سرخط خبرها
  • هشدار تداوم گرمای غیرمعمول در کشور
  • آغاز فعالیت ۱۰۱ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری در پایتخت
  • آغاز ثبت‌نام سفر اربعین در سامانه سماح از ۹ تیرماه
  • جاده چالوس و آزادراه تهران ـ شمال یک‌طرفه شد
  • هیچ مجوزی برای کشت خشخاش صادر نشده است
  • مترو و اتوبوس در پایتخت تا ۱۹ تیر رایگان شد
  • تعطیلی میادین میوه و تره‌بار تهران در روز تاسوعا و عاشورا
  • رئیس پلیس راهور تهران بزرگ: استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی ۳ نمره منفی دارد
  • فرودگاه عسلویه از شنبه ششم تیرماه جاری بازگشایی می‌شود
  • فریدزاده: «سفیر» باعث آشتی دادن قشر مذهبی با سینما شد
  • ادعای اکسیوس: محدودیت سفر تیم ملی ایران به آمریکا کاهش یافت
  • اینفانتینو: جام قهرمانی را با ترامپ به تیم قهرمان اهدا خواهیم کرد
  • رکورد تاریخی رونالدو در جام جهانی ۲۰۲۶
  • سد کرج در آستانه سر ریز شدن
  • جملهٔ فارسی نخست‌وزیر پاکستان خطاب به پزشکیان، غم شما غم ماست
  • هشدار دادگستری تهران درباره پیامک‌های جعلی خدمات دولتی
  • بورس دوباره صعودی شد
  • اختلال گسترده در شبکه بانکی کشور
  • دانشمندان چینی پرینت سه‌بعدی‌ای اختراع کردند که فقط با نور، اشیا را در ۰.۶ ثانیه می‌سازد
  • مجله اشپیگل آلمان: ۹۲ درصد مردم اسرائیل، ایران را پیروز جنگ می‌دانند

۱۴ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابان‌زایی هستند

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی اعلام کرد: حدود ۱۴ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابان‌زایی و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی قرار دارد.

بیابان‌
به گزارش خبرگزاری موج

، معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با هشدار نسبت به گسترش بیابانزایی گفت: حدود ۱۴ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابان‌زایی و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی قرار دارند که این موضوع یکی از مهم‌ترین تهدیدهای زیست‌محیطی کشور به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به وضعیت جهانی بیابان‌زایی اظهار کرد: از مجموع ۱۹۷ کشور عضو کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی، ۱۱۰ کشور دارای اراضی بیابانی هستند که این آمار نشان‌دهنده ابعاد فراگیر این بحران در سطح جهان است.

وی افزود: ایران با وجود برخورداری از تنها ۲ درصد از خشکی‌های جهان، دارای ۳۲ میلیون هکتار اراضی بیابانی است که معادل ۴ درصد از کل بیابان‌های دنیا محسوب می‌شود و این رقم بالاتر از متوسط جهانی است.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی با اشاره به تکالیف قانونی تصریح کرد: بر اساس ماده ۳۲ قانون برنامه هفتم پیشرفت، کشور مکلف به کاهش ۲۰ درصدی کانون‌های بحرانی فرسایش خاک و فرسایش بادی است که تحقق آن معادل کاهش حدود ۱.۷ میلیون هکتار از عرصه‌های بحرانی خواهد بود.

وی افزود: اجرای این برنامه‌ها مستلزم تأمین حدود ۳۰ همت اعتبار است و بدون مشارکت مؤثر دستگاه‌هایی مانند وزارت نیرو، وزارت صمت، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سایر نهادهای مرتبط، دستیابی به این هدف امکان‌پذیر نخواهد بود.

افلاطونی با اشاره به جایگاه حقوقی کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی اظهار کرد: این کارگروه دارای شخصیت حقوقی مستقل است و می‌تواند به‌صورت ایجابی و سلبی بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت و اقدامات آن‌ها را پایش کند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت قوانین بالادستی، از جمله قانون حفاظت از خاک و قوانین مرتبط با معادن، در کنار مشارکت جوامع محلی، بهره‌گیری از دانش بومی و فناوری‌های نوین، نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت پایدار سرزمین دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر حکمرانی یکپارچه اراضی بیابانی تصریح کرد: بیابان‌ها در صورت مدیریت صحیح می‌توانند از یک تهدید زیست‌محیطی به فرصتی برای توسعه پایدار، از جمله در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، تبدیل شوند.

در ادامه این نشست، کارشناسان بر نقش دیپلماسی محیط‌زیستی در مهار گرد و غبار تأکید کردند و گفتند بخش قابل توجهی از طوفان‌های گرد و غبار منشأ فرامرزی دارد و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه با کشورهای همسایه، ضرورتی غیرقابل اجتناب است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه