English

استعلام چک صیاد با کد ملی؛ پیگیری اعتبار صادر کننده چک صیادی

اگر به‌تازگی برای دریافت چک اقدام کرده‌اید و با نحوه رسیدگی به امور آن از جمله کار با سامانه استعلام چک صیادی بیگانه هستید، مطالعه این مقاله، شما را به اطلاعات کارآمدی خواهد رساند.

استعلام چک صیاد با کد ملی؛ پیگیری اعتبار صادر کننده چک صیادی
به گزارش خبرگزاری موج

، سامانه استعلام چک صیادی، قابلیتی ویژه است که با هدف صرفه‌جویی در زمان و انرژی افراد طراحی و راه‌اندازی شد تا شرایطی را فراهم بیاورد که در آن، معاملات در بستر دیجیتال انجام شود. احتمالا می‌پرسید که آیا چطور می‌توان در این بسترهای دیجیتالی، امور مرتبط با چک صیادی را انجام داد؟

اگر به‌تازگی برای دریافت چک اقدام کرده‌اید و با نحوه رسیدگی به امور آن از جمله کار با سامانه استعلام چک صیادی بیگانه هستید، مطالعه این مقاله، شما را به اطلاعات کارآمدی خواهد رساند.

ابتدا با سامانه صیاد آشنا شوید!

سریع‌ترین و راحت‌ترین روشی که می‌توانید به‌واسطه آن از وضعیت چک خود آگاه شوید، سامانه صیاد است. در واقع، زمانی که از سامانه استعلام چک صیادی حرف می‌زنیم، منظور ما سیستمی است که با متمرکزسازی درخواست دسته‌چک‌های مشتریان و فراهم‌کردن امکان اعتبارسنجی آن برای صاحبان حساب، از اختصاص این برگه‌های بانکی به افراد بدحساب پیشگیری می‌کند.

به کمک این سامانه و همچنین اختصاص شناسه منحصربه‌فرد به هر برگه چک، پیگیری وضعیت آن راحت‌تر می‌شود و اعتبار دسته‌چک در تبادلات مالی کوچک و بزرگ، حفظ خواهد شد.

چک صیادی را چقدر می‌شناسید؟

چک‌های صیادی، همان برگه‌هایی هستند که توسط سامانه صیاد صادر می‌شوند. آن‌ها از لحاظ امنیتی در مرتبه بالایی قرار دارند و قابلیت استعلام‌گیری را هم ارائه می‌دهند. منظور از استعلام این است که قانون‌گذاران دولت، می‌توانند بررسی کنند که آیا فرد متقاضی و صادرکننده چک اصلا شایستگی داشتن این اوراق را دارد یا خیر؟

اهمیت راه‌‌اندازی سامانه استعلام چک صیادی

چک‌ها، اوراق ارزشمند مالی هستند. آن‌ها قوانین و مقررات منحصربه‌فرد خود را دارند و متقاضی، ملزم است که در زمان صدور و دریافت این برگه، به قوانین آن دقت کنند. یک نکته فوق‌العاده مهم در این‌باره، قابلیت اعتبارسنجی چک‌هاست.

در گذشته، برای خرید و فروش‌های خرد و کلان یا ضمانت وام‌های بانکی، از چک‌های قدیمی استفاده می‌شد که البته اعتبارسنجی آن‌ها بسیار سخت و در مواردی حتی ناممکن بود، اما زمانی که چک‌های صیادی روی کار آمد، می‌توان به‌واسطه سامانه استعلام آن، متقاضی را از ضریب اعتبار این برگه‌ها آگاه کرد.

سامانه استعلام چک صیادی

با راه‌اندازی این سامانه استعلام و جایگزینی برگه‌های جدید به‌جای چک‌های قدیمی، دیگر قرار نیست که افراد بدحساب، دارنده این اوراق شوند. همچنین دریافت‌کننده چک، می‌تواند با بررسی سوابق و چک‌های برگشتی در سامانه، از اعتبار و نقدینگی آن مطمئن شود.

کاربرد سامانه استعلام چک صیادی در پیشگیری از کلاهبرداری‌ها

تا قبل‌از راه‌اندازی این سامانه الکترونیکی، صدور چک فقط با مراجعه به بانک ممکن بود. خیلی‌ها بدون اینکه از قوانین و مقررات مرتبط با این برگه آگاهی داشته باشند، نسبت به دریافت آن اقدام می‌کردند. این‌گونه بود که حجم چک‌های برگشتی و کلاهبرداری و سوء‌استفاده در این زمینه، به اوج رسید.

در سال 1396، با همکاری بانک مرکزی، سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی) راه‌اندازی شد. بعد از آن، فرایند صدور چک از حیطه اختیارات بانک خارج شد. حالا از زمان معرفی اوراق صیادی و سامانه استعلام آن، شاهد کاهش چک‌های برگشتی و بلامحل و همچنین کاهش جرایم ناشی از آن هستیم.

روش‌های اعتبارسنجی صادرکننده چک صیادی

برخی مخاطبان می‌پرسند که آیا به‌جز سامانه استعلام چک صیادی، روش‌های دیگری برای اعتبارسنجی صادرکننده وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم یکی از مزایای چک‌های صیادی، حذف قدرت بانک و ارائه خدمات غیرحضوری است. یعنی شما برای استعلام، روش‌های مختلفی پیش رو دارید.

به‌طور مثال، یکی از این راه‌ها کمک‌گرفتن از سرویس‌های پیامکی است. شما با ارسال شناسه صیادی 16 رقمی به شماره 701701، وضعیت اعتباری شخص صادرکننده را به‌صورت شاخص‌های رنگی سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز دریافت می‌کنید. (سفید بهترین وضعیت را نشان می‌دهد و رنگ قرمز، بدترین را)

اپلیکیشن‌های مالی، یک راه دیگر پیش روی شماست که با وارد کردن شناسه صیادی، می‌توانید استعلام بگیرید و اعتبارسنجی کنید. در واقع، همه بانک‌های صادرکننده این چک، امکان استعلام و ثبت را به خدمات آنلاین همراه بانک‌های اختصاصی خود افزوده‌اند. حالا اگر کار با اپلیکیشن‌ها شما را سردرگم می‌کند، راه بهتری هم وجود دارد. در ادامه راجع‌به آن می‌خوانید.

بهترین روش برای اعتبارسنجی صادرکننده چک

حالا که چند سالی می‌شود با تصویب قانون جدید، چک‌های صیادی جای چک‌های قدیمی را گرفته‌اند، تمامی مراحل اعم از ثبت، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد امکان‌پذیر است. در این سامانه، باتوجه‌به شناسه مختص هر چک، این امکان فراهم شد تا افراد با استعلام‌گیری آسان و سریع، به تبادلات مالی خود، امنیت بیشتری بدهند.

سامانه استعلام چک صیادی با حفظ اطلاعات کاربری شما، بستری امن با پشتوانه حقوقی قوی شناخته می‌شود که می‌تواند شما را در کمترین زمان، به اطلاعاتی به‌روز و دقیق برساند. سامانه استعلام، به شما کمک می‌کند که به درجه اعتباری فرد صادرکننده، دسترسی یابید و هنگام دریافت چک و بستن معامله، آرامش خاطر بیشتری داشته باشید.

نحوه کار با سامانه استعلام چک صیادی

وارد سایت صیاد به نشانی sayad.bmi.ir شوید و روی گزینه استعلام کلیک کنید. در چک‌های صیادی، در قسمت بالا سمت چپ، یک شناسه 16 رقمی وجود دارد که با واردکردن آن در سامانه و همچنین ثبت شماره تماس و کد ملی، فرایند استعلام را تکمیل می‌کنید و به جزئیاتی که برایتان نمایش داده می‌شود، دست می‌یابید.

کاهش جرایم مالی با استعلام چک صیادی

سوالات زیادی پیرامون سامانه استعلام چک صیادی وجود دارد که تلاش کردیم پاسخگوی بخشی از آن‌ها در این مقاله باشیم. امکان کلاهبرداری‌هایی که در گذشته با وجود چک‌های فاقد اعتبار، جعلی و بدون پشتوانه مالی وجود داشت، قانون‌گذاران دولت را به این فکر وادار کرد که چاره دیگری بیاندیشند. روی‌کار آمدن چک‌های صیادی و سامانه‌ای مختص آن، ایده‌ای بود که کرد جرایم مالی گذشته به کم‌ترین مقدار کاهش یابد.

حالا که دسته‌چک‌های قدیمی حذف شدند و سامانه صیاد عملیاتی شد، فقط متقاضیانی دارنده این اوراق خواهند شد که از صلاحیت کافی برخوردار باشند. افراد هنوز هم برای دسته‌چک می‌توانند به بانک مراجعه کنند؛ اما تا زمانی که بانک مرکزی اعتبار آن‌ها را تایید نکند، خبری از این اوراق نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه