English

گواهی سپرده کالایی چیست؟

گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می گردد.

گواهی سپرده کالایی چیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، گواهی سپرده کالایی یک ابزار نوینی در بورس های کالایی دنیاست که در قالب این ابزار انبار هایی در بورس کالا پذیرش می شوند تا کالا وارد این انبار ها  و در قبال آن قبض انبار صادر شود که این قبض انبار تبدیل به گواهی سپرده کالایی شده و قابلیت معامله به عنوان یک ورقه بهادار را در بازار سرمایه کشور پیدا کند.

هم اکنون در قالب گواهی سپرده کالایی کالاهایی نظیر سکه، زعفران، برنج، رطب، پسته، کشمش، زیره و سیمان در بورس کالا در حال معامله می باشند و میلگرد نیز به این لیست افزوده شده است.

معرفی گواهی سپرده میلگرد

در سال های گذشته خرید برخی محصولات از جمله میلگرد که از الزامات ساخت و ساز بود توسط حواله صورت می گرفت، به گونه ای که باید حواله از فروشنده خریداری می شد و در آینده محصول دریافت می گردید. در قالب همین حواله ساز و کار گواهی های سپرده کالایی بوجود آمده است.

بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌گردد.

لازم به ذکر است در فرآیند اجرایی سیاست قیمت تضمینی، پس از تودیع محصول از سوی کشاورز و یا مالک کالا به یکی از انبارهای پذیرش شده از سوی بورس کالای ایران، گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) از سوی انبار دار، صادر شده و در اختیار کشاورز و یا مالک کالا قرار می گیرد . پس از صدور گواهی سپرده کالایی، کشاورز و یا مالک کالا می تواند با مراجعه به یکی از کارگزاران دارای مجوز معاملات در بورس کالای ایران و ارائه گواهی سپرده کالایی، درخواست فروش محصول خود را در بورس کالای ایران ارائه نماید. همچنین امکان تامین مالی و اخذ تسهیلات از نظام بانکی به پشتوانه گواهی کالایی صادرشده وجود دارد.

مزایای گواهی سپرده کالایی میلگرد

تسهیل فرآیند اخذ کد معاملاتی

 تسهیل شرایط خرده فروشی کالا

 امکان خرید انلاین گواهی سپرده بدون مراجعه یا ارائه سفارش به کارگزار

 تفکیک مشتریان خرد از مشتریان عمده در بازار فیزیکی و بهبود فرآیند کشف نرخ

  انجام معاملات به صورت قطعی با تسویه نقدی وجه معاملات در کوتاه ترین زمان ممکن

 ارائه تضامین کمتر نسبت به بازار فیزیکی

  شفافیت اطلاعاتی

 نظارت مستقیم سازمان بورس و ایجاد بستری ایمن برای معاملات محصولات

 عدم پرداخت هزینه انبارداری در مدت زمان تعیین شده در گواهی سپرده

ویژگی های مهم گواهی سپرده کالایی میلگرد

از دیگر ویژگی های گواهی های سپرده می توان به این موارد اشاره کرد که روز معاملاتی این اوراق در روزهای دوشنبه از ساعت 12:45 تا 13:30 به صورت حراج تک قیمتی است، مقدار خرید هر شخص به صورت حجم های 25 تنی و از حداقل 25 الی 100 تن می باشد، صرفا با داشتن کد معاملاتی بورس(سهامداری) می توان به صورت آنلاین به معاملات این اوراق پرداخت، مدت زمان نگهداری محصول در انبار های مورد تایید بورس حداقل یک و حداکثر دو هفته می باشد و هر ورقه گواهی سپرده شامل یک کیلو گرم میلگرد فولادی آج 400 سایز 18 است که پس از خرید و با توافق بین انباردار و مشتری امکان معاوضه آن با سایر سایز ها امکان پذیر می باشد.

چند نکته مهم دیگر

مبلغ قابل پرداخت برای خریدار شامل مبلغ محصول، 9% ارزش افزوده و کارمزد است و نکته مهم دیگر اینکه با وجود معاملات این گواهی ها در بستر معاملات آنلاین ، خرید گواهی مورد نظر منوط به تحویل آن می باشد.

به گزارش موج؛  امروز 29 آذر ماه برای اولین بار در ایران ، عرضه گواهی سپرده کالایی میلگرد در بورس انجام می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه