English

سفیر چین در ایران:

چین نگاه راهبردی به روابطش با ایران دارد

سفیر جمهوری خلق چین در تهران گفت: چین علی رغم هر گونه تغییراتی در منطقه و جهان، روابط دوستی خود را با ایران توسعه خواهد داد.

چین نگاه راهبردی به روابطش با ایران دارد

به گزارش خبرگزاری موج، سفیر جمهوری خلق چین در تهران تاکید کرد: کشورش با نگاه راهبردی و علی رغم هر گونه تغییراتی در منطقه و جهان، روابط دوستی خود را با ایران توسعه خواهد داد تا پیشرفت جدیدی در روابط و مشارکت راهبردی جامع دو کشور حاصل شود.

چانگ هوآ با حضور در نشستی با عنوان مدرنیزاسیون به سبک چینی، فرصت های نو برای ایران و چین که به ابتکار گروه رسانه ای چین و با همکاری انجمن دوستی ایران و با حضور علاءالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین و تعدادی از کارشناسان حوزه چین برگزار شد، به ایفای نقش اخیر چین در حصول توافق نهایی ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط اشاره کرد و اظهار داشت کشورش به دنبال آن است تا نقش مثبتی را برای صلح جهان و پیشرفت بشر در شرایط جهان کنونی که در قرن اخیر دیده نشده است، ایفا کند.

چانگ هوا در شروع سخنانش به اولین جلسه چهاردهمین کنگره ملی نمایندگان خلق چین و اولین جلسه چهاردهمین کنگره ملی مشورتی سیاسی خلق چین که به تازگی برگزار شده است اشاره کرد و با اشاره به نقش مهم این جلسه ها در تعیین سیاست داخلی و خارجی چین گفت:توسعه جدید چین بی شک برای صلح و توسعه جهان فرصتهای جدید به وجود خواهد آورد، و به تعمیق روابط مشارکت راهبردی جامع و تقویت همکاریهای عملگرایانه در تمام زمینه های چین و ایران هم نیروهای جدید تزریق خواهد کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش به سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به چین اشاره کرد و گفت: چین همواره با نگاه راهبردی روابط چین و ایران را توسعه میدهد، علی رغم هر گونه تغییراتی در منطقه و جهان، چین همچنان روابط دوستی خود را با ایران توسعه خواهد داد تا پیشرفت جدیدی در روابط مشارکت راهبردی جامع دو کشور حاصل شود و نقش مثبتی را برای صلح جهان و پیشرفت بشر در شرایط جهان کنونی که در قرن اخیر دیده نشده است ایفا کند.

سفیر چین همچنین با اشاره به توافق اخیر ایران و عربستان در نشستی سه جانبه به میزبانی چین گفت: اخیرا گفتگو نمایندگان ایران و عربستان سعودی در پکن به نتایج مهمی رسیده است که مورد تحسین مجامع بین المللی قرار گرفته است. ایران و عربستان سعودی نقشه راه و جدول زمانی برای بهبود روابط دو طرف را مشخص، و همچنین بنیاد محکمی را برای ادامه همکاری دو طرف ایجاد کردند و این موضوع فصل جدیدی را در روابط ایران و عربستان سعودی رقم زده است.

وی تاکید کرد: چین در منطقه خاورمیانه در پی هیچ منفعت شخصی نمی باشد و به جایگاه میزبانی کشورهای خاورمیانه احترام می گذارد. چین با رقابت ژئوپلیتیکی در خاورمیانه مخالف است و هیچ گونه قصد و تلاشی به منظور پر کردن به اصطلاح خلاء قدرت یا تشکیل گروه کوچک انحصاری برعلیه دیگر کشورها ندارد.

چانگ هوآ گفت: چین همیشه بر این باور است که آینده خاورمیانه باید در دستان کشورهای خاورمیانه باشد. و همواره از مردم خاورمیانه برای کاوش مستقل مسیرهای توسعه و حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و مذاکره حمایت میکند تا ثبات درازمدت در منطقه برقرار شود.

این دیپلمات چینی اظهار داشت: چین مایل است پیش برنده امنیت و ثبات، شریک توسعه و رونق، و مروج وحدت و خودسازی در منطقه خاورمیانه باشد، و به ارائه خرد چینی و پیشنهادات خود جهت تحقق صلح و آرامش در منطقه خاورمیانه ادامه خواهد داد.

چانگ هوآ تاکید کرد: در شرایط جدید، با هدایت سران دو کشور، فصل جدیدی در همکاریهای چین و ایران در همه زمینه ها رقم خواهد خورد.

وی اظهار داشت: توسعه جدید چین بی شک برای صلح و توسعه جهان فرصتهای جدید به وجود خواهد آورد، و به تعمیق روابط مشارکت راهبردی جامع و تقویت همکاریهای عملگرایانه در تمام زمینه های چین و ایران هم نیروهای جدید تزریق خواهد کرد.

سفیر چین در بخشی دیگر از سخنانش درباره اولین جلسه چهاردهمین کنگره ملی نمایندگان خلق چین و اولین جلسه چهاردهمین کنگره ملی مشورتی سیاسی خلق چین که به تازگی برگزار شد و از اهمیت فوق العادی در عرصه سیاسی این کشور برخوردار است، گفت: آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ماه اکتبر سال گذشته در گزارش بیستمین کنگره ملی حزب کمیونیست چین اشاره کردند که وظیفه اصلی حزب کمونیست چین این بوده که با همراهی مردمان چین، چین را بطور جامع به یک کشور قدرتمند مدرنیزه کمونیستی تبدیل کنیم، و به دومین هدف صد ساله دست یابیم تا روند رستاخیز بزرگ ملت چین را از طریق مدرنیزاسیون به سبک چینی پیش ببریم.

وی افزود: امسال سال آغازین برای پیاده سازی اصول بیستمین کنگره ملی جزب کمیونیست چین هست. پنچ سال آینده هم، زمان کلیدی برای شروع روند ساخت و ساز کشور مدرنیزه کمونیستی بطور جامع محسوب میشود. از همین لحاظ و در همین زمان خاص، دو کنگره چین که تازه اختتام یافته است از معانی و توجهات مخصوصی برخوردار است.

چانگ هوآ گفت: اینکه یک کشور با یک میلیارد و چهارصد میلیون جمعیت بطور کلی مدرنیزه شود، یک شاهکار بی سابقه در تاریخ بشر است و اهمنیت جهانی دارد. مدرنیزاسیون به سبک چینی الگویی جدید را برای تمدن بشری به وجود آورده، و برای تمام کشورها، و به خصوص کشورهای در حال توسعه، الهام بخش است. جهان امروز دارد تغییراتی بزرگ را که در یک قرن اخیر دیده نشده تجربه میکند. چین با پافشاری بر سیاست دیپلماسی مستقل و راهبرد گشایش مبنی بر منافع متقابل و شرایط برد و برد، سازنده صلح جهان، شریک پیشرفت دنیا و نگهدارنده نظام بین الملل خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه