English

تضمین سلامت فرد در هنگام کار

در هر محیط کاری خطرات جانی زیادی وجود دارد که با توجه به آن‌ها باید تجهیزات ایمنی زیادی استفاده شود. بهترین راه‌حلی که این خطرات را به حداقل یا حذف کند، کنترل عوامل خطر آفرین قبل از وقوع آن‌ها و پیشگیری از وقوع حوادث است. در حالت کلی با راهکاری‌های مهندسی شده‌ای می‌توان آسیب‌ها و حوادث را کنترل و مدیریت کرد.

تضمین سلامت فرد در هنگام کار

به گزارش خبرگزاری موج، برای مثال یکی از خطراتی که در محیط‌های کارگاهی وجود دارد، خطر برق گرفتگی است. برای پیشگیری از این روش‌ها می‌توان دستگاه‌ها را مجهز به سیستم ارتینگ کرد. برش یا زخمی شدن دست‌ها، افتادن اجسام مختلف روی پاها یا سر، سرما یا گرمای زیاد، بیماری‌های تنفسی و... از جمله خطراتی هستند که در محیط‌ کاری اتفاق می‌افتند.

در این صورت نیروی کار باید از تجهیزات ایمنی مختلفی استفاده کند که این آسیب‌ها را به حداقل برساند. دستکش از دست‌ها، کلاه از سر و کفش ایمنی از پاها محافظت می‌کند. در حالت کلی این تجهیزات تلفات و جراحات مختلف را کم می‌کنند و این تجهیزات ایمنی حفاظتی باعث می‌شود که افراد از صدمات جدی، بیماری‌ها و آسیب‌های مختلف در زندگی روزمره در امان بمانند.

این تجهیزات در صنایع مختلفی همچون صنایع فولاد سازی، ساخت و ساز، صنایع چوبی، خودروسازی، مواد غذایی، کارخانه‌های بافندگی و ریسندگی و... استفاده می‌شوند. این تجهیزات از ویژگی‌های زیادی برخوردار هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کمربند ایمنی، کفش ایمنی و دستکش ضد برش را اشاره کرد.

جلوگیری از آسیب‌های هنگام کار

از سه روش مختلف می‌توان از حوادث و آسیب‌های هنگام کار جلوگیری کرد. برای مثال پیشگیری توسط دولت، کارگر و کارفرما انجام می‌شود. هر کدام به نوبه خود روش‌ها و اصول خاصی را اعمال می‌کنند که تماما در کنار هم حوادث و آسیب‌ها را کاهش می‌دهند.

رعایت نکردن ایمنی کار و یا این که از ابزارآلات مختلف استفاده شود احتمال آسیب رسیدن به افراد را زیاد می کند و حتی دستگاه‌ها هم آسیب می‌بینند. اصولا شناخت ابزارآلات، اصول ایمنی کار و تجهیزات ایمنی باعث می‌شود که از حوادث تلخ و خراب شدن زود هنگام ابزار آلات جلوگیری شود.

برای مثال زخمی شدن دست یا قطع انگشتان بر اثر استفاده نکردن از دستکش رخ می‌دهد یا برق گرفتگی به خاطر نپوشیدن لباس ایمنی است. بخارهای سمی، پاشیدن مواد مذاب، تابش نور مضر، برخورد اشیای تیز و ریز و... تماما می‌توانند اتفاقات جبران ناپذیری را به وجود بیاورند.

در ادامه مهم‌ترین تجهیزات ایمنی که در هنگام کار بایستی استفاده شوند را بررسی می‌کنیم.

 

images_1661083116

 

کمربند ایمنی

بسیاری از کارگران ساختمانی، پروژه‌های نفتی، پتروشیمی و... همیشه در ارتفاع کار می‌کنند. یک حادثه آنی این است کارگران سقوط کنند یا این که از روی داربست، نردبان، لبه سقف و... بیافتند. برای جلوگیری از این اتفاقات لازم است که از کمربند ایمنی استفاده کنند. کمربند ایمنی از جمله مهم‌ترین و حیاتی‌ترین المان حفاظتی است که استفاده از آن در محیط‌های ذکر شده لازم و ضروری است.

زمانی که کارگران روی داربست ساختمانی، روی درخت برای چیدن میوه یا خرما، دکل‌های برقی و... قرار داشته باشید هر لحظه احتمال سقوط افراد وجود دارد. کمربندهای ایمنی با توجه به کاربردی که دارند در دو تیپ سیم بانی و هارنس تولید می‌شوند.

1.کمربند سیم بانی: این نوع کمربند ساختار ساده‌ای دارد که همچون کمربند شلوار دور کمر را احاطه می‌کند. در هنگام افتادن کارگر از قسمت کمر، او را در جایی نگه می‌دارد. بیشترین استفاده این کمربند توسط کارگران اداره برق در دکل‌های برقی و مخابراتی صورت می‌گیرد.

2. کمربند هارنس: این تیپ کمربند درصد بیشتری از بدن را احاطه می‌کند یعنی از کتف‌ها تا ران و پاها را به خوبی پوشش می‌دهد. توجه کنید که این مدل کمربند برای چتر نجات مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل به کمربند پاراشوتی هم شناخته می‌شود.

دستکش ضد برش

یکی از پرکاربرترین نوع دستکش‌هایی که استفاده می‌شود، دستکش ضد برش است. این مدل دستکش در مشاغلی که با احتمال بریدن دست سروکار دارند، استفاده می‌شود برای مثال در مشاغلی همچون شیشه‌بری، آهنگری، نجاری، قصابی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل شدت و میزان خطری که در این زمینه‌ها وجود دارد استفاده از دستکش ضد برش بسیار مهم است. برش دست و یا انگشت با تیغ‌های برنده یا ضربه همراه است به همین دلیل برای انگشت و دست‌ها بسیار خطرناک خواهد بود. در نهایت کوچک‌ترین غفلتی به صورت سهوی یا عمدی، عواقب بسیار جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

دستکش ضد برش از مواد خاص و یک پوشش ساخته شده است که از دست‌ها و انگشت‌ها در برابر جراحت و بریدگی محافظت می‌کنند. این دستکش‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع فعالیت و میزان شدت ضربه طراحی و تولید می‌شوند. طراحی این دستکش‌ها به صورتی است که مانع از انجام امور رایج در کارگاه همچون بلند کردن اجسام در دست نشود. سعی کنید این دستکش‌ها را با کیفیتی فوق العاده تهیه و انتخاب کنید یعنی دستکش‌ها مجهز به الیاف با کیفیتی باشند.

 

 

 

 

images_1661083119

کفش ایمنی

یکی دیگر از تجهیزات ایمنی کفش‌ ایمنی است که پای افراد را از اتفاقات احتمالی در هنگام کار و خطرات جانبی محافظت می‌کند. ظاهر این کفش‌ها نسبت به کفش‌های معمولی متفاوت است یعنی از جنس بهتر و وزن بیشتری ساخته می‌شوند. مقاومت این کفش‌ها بیشتر است یعنی در ساختار آن از چندین لایه که محافظت پا را تضمین کند، استفاده شده است.

این کفش‌ها فساد ناپذیر هستند و برای آن‌ها از چرم طبیعی و مقاوم استفاده شده است. ایمنی و ماندگاری این کفش‌ها بسیار بیشتر است و زیره آن‌ها از موادی ساخته شده که مولکول‌های بزرگ‌تری دارند. در زیره کفش ایمنی پارچه‌ای که سطح آن را می‌پوشاند که پای افراد مستقیما با آستر در تماس خواهند بود. این آستر نقش مهمی در جذب عرق پا دارد و از بوی پا جلوگیری می‌کند.

در ساختمان سازی و یا کارگاه‌هایی همچون کابینت سازی، کارخانه‌های صنعتی، تعمیرگاه‌ها، تراشکاری، ماشین کاری و... مواد مذاب داغ، اشیاء تیز و برنده، اجسام سنگین و... زیادی وجود دارد که ممکن است به پاها صدمات جبران ناپذیری وارد کنند. این کفش‌ها رنگ چرمی همچون جیر یا خاکی دارند که آلودگی روی آن‌ها مشاهده شود و افراد در تمیز کردن آن‌ها به سرعت اقدام کنند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه