English

محاسبه میلگرد برای اسکلت بتنی ساختمان ۱ تا ۳ طبقه

در این نوشته قصد داریم به صورت کامل درباره محاسبه میلگرد برای ساختمان 1 تا 3 طبقه صحبت کرده و تمامی جزئیات این موضوع را با هم بررسی کنیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

محاسبه میلگرد برای اسکلت بتنی ساختمان 1 تا 3 طبقه

به گزارش خبرگزاری موج، محاسبه میلگرد ساختمان یکی از اولین قدم‌هایی است که برای برآورد هزینه‌های نهایی ساخت یک ساختمان صورت می‌گیرد. جدا از اینکه این موضوع به شدت وابسته به قیمت میلگرد امروز در بازار است، فاکتورهای دیگری همچون دقت محاسبات و ریز بینی نیز در بهینه‌‌سازی قیمت، تاثیر پر رنگی دارد. محاسبه میلگرد برای ساختمان یک طبقه تا سه طبقه معمولا به واسطه رایج بودن این ساختمان‌ها بسیار واضح است اما برخی جزئیات وجود دارند که متاسفانه نادیده گرفته می‌شوند.

به همین واسطه در ادامه این نوشته قصد داریم به صورت کامل درباره محاسبه میلگرد برای ساختمان 1 تا 3 طبقه صحبت کرده و تمامی جزئیات این موضوع را با هم بررسی کنیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

اهمیت بررسی میزان میلگرد مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه تا سه طبقه

پیش از بررسی نکات مهم درباره روش‌های محاسبه میلگرد ساختمان، بهتر است بررسی کنیم که تا چه حد باید به این موضوع بها بدهیم؟ میلگرد، عنصری بسیار مورد اهمیت در تمامی انواع ساختمان‌ها از هر اسکلت و کاربری‌ای است! باتوجه به این موضوع، می‌توان دریافت که بالا بودن کیفیت میلگردها اهمیت زیادی دارد اما جدا از کیفیت، باید کمیت را نیز در نظر گرفت.

اولین موضوع مهم درباره اهمیت محاسبه میلگرد برای ساختمان یک طبقه یا چند طبقه، این است که میلگردها بخش زیادی از بودجه ساخت و ساز را به خود اختصاص می‌دهند. از این رو باید دقت شود تا با محاسبات دقیق و مهندسی اصولی، به مقدار لازم میلگرد تهیه نمود تا از هدر رفت بودجه جلوگیری شود.

همچنین خرید میلگرد فرایند تقریبا زمان بری دارد و در صورت کم آمدن این عنصر مهم در فرایند ساخت و ساز، کل پروژه باید برای مدتی متوقف شود تا موجودی میلگرد تامین گردد.

محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه

متره (محاسبه مصالح مصرفی در پروژه‌های ساختمانی و شهری) برای میلگرد ساختمان‌های یک طبقه، کار سختی نیست و تنها باید یک‌سری جزئیات در نظر گرفته شوند. در ادامه درباره محاسبه میلگرد در بخش‌های مختلف ساختمان صحبت خواهیم کرد.

محاسبه میلگرد فونداسیون

محاسبه دقیق میلگرد برای ساختمان یک طبقه یا چند طبقه، نیازمند محاسبه اصولی میلگرد مورد نیاز برای فونداسیون است. مقاطع مورد نیاز در فونداسیون از اهمیت بالایی برخوردارند. مقاطع در یک ساختمان به سه صورت طولی، عرضی و تقویتی اجرا می‌شوند. محاسبات اصلی پیرامون مقاطع طولی و عرضی صورت می‌گیرند و مقاطع تقویتی برای اجرا، استاندارد مشخصی ندارند و باید به صلاح‌دید مهندسین اعمال شوند. برای محاسبات نهایی در این مرحله نیاز است تا نوع میلگرد مصرفی مشخص گردد چرا که مشخصات خود میلگرد نظیر قطر و وزن نیز می‌توانند در محاسبه میلگرد فونداسیون تاثیر گذار باشند به عنوان مثال قیمت میلگرد 12 با میلگرد 14 متفاوت است و در هزینه نهایی تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. جزئیات محاسبه میلگرد در ساختمان یک طبقه یا چند طبقه برای فونداسیون به شرح زیر است:

 

میلگرد1

میلگرد مقطع طولی

این مقاطع تماما به صورت طولی در سطح پی اجرا می‌شوند و مقاومت کششی و خمشی لازم برای این بخش از ساختمان را تامین می‌کنند. میلگرد‌های طولی باید به صورت یک‌نواخت توزیع شوند. حداقل قطر این میلگردها باید ده میلی‌متر باشد و فاصله محور به محور این میلگردها نیز بین 100 تا 350 میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

میلگرد مقطع عرضی

این میلگردها که به عنوان میلگرد توزیع نیز شناخته می‌شوند، وظیفه‌دار مقاومت در مقابل جمع شدگی به واسطه تغییرات دمایی هستند. در توزیع میلگرد‌های عرضی، عناصری همچون میلگردهای نوار میانی در امتداد عرض، کل میلگردهای عرضی شالوده و نسبت طول به عرض شالوده اثر گذار است. همچنین مانند میلگردهای طولی، میلگردهای عرضی نیز باید حداقل 10 میلی‌متر قطر داشته باشند.

خم و کاور میلگرد

دو مورد از ریزه‌کاری‌های بسیار مهم در محاسبه میلگرد برای ساختمان یک طبقه یا چند طبقه در مبحث فونداسیون و مقطع طولی و عرضی، کاور و خم میلگردها است. منظور از کاور میلگرد در واقع مقدار فاصله‌ای است که میلگرد در هنگام اجرا باید از قسمت خارجی بتن داشته باشد. همچنین خم میلگرد عبارت است از خم شدگی‌هایی در دو سر میلگرد که برای قرار‌گیری بهتر در پی صورت می‌گیرد.

مقاطع تقویتی

همانطور که از نام این عناصر پیداست، برای تقویت سیستم از آنها استفاده می‌شود. در اعمال مقاطع تقویتی، محاسبات مربوط به وزن اهمیت ویژه‌ای دارد؛ از همین رو باید طول آرماتور را در تعداد و وزن واحد طول آن ضرب کنیم تا وزن مقاطع مورد نیاز محاسبه شود.

تعداد میلگرد مورد نیاز برای ساختمان‌های بیشتر از یک طبقه

اگر ساختمان ما بیشتر از یک طبقه، فرضا دو یا سه طبقه داشته باشد، شرایط کار کمی پیچیده‌تر از محاسبه میلگرد برای ساختمان یک طبقه خواهد بود. برای بررسی تعداد میلگرد‌های مصرفی در ساختمان‌های سه طبقه، در ابتدا باید عمق فونداسیون را با کمترین ضریب خطای ممکن محاسبه کنیم. به این صورت که تعداد طبقات را در 10 ضرب کرده و عدد به دست آمده را با 20 جمع می‌کنیم. همچنین عرض حداقل نوار‌ها از جمع حاصل ضرب عدد 20 در تعداد طبقات، با 20 تا 40 سانتی متر به دست می‌آید. شایان ذکر است که در مراحل محاسبات، جزئیات بسیار ریز‌تری وجود دارند و مهندسان معمولا برای انتخاب اعداد دست بالا می‌گیرند و حداکثر را انتخاب می‌کنند.

در بیشتر مواقع در هر متر حدودا 11 میلگرد سایز 20 و آرماتور‌های 10 تا 50 سانتی متری نیاز هستند اما این اعداد می‌توانند متفاوت‌تر هم باشند.

 

میگرد3

حدود تقریبی میلگرد مورد نیاز برای بخش‌های مختلف ساختمان ها

اگر بخواهیم در باره محاسبه میلگرد برای ساختمان یک طبقه یا چند طبقه صحبت کنیم، باید همه بخش‌های ساختمان را در نظر بگیرید. جزئیات این موضوع در ادامه آمده است.

میلگرد مورد نیاز برای اسلک ساختمان

هر ساختمان دارای اسکلتی از جنس فلز یا بتن است که در هر دو اسکلت، میلگرد نقشی اساسی دارد. میلگرد مورد نیاز برای ساختمان‌هایی با اسکلت بتنی، با قاب خمشی و دیوارهای برشی 35 تا 40 کیلوگرم به ازای هر متر مربع است که در برخی مواقع تا 50 کیلوگرم نیز می‌رسد. همچنین اگر اسکلت‌های فولادی دارای مهاربندی باشند، چیزی بین 45 تا 65 کیلوگرم و اگر قاب خمشی نیز وجود داشته باشد چیزی بین 65 تا 90 کیلوگرم میلگرد به ازای هر متر مربع نیاز است.

میلگرد مورد نیاز برای ستون‌ها وسقف‌ها

محاسبه میلگرد مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه تا چند طبقه، کاملا وابسته به نوع ساختمان است. در سازه‌هایی با اسکلت بتنی برای هر ستون چیزی در حدود 12 تا 18 کیلو گرم میلگرد مورد نیاز است. در صورتی‌که ساختمان دارای سقف دال دو طرفه باشد، این عدد می‌تواند تا حدود 85 کیلوگرم نیز رشد کند. سقف کامپوزیتی نیازمند 8 تا 12 کیلوگرم میلگرد است و سقف تیرچه بلوک چیزی در حدود 5 تا 7 کیلوگرم. لازم به ذکر است که این ارقام دقیق نبوده و می‌توانند متغیر باشند.

جمع بندی

محاسبات مهندسی ساختمان که متره و برآورد را شامل می‌شود، جزئیات پیچیده‌ای دارد که بخشی از این جزئیات بررسی و محاسبه میلگرد مورد نیاز برای ساختمان است. لازم به ذکر است که این محاسبات تا حدود زیادی آکادمیک و تخصصی هستند و ما در این نوشته تلاش کردیم تا تنها مهم‌ترین نکات را با زبان ساده برای شما بازگو کنیم.

اگر پس از برآوردهای خود نیاز به خرید میلگرد داشتید، یکی از تامین‌کنندگان معتبر و فعال در بازار آهن، بازرگانی فولاد آیرومارت است. در بازرگانی آیرومارت می‌توانید قیمت تمام آهن آلات مورد نیاز خود، از قیمت میلگرد 14 گرفته تا قیمت انواع تیرآهن و سایر موارد را به صورت آنلاین و به‌روز دریافت کنید. تمامی محصولات ارائه شده در آیرومارت در سبدی بسیار متنوع از سایز، برند، کیفیت و قیمت تامین می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت از پشتیبانی و قیمت، اقدام به خرید کنید. برای خرید می‌توانید با شماره 02145306 تماس گرفته و یا به وبسایت آیرومارت به نشانی iromart.com مراجعه نمایید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه