English

۴ تفاوت وکیل و مشاور حقوقی که باید بدانید!

امروزه در اکثر شرکت ها مشاور حقوقی قسمت مهمی است که از مشاوران حقوقی تشکیل شده است. در ادامه برای آشنا شدن با تفاوت وکیل با مشاور حقوقی با ما همراه باشید.

4 تفاوت وکیل و مشاور حقوقی که باید بدانید!

به گزارش خبرگزاری موج، یکی از شناخته شده ترین مشاغل در حوزه حقوق وکیل و مشاور حقوقی است. امروز بیشتر افراد گمان می کنند که افرادی که در رشته حقوق فارغ التحصیل شدند، می توانند وارد یکی از مشاغل وکالت، قضاوت و سر دفتری شوند، اما شاید افراد کمی اطلاع داشته باشند که این افراد می توانند در کارهای مشاور حقوقی به فعالیت بپردازند. امروزه در اکثر شرکت ها مشاور حقوقی قسمت مهمی است که از مشاوران حقوقی تشکیل شده است. در ادامه برای آشنا شدن با تفاوت وکیل با مشاور حقوقی با ما همراه باشید.

وکیل چیست ؟

 

از نظر حقوقی وکالت به معنای تفویض است و در اصطلاح حقوقی، بر اساس ماده 656 قانون مدنی ایران، وکالت چنین تعریف شده است: وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام وظیفه تعیین می کند. به عنوان نماینده او با انعقاد قرارداد وکالت، وکیل و موکل نسبت به یکدیگر حقوق و تکالیفی دارند و روابط حقوقی، وظایف و مسئولیت های متقابلی بین آن ها شکل می گیرد. وکیل نماینده شخصی است که بر اساس قرارداد وکالتنامه مأمور انجام کاری از طرف شخص دیگری می شود. وکلا به موکلان خود مشاوره حقوقی می دهند و آن ها را در دادگاه ها و مراجع قضایی برای دفاع از حقوق موکلان خود بر اساس قانون نمایندگی می کنند.

 

وکیل چه وظایفی دارد؟

 

در ادامه با وظایف وکیل تهران آشنا می شوید :

  • تحلیل کردن نتیجه موارد با استفاده از دانش رویه های قضایی
  • در خصوص مشکل ایجاد شده به مراجعان مشاوره می دهد.
  • ارائه دادن مدارک و شواهد به دادگاه و دفاع از موکل
  • تهیه کردن پیش نویس و قرار داد برای درج کردن در پرونده و پیشبرد امور حقوقی و قضایی
  • جمع آوری کردن و نگهداری از مدارک مربوط به پرونده ها برای ارائه دادن به دادگاه برای دفاع از موکل
  • حضور داشتن در دادگاه برای نمایندگی از موکل

 

وکیل

  • مشاور حقوقی کیست ؟

     

    مشاور حقوقی می تواند به ادارات، شرکت های خصوصی و سازمان ها در زمینه حقوقی مشاوره دهد و به ان ها کمک کند زیرا دانش و تسلط زیادی بر قوانین و اصول حقوقی دارد. مدیران شرکت ها با کمک مشاور می توانند تصمیمات درست تری بگیرند زیرا در بیشتر تصمیم هایی که مدیران می گیرند اگر از قوانین خبر نداشته باشند امکان دارد ضررهای زیادی ببینند. در شرکت ها و سازمان ها قسمت مهمی وجود دارد به اسم مشاور حقوقی که آن ها را کارشناسان مشاور حقوقی تشکیل می دهند. به دلیل این که این امور تخصصی شدند امروزه مشاوره های زیادی مانند مشاور مدیریت، مشاور سرمایه گذاری بورس، مشاور کسب و کار اینترنتی، مشاور دیجیتال مارکتینگ، مشاور توسعه کسب و کار دیده می شود که مشاور حقوقی هم یکی از این شاخه های تخصصی مشاوره است.

     

    مشاور حقوقی چه وظایفی دارد؟

     

    در ادامه به وظایف مشاور حقوقی می پردازیم :

     

    امور مربوط به دعاوی :

    شرکت ها امکان دارد در طول فعالیت خود درگیر دعاوی مختلفی شوند که در این دعاوی طرح کنند دعوا و یا نقش خوانده کسی که دعوایی علیه او طرح شده را دارند. بعضی مواقع شرکت ها و سازمان ها به جای این که دعاوی به عقد قرارداد با وکیل مبادرت کنند از مشاورین حقوقی مشورت می گیرند تا لوایح مورد نیاز را تدوین کنند یا در صورت داشتن پروانه وکالت خودشان به عنوان وکیل شرکت وارد عمل شوند.

     

    امور مربوط به قرار داد :

    مشاور حقوقی برسی های لازم را در خصوص قرارداد شرکت ها انجام می دهد و نکات مهم را به آن ها می گوید. بعضی از مواقع این مشاور وظیفه دارد پیش نویس های قراردادی را که برعهده دارد تهیه کند. در بعضی از شرکت ها قرارداد ها با تایید و امضای مشاور حقوقی به توافق می رسد.

     

    امور مربوط به پژوهش :

    بعضی اوقات مشاور حقوقی می تواند طبق سوالاتی که مشتری ها دارند تحقیق کند و مشاوره دقیق تری به آن ها ارائه دهد. این امور برای حل مشکلات و راهبری شرکت صورت می گیرد. در این کار مشاور حقوقی مطالعات حقوقی در رابطه با موضوع تحقیق را انجام می دهد و گزار ها را ارائه می کند. تحقیق های انجام شده به خصوص در ارگان های دولتی می تواند با تشریفات لازم موجب پیشنهاد های لایحه قانونی جدید شود.

     

    ارائه پیش نویس و تنظیم قرار داد :

    تمام خسارت ها، مسئولیت ها، اختیارات فسخ و شروط عقد را مشاور حقوقی باید در قرار داد پیش بینی کند و هر کدام از موارد حقوقی مربوط به کارفرما را مانند چک و سفته مدیریت کند و در عقد قرار دادی از سوی کارفرما نباید ابهامی وجود داشته باشد و قوانین نباید نادیده گرفته شود زیرا این قوانین اگر نادیده گرفته شود به دلیل مقدم بودن بر هر قرار داد باعث بطلان می شود. ارائه پیش نویس نامه های حقوقی و نگارش آن ها درباره فعالیت ها و قرار دادهای تجاری وظیفه مشاوره حقوقی است. همچنین توافق نامه هایی که بین شرکت ها رد و بدل می شود توسط مشاور بررسی می شود تا بهترین نتیجه را برای مشتری ها داشته باشد.

وکالت1

 

  • تفاوت وکیل با مشاور حقوقی چیست ؟

    فارغ التحصیلان رشته حقوق در همه مقاطع می توانند در شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی به عنوان مشاور حقوقی فعالیت های خود را انجام دهند و این یکی از تفاوت وکیل با مشاور حقوقی است. بر خلاف وکالت که به گذراندن آزمون وکالت و قبولی در آن دارد و باید پروانه وکالت گرفته شود، مشاور حقوقی با داشتن پروانه می تواند به عنوان وکیل شرکت در دعاوی حضور یابد.

    با انعقاد قرار داد مشاوره در شکرت ها و سازمان ها مشاور حقوق می تواند فعالیت خود را انجام دهد اما به استخدام رسمی شرکت و سازمان محل کار خود در نمی آید. به همین منظور دستمزد مشاور حقوقی به طور ساعتی مشخص می شود. مشاور حقوقی وظیفه دارد تعداد ساعت مشخص را به شرکت طرف قرار داد واگذار کند و در ازای هر ساعت مبلغی دریافت کند.

    دارندگان پروانه وکالت نمی توانند به استخدام رسمی شرکت در آیند و لازم است پروانه خود را نزد مرجع مربوط تقدیم کنند که انجام این کارها برای مشاور حقوقی الزامی نیسن. و آن ها می توانند فعالیت خود را در نقش مشاور آغاز کنند. مشاور حقوقی فردی است که دارای تحصیلات کارشناسی و بالا تر از آن است و به مجوزی نیاز ندارد و با مشاوران قوه قضائیه فرق دارند زیرا آن ها آزمون های جدا دارد.

    ارائه راهنمایی و مشاوره حقوقی یکی از وظایف مشاوران حقوقی است و این راهنمایی به یک سازمان و یا یک فرد ارائه می شود و می تواند در زمینه های تجاری با آن ها باشد و در این صورت افراد با آگاهی از فعالیت های تجاری تصمیمات درت تری می گیرند. در مواردی که جرم و یا مشکلی به وجود آمده باشد وکیل به افراد مشاوره می دهد و آن ها را بر اساس جنبه های حقوقی و کیفری راهنمایی می کند.

     

    کلام آخر

  • با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید. ما در این مطلب تمام تلاشمان را کردیم که تمامی تفاوت های وکیل و مشاور حقوقی را برایتان نام ببریم. امیدواریم که مطالب ارائه شده برایتان مفید بوده باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه