English

خون گل کاران در شیشه گل فروشان / مافیای گل ریشه تولید را خشکاند

کشاورزانی که با صرف هزینه و وقت بسیار، سال ها تلاش کرده اند تا گل های زینتی خود را برداشت کنند، در نهایت مجبورند محصول خود را به قیمت بسیار ناچیزی به دکه های گل بفروشند. در حالی که در این بین دلال وجود ندارد یا بسیار کم است، گل فروشان به تنهایی سود کلانی از فروش گل و گیاهان زینتی می برند.

خون گل کاران در شیشه گل فروشان / مافیای گل ریشه تولید را خشکاند

به گزارش امیرحسین چرایی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، گشتی در بازار گل و گیاه نشان می دهد فاصله بین آنچه خریداران گل به فروشندگان می پردازند با آنچه کشاورزان و گلکاران دریافت می کنند، بسیار است. اینطور که مشخص است سود حاصل از فروش گل در جیب گلکاران و کشاورزان نمی رود بلکه این گل فروشان هستند که سود کلانی از بازار فروش گل می برند. گل فروشان علاوه بر اینکه دسته گل، سبد و کلا مشتقات گل را با قیمت گزاف به مشتریان می فروشند، خود گل را با قیمت ناچیزی از گل کاران و فروشندگان عمده گل می خرند. با مقایسه چند نمونه در زیر متوجه سود کلانی که گل فروشان به جیب می زنند می شوید.

نوع گل

قیمت خرید از بازار گل

(تومان)

قیمت فروش به مردم

(تومان)

رز هلندی

۱٫۰۰۰

۱۰٫۰۰۰

میخک

۱۰۰

۲٫۰۰۰

آنتریوم

۲٫۰۰۰

۲۰٫۰۰۰

لینیون

۲٫۰۰۰

۱۵٫۰۰۰

این قیمت ها به جز نرخ تزییناتی است که گل فروش از مشتری دریافت می کند. یعنی اگر گل فروش یک شاخه گل رز را که قیمت فروش آن ۱۰٫۰۰۰ تومان است کمی تزیین کند، در نهایت یک شاخه گل تزیین شده را باید ۲۵٫۰۰۰تومان بخرید یا سبد گلی که به اندازه ۲۰۰ هزار تومان گل در آن کار شده را باید ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بخرید. البته اگر کمی خلاقیت داشته باشید می توانید این سبد گل را با هزینه ۵۰هزار تومانی در خانه تهیه کنید. با این اوصاف و سود کلانی که دکه های گل فروشی در سطح شهر از دسترنج گل کاران می برند نباید انتظار داشت که بتوانیم یکی از قطب های صادرکننده گل در جهان باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه