English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

۳ محرک اصلی افزایش قیمت خودرو در ایران چیست؟

«همزمان با دور جدید نوسانات قیمتی در بازار خودرو، برخی از افکار عمومی کشورمان به‌طور خاص این سوال را مطرح می‌کنند که عمده مولفه‌ها و محرک‌های افزایش قیمت در بازار خودرو چیست؟ افزایش قیمتی که خرید خودرو را برای بخشی از مردم ما به یک مسئله دور از دسترس تبدیل کرده است.»

 ۳ محرک اصلی افزایش قیمت خودرو در ایران چیست؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، بازار خودرو در روزهای گذشته شاهد نوسانات قیمتی قابل‌توجهی بوده و قیمت خودروهای داخلی و خارجی، افزایش چشمگیری داشته است. در این راستا، عده‌ای به این مسئله اشاره می‌کنند که خودرو نیز در حال تبدیل شدن به یک کالای لوکس برای بسیاری از مردم کشورمان بوده و قدرت خرید آن‌ها در رابطه با آن تضعیف شده است.

با این حال، هنوز یک سوال مهم و محوری، ذهن بسیاری از افکار عمومی را به خود مشغول کرده و آن این است که اصلی‌ترین محرک‌ها و پیشران‌های افزایش قیمت خودرو در کشورمان چیست؟ افزایش قیمتی که در سال‌های اخیر در چندین نوبت حالت جهشی به خود گرفته و دستِ بسیاری را از بازار خودرو کوتاه کرده است. به نظر می‌رسد در این زمینه به‌طور خاص می‌توان به ۳ مولفه محوری اشاره کرد؛

اولا، قیمت خودرو تابعی از شرایط کلی اقتصاد است. افزایش قابل‌توجه قیمت ارز و روند جاری تورم در اقتصاد ایران، از جمله مولفه‌های عمومی هستند که بر قیمت خودرو و افزایش آن تاثیر مستقیم دارند. نباید از یاد ببریم که هنوز بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه مورداستفاده در صنعت خودرو ایران، وارداتی و وابسته به ارز است و در عین حال، تورم جاری در کشورمان نیز بر قیمت تمام‌شده  خودرو اثر مستقیم دارد.

وجود نوسانات قابل‌توجه در دو حوزه مذکور، تحریکِ صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو در سال‌های اخیر را به‌دنبال داشته‌اند.

دوم اینکه همزمان با وقوع چند جهش ارزی در اقتصاد و البته افزایش نرخ تورم در کشورمان، خودرو از شمول کالاهای مصرفی برای بسیاری ار مردم کشورمان خارج شده و ماهیت سرمایه‌ای به خود گرفته است. همین مسئله سبب شده سیلی از تقاضای کاذب به سمت بازار خودرو روانه و افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها در این بازار را سبب شود. موضوعی که به نوعی موید رفتارهای هیجانی طیف‌های قابل‌توجهی از مردم کشورمان در بازار خودرو است. در عین حال، اوج‌گیری فعالیت دلالان در بازار خودرو نیز به این بازار و توازن  آن ضربه زده است.

این مسائل سبب شده‌ معادله عرضه و تقاضا در بازار خودرو بهم بخورد و با پیشی‌گرفتن تقاضا بر عرضه، شاهد افزایش دوره‌ای و قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم. در این میان، علاوه بر ورود بخش قابل‌توجهی از تقاضای کاذب برای خرید به بازار خودرو، در بخش تولید نیز شاهد تزریق متناسب و برنامه‌ریزی شده خودرو به بازار نبوده‌ایم. البته برنامه‌ مدون و دقیقی نیز برای مدیریت بازار خودرو وجود نداشته که این مسائل همه و همه افزایش قیمت‌ها را در این بازار تحریک کرده‌اند.

و سوم اینکه کلیت صنعت خودرو و حکمرانی این عرصه در ایران، همچنان از حیث ساختاری و بروکراتیک با چالش‌ها و نواقص قابل‌توجهی، چه در بحث تولید خودرو و چه استخراج قیمت و مدیریت این حوزه روبه‌رو است. در این چارچوب، عدم‌ارائه یک برنامه راهبردی در این حوزه و انباشت سالانه مشکلات سبب شده یکی از نمودها عینی این مسئله را در افزایش قابل‌ملاحظه قیمت‌ها در بازار خودرو مشاهده کنیم.

معادله‌ای که همچنان نیز راهکاری برای آن ارائه نشده است. تطویل این نقیصه، بروندادی جز ادامه‌دار شدن مشکلات بازار خودرو نخواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه