English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

منافع سیاست های ضد تورم و سوداگری در بازار خودرو

در چند ماه اخیر دو سیاست حذف قرعه کشی خودرو و وضع مالیات بر عایدی اجرایی شده که هر دو ضد سوداگری و تورم در بازار خودرو هستند و کارشناسان معتقدند با ادامه این روند قیمت ها در بازار متعادل می شوند و زمینه برای کاهش فشار بر روی خودروسازان و تقویت صنعت خودرو فراهم می شود.

منافع سیاست های ضد تورم و سوداگری در بازار خودرو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، از ابتدای سال جاری دو سیاست مالیات بر عایدی و حذف قرعه کشی در بازار خودرو اتفاق افتاده که باعث شده چند وقت اخیر علاوه بر اینکه روند افزایش قیمت خودرو در بازار متوقف شود، میزان تمایل مردم برای سرمایه گذاری در خودرو هم کاهش یابد.

به عبارت دیگر قبلا به دلیل اینکه میزان عرضه و تحویل خودرو در قرعه کشی محدود بود و فاصله قیمت خودرو در قرعه کشی با بازار آزاد زیاد بود. همه مردم تلاش می کردند که با خرید خودرو ارزش پول ملی خود را حفظ کنند، در حالی که در تمام دنیا خودرو کالای مصرفی است و باید به نسبت طول عمر خودرو از قیمت آن کاهش یابد، اما با بروز تورم سال های اخیر، بازار خودرو ایران کاملا متفاوت عمل کرده و خودروهای کارکرده در بازار آزاد به قیمت کارخانه معامله می شدند همین مسأله ایجاب می کرد که سیاست های جدیدی برای بازار خودرو بکار گرفته می شد تا از عطش خرید کاسته  و بار دیگر خودرو از سبد سرمایه گذاری مردم خارج می شد.

بر همین مبنا ابتدا سیاست حذف قرعه کشی در دستور کار قرار گرفت تا افرادی که مصرف کننده واقعی خودرو هستند بعد از راستی آزمایی و بلوکه کردن پیش پرداخت، بتوانند بدون دغدغه خودرو بخرند و در گام دوم خرید خودرو مشروط به اجرای طرح مالیات بر عایدی شده است تا افرادی که به قصد سود بردن از اختلاف قیمت خودرو از نرخ کارخانه تا بازار آزاد خودرو، ثبت نام می کنند تغییر رویه بدهند.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بازار خودرو با افزایش عرضه و همچنین مهار رفتارهای سوداگرانه آرام می گیرد، گفت: در حال حاضر سیاست حمایت از افزایش تولید خودروسازان در کنار عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تا حدودی بازار را متعادل تر کرده است، زیرا همین که مردم تصور کنند با ثبت نام می توانند صاحب خودرو شوند تقاضا برای خودرو در بازار آزاد کاهش می یابد و این عطش خرید خودرو افت می کند و قیمت ها هم در بازار تعدیل می شود.

سید جواد حسینی کیا با بیان اینکه طرح عایدی بر درآمد هم از دیگر سیاست های است که سوداگری در بازار خودرو را کاهش می دهد، افزود: در سال های اخیر عده ای برای کسب سود خودرو می خریدند و بعد از چند ماه همان خودروها را گرانتر می فروختند این ترفند باعث شده بود که تقاضا برای ثبت نام خودرو هم افزایش یابد و اگر در حال حاضر سیاست افزایش عرضه خودرو ادامه داشته باشد در آینده نه چندان دور شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد خواهیم بود.

 

بیشتر بخوانید:

تنها راهکار حل مشکل بازار خودرو خصوصی سازی است / دولت قصد واگذاری خودروسازان را ندارد

عامل نوسان بازار خودرو وعده توخالی واردات/ وعده افزایش تیراژ تولید خودرو محقق نمی شود

قیمت خودرو صبح امروز ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ در بازار اعلام شد

 

تقویت صنعت خودرو در سایه کاهش فشار بازار خودرو 

در چند سال گذشته میزان تولید خودروی کشور با نیاز واقعی جامعه اختلاف چندانی نداشت، اما در عمل میزان ثبت نام برای خودرو بیش از چند برابر تقاضا سالانه بود و همین موضوع باعث شده بود که برخی کارشناسان از آن به عنوان لاتاری خودرو نام ببرند.

یک کارشناس بازار خودرو در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه سیستم سابق قرعه کشی خودرو فقط عاملی برای توزیع رانت بود، گفت: در حال حاضر با راه اندازی سامانه یکپارچه خودرو و تحویل خودرو به همه متقاضیان خودرو تا حدودی این اطمینان خاطر به آنها داده شده که خودرو به اندازه نیاز جامعه تولید می شود و از طرف دیگر هم به سوداگران این پیام داده شده که دیگر شاهد تقاضای بالا برای خودرو در بازار آزاد نخواهند بود به همین دلیل سرمایه گذاری برای سود بیشتر در بازار خودرو کاهش یافته است، البته نباید فراموش کرد که مهمترین راهبرد برای تنظیم بازار خودرو افزایش تولید است تا بازار کاملا به سمت اشباع برود.

سعید مدنی با بیان اینکه موضوع مالیات بر عایدی سرمایه هم به دلیل اینکه نوعی مبارزه با سوداگری است تقاضای کاذب را در بازار کاهش می دهد، افزود: اقتصاد کاملا تابع عرضه و تقاضا است در صورتی که میزان عرضه افزایش یابد یا تقاضا با ابزارهایی کنترل شود بازار به حالت تعادل می رسد و در این حالت قیمت ها متعادل تر خواهد شد و این موضوع کمک می کند فشار بر روی خودروسازان در نتیجه قیمت گذاری دستوری و... هم کاهش یابد و کم کم صنعت خودرو هم تقویت شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه