English

آمار شهدا و مجروحین تظاهرات بازگشت از ۳۰۰ نفر عبور کرد

ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی اقدام به سرکوب وحشیانه تظاهرات بازگشت کرد .

آمار شهدا و مجروحین تظاهرات بازگشت از 300 نفر عبور کرد

به گزارش خبرگزاری موج، در جریان تظاهرات روز بازگشت در مرز غزه ، چهار تن شهید و ۳۱۶ تن نیز در نزدیکی دیوار حائل در شرق غزه به ضرب گلوله و شلیک گازاشک‌آور زخمی و و دچار حالت خفگی شدند. روز گذشته فلسطینی‌ها چهل و سومین سالگرد روز زمین و اولین سالگرد تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره  را برگزار کردند.

بنابر بیانیه وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، در مجموع چهار فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی شهید شده و ۳۱۶ نفر دیگر هم زخمی شدند.

یکی از شهدا محمد جهاد سعد جوان ۲۰ ساله است که صبح شنبه قبل از آغاز تظاهرات میلیونی بازگشت در شرق غزه به شهادت رسید.

در جریان تظاهرات میلیونی بازگشت نیز نضال عماره و تامر هاشم ابو الخیر دو نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی شهید شدند. همچنین به گفته وزارت بهداشت، بلال محمود شعبان ابوجاموس ۱۷ ساله از ساکنان بنی سهیلا در شهر خانیونس در جنوب غزه نیز براثر شدت جراحت ناشی از گلوله نظامیان صهیونیستی به شکمش در جریان تظاهرات میلیونی بازگشت به شهادت رسید.

در مجموع ۳۱۶ نفر هم در این تظاهرات مصدوم و زخمی شدند که حال ۱۳ نفر از آن‌ها وخیم است.

۲۶ نفر از مجروحان کودک، هشت نفر زن، ۹ نفر پرستار و چهار نفر نیز خبرنگار هستند.

طبق گزارش بی‌بی‌سی، همزمان با حضور هزاران فلسطینی در یک سوی مرز، هزاران تن از سربازان ارتش رژیم صهیونیستی نیز در سوی دیگر مرز مستقر بودند.

روز شنبه، ۳۰ مارس که فلسطینیان آن را "یوم‌الارض" می‌دانند در واقع سالگرد وقایعی است که در سال ۱۹۶۷ میلادی رخ داده است اما سال گذشته، گروهی از فلسطینیان تصمیم گرفتند که در یک راهپیمایی گروهی موسوم به راهپیمایی "بازگشت و شکستن محاصره" در این روز وارد سرزمین‌های اشغالی شوند.

در جریان تظاهرات و راهپیمایی روز شنبه تنش قابل ملاحظه‌ای در منطقه دیده می‌شد و سربازان صهیونیستی نیز با شلیک گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی تلاش کردند تا فلسطینی‌ها را متفرق کنند. با این حال تعداد قربانیان فلسطینی از همیشه کمتر بود. در یکی از آخرین موارد حضور فلسطینی‌ها در نزدیکی مرزهای اسرائیل که بعد از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس رخ داد، بیش از ۶۰ فلسطینی کشته شدند.

اما این‌بار، میانجی‌گران مصری از چندین روز زودتر تلاش کردند تا با برقرار کردن تماس‌هایی بین گروه حماس و اسرائیل از کشتار فلسطینیان جلوگیری کنند.

در روز شنبه گروهی از مصری‌هایی که در این مذاکرات حضور داشتند، خود به مناطق مرزی رفتند تا بر روند تحولات این روز نظارت کنند.

روز جمعه مقام‌های حماس اعلام کردند با اسرائیل به تفاهمی دست یافته‌اند که در نهایت می‌تواند به سبک‌تر شدن محاصره اقتصادی غزه منجر شود.

ظاهرا یکی از شروط این توافق این بوده که معترضین با آرامش در پشت مرزهای اسرائیل به اعتراض دست بزنند. معترضین فلسطینی به طور کلی از حصارها و سیم‌خاردار مرز غزه و سرزمین‌های اشغالی فاصله داشتند و برخلاف موارد قبلی تلاش نمی‌کردند که وارد مناطق اشغالی شوند.

در شرق شهر غزه که گروه کوچکی از جوانان تلاش کردند حصارهای مرزی را بشکنند با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به عقب رانده شدند.

در مواردی نیز برخی معترضین به سوی نیروهای رژیم صهیونیستی سنگ پرتاب کردند.

اسماعیل هنیه از مقام‌های حماس نیز شخصا در اعتراض‌ها در شهر غزه حضور داشت.

به گفته ارتش رژیم صهیونیستی، ۴۰ هزار نفر از نیروهای ضد شورش اسرائیلی در سراسر مرز با غزه مستقر شده بودند.

این رژیم می‌گوید که عده‌ای از معترضین به سوی نیروهای نظامی آن مواد منفجره پرتاب کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه