید سناریوی روز بعد را داشته باشید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه