English

چرا به روانشناس یا درمانگر نیاز داریم؟

روانشناس یا درمانگر نیاز اساسی است. برای مراجعه به درمانگر همیشه هم نیازی به دلیل بزرگی نداریم و برای زندگی بهتر باید به طور مرتب به آن‌ها مراجعه کنیم.

چرا به روانشناس یا درمانگر نیاز داریم؟

به گزارش خبرگزاری موج، مراجعه به روانشناس یک نیاز اساسی در دنیای امروز است. در کشورهای پیشرفته هر فردی دکتر روانشناس مخصوص خود را داشته و حداقل ماهی یک بار به او مراجعه می‌کند. این امر فارغ از این است که فرد بیماری یا مشکل خاصی داشته باشد.

روانشناس

همان‌طور که مشخص است ارتباط فردی و اجتماعی بین افراد در کشورهای پیشرفته بسیار بهتر است. به جرات می‌توان گفت دلیل این ارتباط فردی و اجتماعی مراجعه منظم به روانشناسان است. متاسفانه در کشور ما این امر یک تابو بوده و بسیاری از افراد با وجود مشکل‌های اساسی در زندگی خود به درمانگر مراجعه نمی‌کنند.

نیاز نیست که همیشه مشکل بزرگی داشته باشیم و به درمانگر مراجعه کنیم. گاهی حتی کوچک‌ترین مشکل نیاز به کمک حرفه‌ای و تخصصی دارد. روانشناس می‌تواند زندگی ما را از هر جهتی بهبود بخشد.

یادمان باشد که در دنیای ما همین مشکلات کوچک ظرفیت ما را کم کم پر کرده و در آینده می‌تواند به خشمی بزرگ تبدیل شود. فردی که گرفتار خشم‌های درونی عمیق است، هر کاری می‌تواند بکند. پس چه بهتر که از گریبان شدن به این نوع مشکلات جلوگیری کنیم. بهترین راه برای جلوگیری از این دست مشکلات مراجعه به درمانگر خوب است. در ادامه با ما همراه باشید.

ویژگی‌های روانشناسان حرفه‌ای

روانشناسان حرفه‌ای ویژگی‌های خاصی دارد. البته که تبدیل شدن به یک درمانگر حرفه‌ای که کار خود را به بهترین شکل انجام دهد، آسان نیست. با دانستن این ویژگی‌‌ها، درمانگران مناسب را تشخیص داده و در صورت نیاز به آن‌ها مراجعه می‌کنیم. البته ما در ایران درمانگران عالی و بسیار حرفه‌ای داریم که از این ویژگی‌ها برخوردارند.

قضاوت و انتقاد بیمار ممنوع

برای یک تراپیست خوب حرفه‌ای قضاوت و انتقاد بیمار ممنوع است. دکتر در تمام طول درمان بیمار را قضاوت نمی‌کند. با وجود این که در این حرفه دکترها با افراد مختلفی روبه‌رو می‌شوند، نباید تجربیات و تصمیمات آن‌ها را قضاوت کنند. این کار برای افراد عادی بسیار سخت است.

اما دکتر های حرفه‌ای در عین حال که تمام تجربیات و گفته‌های بیمار را می‌شنود، آن‌ها را تفسیر کرده و راه حل‌های خود را ارائه می‌دهد. درمانگران به واسطه تخصصی که دارند می‌توانند به بهبود سلامت روان بیمارهای افراد کمک کنند. آنها در این راه ممکن است از ابزارهای خاص خود استفاده نمایند.

دسترسی آسان به دکتر

مراجعین باید به روانشناس خود دسترسی آسانی داشته باشند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقت پریشانی و حال بد خود قصد مراجعه به دکتر را داشته باشید. اما منشی دو هفته بعد به شما وقت می‌دهد. این برای یک درمانگر کار بلد و حرفه‌ای قابل قبول نیست. زیرا مراجعین در وقت پریشانی به دکتر نیاز داشته و ممکن است تا رسیدن به زمان مراجعه مشکل بزرگ‌تر یا حتی غیر قابل حل شدن شود.

به همین دلیل درمانگران خوب معمولا در دسترس هستند. حتی اگر مراجعه‌کنندگان بسیاری هم داشته باشند برای برخی از آن‌ها امکانات یا شرایط دیگری فراهم می‌کنند، تا در صورت نیاز از این طریق با دکتر در ارتباط باشند.

گوش دادن فعال

روانشناس باید در طول جلسه درمان کاملا فعال باشد. تنها شنیدن حرف‌های مراجعه‌کننده کافی نیست بلکه دکتر باید به طور کامل حرف‌ها را گوش داده و عکس‌العمل مناسب از خود نشان دهد.

بهترین درمانگران کسانی هستند که به تمام حواس پنج‌گانه بیمار توجه کرده و با توجه به آن‌ها حرف‌های مراجعه‌کننده را گوش دهند. دکتر باید در عین حال که حرف‌‎های مراجعه‌کننده را قطع نمی‌کند، فعال و آگاه به بیمار خود باشد. در این صورت ارتباط مناسبی بین درمانگر و بیمار شکل می‌گیرد. یعنی برای تبدیل شدن این ارتباط به رابطه‌ای امن که اعتماد در آن وجود دارد درمانگر باید این ویژگی مهم را داشته باشد.

داشتن خودآگاهی

یک روانشناس قابل اعتماد خودآگاهی دارد. یعنی به طور کامل در جلسه حاضر است و درگیر مشکلات شخصی خود نیست. مسلما درمانگران نیز ممکن است مشکلات شخصی یا اصطلاحا روزهای بدی داشته باشند، اما یک درمانگر خوب در طول جلسه هوشیار به عواطف خود است.

داشتن اطلاعات به روز

بهترین روانشناسان باید به طور مستمر اطلاعات خود را به روز رسانی کنند. با توجه به این که علم روان‌درمانی به دلیل پیچیدگی‌های انسانی هرگز به ثبات دائمی نخواهد رسید، درمانگر نیاز به اطلاعات به روز شده نیاز دارد. زیرا باید بتواند بیمار خود را درک کرده و به او کمک کند. برای این کار نیاز به اطلاعات جدید درباره جنبه‌های مختلف علم روانشناسی دارد.

داشتن اخلاق خوب

درمانگران باید اخلاق حرفه ای داشته باشد. شاید این امر مهم‌ترین نکته درباره هر درمانگری است. درمانگری که خود بر اصول اخلاقی پایبند است قابل اعتماد بوده و بهتر به مراجعه‌کننده کمک می‌کند.

کیفیت جلسه با اتکا به این نکته بالاتر رفته و مراجع نتیجه بهتری خواهد گرفت. رازدار بودن و دلسوزانه رفتار کردن از مهم‌ترین موارد اخلاق در درمانگران است.

برقراری ارتباط موثر

یک دکتر خوب دائما با انسان‌ها سروکار دارد. بنابراین باید ارتباطی موثر با آن‌ها داشته باشد. درمانگر و مراجعه‌کننده باید ارتباطی دو طرفه و حرفه‌ای با یکدیگر داشته باشند. در این مورد معمولا بین این دو نفر تفاهم خاصی به وجود می‌آید. هم‌چنین درمانگر نیاز دارد تا منابع و اطلاعات خود را گسترده کند تا بتواند با افراد مختلف ارتباط موثری برقرار کند.

صبور بودن

روانشناس باید در طول جلسه صبور باشد. این یکی از ویژگی‌های اساسی درمانگران است. ارتباط بین درمانگر و مراجعه‌کننده همیشه هم خوب نیست و ممکن است فراز و نشیب‌هایی داشته باشد. زیرا بیماران در زندگی‌های خود مشکلات زیادی داشته و این مشکلات بدون شک بر جلسه روان‌درمانی تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل دکتر باید صبور باشد.

مشاوره خانواده

خانواده ها چگونه مشکلات خود را حل کنند

طیف گسترده ای از علم روانشناسی به مشکلات خانواده ها و درمان آنها پرداخته است. در مواقعی که ماهیت یک مشکل خانوادگی است، مراجعه به یک مشاوره خانواده بسیار کمک کننده خواهد بود. با مراجعه به موقع به مشاور از شدت یافتن مشکلات پیشگیری می کنید و احتمال بهبود سلامت خانواده را نیز افزایش می دهید.

مشکلات خانواده ها غالبا ماهیت بین فردی و ارتباطی دارند. اما گاهی بعضی از اعضاء خانواده به روان درمانی های فردی نیز احتیاج پیدا می کنند. بنابراین مراجعه به یک تراپیست خوب که هم مشاوره های فردی را انجام می دهد و هم مشاوره خانواده، اهمیت بالایی دارد.

اصول و مبانی داشتن روانشناس

داشتن روانشناس همان‌‎طور که گفته شد یکی از نیازهای جوامع پیشرفته است. درمانگران کمک بسیار بزرگی برای حل مشکلات در زندگی ما می‌کنند.

شما با توجه به ویژگی‌هایی که در این مقاله گفته شد می‌توانید درمانگر مناسب را تشخیص دهید و به آن‌ها مراجعه کنید. دکتر رامین علوی‌نژاد یکی از بهترین روانشناسان ایران است. این فرد تمام ویژگی‌های درمانگر عالی را دارا می‌باشد. دکتر رامین علوی‌نژاد به طور تخصصی و با جدیدترین متدهای روز دنیا به بهبود روند زندگی مراجعه‌کنندگان خود کمک می‌کند. برای اطلاعات بیش‌تر درباره این دکتر می‌توانید به کلینیک روانشناسی ایشان مراجعه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر