English

خاندوزی:در تبصره ١٨ به یک بلوغی رسیدیم

خاندوزی گفت:اگر محل تامین منابع تبصره 18 تغییر نکند در سالهای آینده نیز دچار تاخیرهای مشابه خواهیم شد.

خاندوزی:در تبصره ١٨ به یک بلوغی رسیدیم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم  قدردانی از برگزیدگان تبصره ۱۸ بودجه اظهار کرد:یک تجربه‌ای در دهه ۴۰ شمسی داشتیم که از انقلاب در حوزه تقویت بانک‌های توسعه‌ای و تخصصی داشتیم که متاسفانه به مرور زمان کمرنگ شد. پس از آن تامین مالی از بازار سرمایه و همچنین بودجه دولت پررنگ شد. 

خاندوزی ادامه داد:چهار کلید واژه در خصوص تبصره 18 وجود دارد. عدالت، کارآمدی، پایداری و اصابت این کلیدواژه ها هستند. در حوزه کارآمدی منابع اهرمی شد. یه جهت پایداری به دلیل بازگشت منابع انگیزه‌های متعددی برای بازگشت کنابع ایجاد شد. در این روش نظارت جدی تری از جانب نهادهای مختلف انجام می‌شود. خصیصه اصلی تبصره 18 بیشتر به مناطق کمتر برخوردار توجه می‌شود. این چهار نکته یکی از مهم‌ترین تجلی‌های همکاری دولت و مجلس است چرا که سیاست‌گذار همواره نگران پول پاشی بود.

وی تصریح کرد:اولین اجرای موفق تبصره 18 را در سال 1401 انجام دادیم. در سال 1401 و 1402 نیز به دنبال این شرایط تاخیر وجود دارد. هر قدر که کسری منابع در تبصره 14 وجود داشته باشد سازمان برنامه اولویت را به آن بخش خواهد داد. اگر محل تامین منابع تبصره 18 تغییر نکند در سالهای آینده نیز دچار تاخیرهای مشابه خواهیم شد.

به گفته خاندوزی از حدود 19 همت منابع به 17 همت و سپس 13 همت منابع در طول سه سال اخیر برای تبصره 18 رسیدیم اما به طور متوسط با اهرمی شدن منابع همان حدود 40 همت منابع وجود خواهد داشت. هر دستگاهی که بتواند تعهدات خود را سریعتر انجام دهد در سال آینده سریعتر پرداخت خواهد داشت. ما به دنبال رسوب نیستیم و قصد داریم سرعت این لوکوموتیو را افزایش دهیم.

وزیر اقتصاد گفت: در حوزه بازار سرمایه دستاورد نهادی که به صورت برجسته رخ داده، تامین مالی از طریق شرکت‌های سهامی یا صندوق‌های پروژه است. در یکی از موارد حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان ظرف چند روز تامین مالی از همین طریق صورت گرفت.

وی افزود: اما مهم‌ترین ابتکار نهادی، تغییر ساز و کار اجرای تبصره ۱۸ بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه