English

در نشست فراکسیون تشکل‌های اقتصادی اتاق ایران اعلام شد؛

همه باید به طور جدی پای صندوق رای حاضر شویم

در نشست فراکسیون تشکل‌های اقتصادی اتاق ایران که با حضور نمایندگان تشکل‌ها و هیات رئیسه اتاق ایران برگزار شد، از اعضای تشکل‌ها دعوت شد برای انتخاب شایسته‌ترین گزینه برای ریاست اتاق ایران در انتخابات فردا شرکت کنند.

همه باید به طور جدی پای صندوق رای حاضر شویم
به گزارش خبرگزاری موج

، در نشست فراکسیون تشکل‌های اقتصادی اتاق ایران که با حضور نمایندگان تشکل‌ها و هیات رئیسه اتاق ایران برگزار شد، از اعضای تشکل‌ها دعوت شد برای انتخاب شایسته‌ترین گزینه برای ریاست اتاق ایران در انتخابات فردا شرکت کنند.

دبیرکل فراکسیون تشکل‌های اقتصادی اتاق ایران، با بیان اینکه تشکل‌ها در معرض هجمه‌های زیادی هستند، بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسه ایجاد نوعی سینرژی در میان تشکل‌ها برای مواجهه با مشکلات مختلف است. ما برای دفاع از کیان تشکل‌ها دور هم جمع شدیم چرا که معتقدیم تشکل‌ها رکن رکین اتاق ایران هستند.

ابوالفضل روغنی‌ گلپایگانی، در نشست فراکسیون تشکل‌های اقتصادی اتاق ایران که با موضوع انتخابات ریاست اتاق ایران در روز آتی برگزار شد، با اشاره به تصمیم شورای عالی نظارت برای برگزاری انتخابات ریاست اتاق ایران، گفت: در این نشست با دعوت از کاندیداهای مختلف ریاست، فضایی را ایجاد کرده‌ایم تا آنها به بیان دیدگاه‌های خود به ویژه درباره آینده اتاق ایران و نقش تشکل‌ها در آن بپردازند.

او با تقدیر از اقدامات حسین سلاح‌ورزی در دوره ریاست خود بر اتاق ایران، اظهار کرد: او برای احقاق حق و قانونمند طی شدن مسیرها در اتاق ایران تلاش زیادی کرد. اتاق ایران اقدامات سلاح ورزی را فراموش نخواهد کرد. بنابراین همه باید به طور جدی پای صندوق رأی بیاییم تا فرد شایسته‌ای را برای ریاست اتاق انتخاب کنیم.

 

چیزی جز استدلال حقوقی و عمل به مر قانون مدنظر ما نبوده است

در ادامه، حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران با تشکر از هیات نمایندگان و هیات رئیسه اتاق ایران بابت همکاری‌ها در طول مدت هفت ماه دوره ریاست خود، گفت: فردا انتخابات اتاق ایران برگزار می‌شود و پیشنهاد من حضور پرشور و پررنگ در انتخابات است که حتماً خیر بخش خصوصی در آن است.

سلاح‌ورزی با تاکید بر لزوم حفظ کیان اتاق ایران، اظهار کرد: به قصه پر غصه ریاست اتاق ایران همه اشراف دارید؛ آنچه باعث شد من و هیات رئیسه اتاق ایران در طول همه ماه‌ها به حضور در اتاق اصرار بورزیم، این بود که معتقد بودیم بر اساس قانون، اتاق ایران ارکانی دارد که همه این ارکان دارای صلاحیت، وظایف و مأموریت‌هایی هستند و هیچ‌کدام از این ارکان بر دیگری ارجحیتی در قانون ندارند و باید به وظایف خود عمل  کنند.

 او گفت: هیچ‌کدام از ارکان اتاق به دنبال خلق صلاحیت جدید برای خود نباشند که بعدها همین مسئله باعث بدعتی می‌شود. ما هم بر این عهد بودیم تا اینکه چهارشنبه گذشته متوجه شدیم برداشت‌های ناصوابی از ایستادگی ما شده و به‌ناحق انگشت اتهامی سمت هیات رئیسه رفته است.

رئیس اتاق ایران گفت: هیات رئیسه در یک بررسی حقوقی تیم کارشناسی، به برداشت حقوقی رسید که به نامه چهار صفحه رسید و در نشست قبلی هیات نمایندگان ارائه شد. هیات رئیسه نظر تیم حقوقی را به شورای نظارت منعکس کرد.

سلاح‌ورزی تصریح کرد: من ضمن قدردان بودن از حمایت هیات رئیسه، اصرار به مقاومت از حقوق بخش خصوصی دارم و درباره تصمیم هیات رئیسه و هیات نمایندگان نمی‌ایستم و به همکاری و تصمیم جمعی احترام می‌گذارم. تا اینکه سه‌شنبه هیات رئیسه با وزیر و شورای عالی نظارت جلسه داشتند و برداشت این بود که موضوع فراتر از اراده شورای عالی نظارت است؛ ازاین‌رو هیات رئیسه تصمیم گرفتند که در مورد برگزاری انتخابات نظر دیگری دهند.  من هم پذیرفته‌ام. در طول این هفت ماه به‌جز استدلال حقوقی و عمل به مر قانون چیز دیگری مدنظر ما نبوده است.

او تصریح کرد: ریشه اصلی مشکلات امروز اختلاف‌نظر حقوقی با بخشی از بدنه دولت بود که برخی می‌خواستند به تقابل اتاق و نظام و تقابل بخش خصوصی با نظام و تقابل سلاح ورزی با نظام تبدیل کنند؛ اما این اختلاف‌نظر حقوقی بوده که هنوز هم وجود دارد. بیم و ترس ما از این بود که دایره دخالت دولت‌ها در امور بخش خصوصی بیشتر شود و اگر حد یقفی بر آن نباشد، دامنه دخالت‌ها تا کجا می‌رود.

سلاح‌ورزی ادامه داد: به‌صراحت در قانون گفته شده و هیچ شأنی به‌جز هیات نمایندگان برای دخالت در اتاق ایران ندیده شده و اگر دخالتی صورت گرفته، نگرانی این است که عرفی شدن دخالت‌های فراقانونی تعمیم پیدا کند به امورات دیگر. ما در ادامه می‌بینیم که هیچ شأن و صلاحیتی برای تعیین صلاحیت کرسی‌ها در هیات نمایندگان اتاق به تشکل‌ها داده نشده و از پیش تعیین شده که بخش عمده‌ای از حق رأی تشکل‌ها را سلب کنند.

او تاکید کرد: اگر امروز جلوی این کار را نگیرند فردا در جزئی‌ترین مسائل فعالیت جاری به مشکل برمی‌خوریم.

 

تشکل‌ها تنها نهاد ذی صلاح در موضوعات تخصصی هستند

در ادامه این نشست فرشید شکرخدایی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز گفت: در سازوکار تشکلی به غیر از انجمن‌های علمی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، سه نوع تشکل داریم که حول محور موضوع اقتصادی تشکیل می‌شوند. این تشکل‌ها عبارتند از تشکل‌های جغرافیایی، تشکل‌های تخصصی و اتاق‌های مشترک که حول محور حل و فصل مشکلات تجاری دو کشور فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های اقتصاد کشور، باید تعداد تشکل‌ها زیاد شود. تشکل‌ها تنها نهاد ذی‌صلاحی هستند که از موضوعات تخصصی اطلاع دارند. وقتی در زمینه مشکل تولید سیمان صحیت می‌شود، هیچ‌کدام از اتاق‌ها نمی‌توانند حرف واحد بزنند در اینجا به تشکل‌های تخصصی نیاز است.

شکرخدایی تصریح کرد: انجمن‌های تخصصی، اتاق‌ شهرستان‌ها و اتاق‌های مشترک سه رکن مهم در اتاق ایران هستند. البته ارتباط اتاق‌های مشترک با هیات نمایندگان ضعیف است که اصلاح آن رویه باید مورد توجه قرار گیرد.

نامزدهای ریاست اتاق دیدگاه خود را درباره رویه‌های غیرقانونی شفاف بیان کنند

در ادامه، توحید صدرنژاد، عضو هیات رئیسه فراکسیون تشکل‌های اتاق ایران، تأکید کرد: کسی سرنوشت خانه خود را به غریبه نمی‌سپارد؛ بنابراین همه باید در انتخابات فردا شرکت کنیم.

او با اشاره به برخی اختلافات حقوقی که موجب تعارضاتی در اداره اتاق شد، ادامه داد: در اتاق ایران هیات نمایندگان محل تهیه آیین‌نامه و شورای عالی نظارت محل تصویب آن تعیین شده است. اگر ایرادی در آیین‌نامه باشد شورای عالی باید آن را به هیات نمایندگان بازگرداند تا مسیر اصلاح آن قانونی طی شود نه اینکه خود شورا اقدام به اصلاح و تغییر آن کند. متأسفانه قبلاً یک‌بار این اتفاق افتاد و اگر قرار باشد بازهم تکرار شود دیگر اثری از اتاقی باقی نخواهد ماند.

صدرنژاد ادامه داد: یکی از نکاتی که نامزدها باید شفاف کنند درباره این رویه‌های غیرقانونی و نحوه مواجه با آنهاست.

او افزود: همه می‌دانیم منابعی برای اتاق در نظر گرفته شده و تکالیفی در ازای آن تعریف شده است که از جمله این تکالیف توانمندسازی تشکل‌هاست؛ اما در این سال‌ها این منابع به‌درستی صرف نشده و در خطر است. بنابراین نامزدهای ریاست اتاق به‌طور شفاف بگویند جه برنامه‌ای برای این منابع دارند.

 

نباید با سیاست‌های خلاف منافع ملی همراهی کنیم

محمد لاهوتی، عضو هیات رئیسه فراکسیون تشکل‌های اتاق ایران نیز با تقدیر از ایستادگی و اقدامات سلاح ورزی در اتاق ایران، گفت: پتانسیل تشکل‌ها و انسجام آنها در این شرایط آن‌قدر روشن است که موجب شد تا برخی از مخالفان، قصد حذف تعدادی از تشکل‌ها را داشته باشند که باید بر اساس قانون با این موضوع برخورد شود.

او ادامه داد: حضور تشکل‌ها و اتاق‌های سراسر کشور در هیات نمایندگان مکمل یکدیگر هستند و حذف هرکدام لطمه به بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی خواهد بود. باید تلاش کنیم برخی اختلافات میان تشکل‌ها و اتاق‌های سراسر کشور، موجب سوءاستفاده افرادی که با فعالیت کل اتاق مخالف هستند قرار نگیرد.

لاهوتی با بیان اینکه تشکل‌ها به دنبال هماهنگی و انسجام بیشتر هستند، افزود: هر قدمی که عقب برویم باید قدم‌های بعدی را نیز برداریم. بنابراین نباید با سیاست‌هایی که خلاف منافع ملی است همراهی کنیم.

او تأکید کرد: همه اعضای هیات نمایندگان باید حتماً در انتخابات حضور یابند تا با انسجام کامل، فرد موردنظر خود را انتخاب کنیم و اتاق از مسیر این انسجام و رأی یکپارچه راه خود را ادامه دهند.

 

بر اساس گذشته و روزمه رای بدهید نه وعده‌های فردایی

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان با تاکید بر اینکه باید بر اساس گذشته و رزومه افراد رأی بدهیم نه وعده‌های فردا، گفت: دوره‌ای که گذشت دوره سختی بود، اتاق هم تحت شعاع این فشارها بود. از فردا صفحه جدیدی برای اتاق ایران باز کنیم. اتاق هیچ وقت نمی‌توانست ستیز کند. ما مشاور سه قوه هستیم. اگر تصور می‌کنیم که دولت‌ها را تغییر دهیم، همه بخش خصوصی با هم، هم خیلی قدرت نداریم که اصلاحات کلان در سطح عمومی انجام دهیم. سطح تعاملات را به سمتی ببریم که اثرگذاری ما حداکثری باشد.

 

باید تشکل‌ها در هیات رئیسه نماینده داشته باشند

در ادامه احد عظیم‌زاده، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: به تشکل‌ها ظلم شده، این‌ها روزی که رأی می‌دهند تنی هستند و روزی که رأی نمی‌دهند، فراموش می‌شوند. تشکل‌ها توانمند هستند و باید به تشکل‌ها ساختمان 300 یا 400 میلیارد تومانی خریداری کرده و بدهند. باید تعداد هیات رئیسه افزایش یابند و اینها در هیات رئیسه دو نماینده داشته باشند. من از تشک‌لها حمایت می‌کنم و باید حق و حقوق آنها رعایت شود.

 

جایگاه تشکل‌ها در اتاق ایران

علی‌اکبر عبدالملکی رئیس اتاق سنندج نیز در این نشست با تأکید بر اینکه راه‌های کهنه ما را به مقاصد جدید نمی‌رساند، گفت: تشکل‌ها به‌عنوان یکی از بال‌های اصلی اتاق ایران هستند و بدون آن‌ها اتاق پروازی نخواهد داشت. بنابراین تشکل‌ها باید در اولویت اصلی باشند.

عادل طاهرخانی، عضو هیات نمایندگان اتاق قزوین و نامزد دیگر انتخابات ریاست اتاق ایران با ابراز تأسف از تضییع حق حسین سلاح ورزی در جریان انتخابات، گفت: تلاش برای حذف تشکل‌های اتاق بر اساس لفظ انجمن یا سندیکا، نیز انحرافی دیگر در قانون است.

او تأکید کرد: تشکل‌های اقتصادی باید در روند تصمیم‌گیری و سیاست‌های تجارت دخیل باشند اینکه ذینفعان جامعه را از این روند حذف کنیم عین دیکتاتوری است. تشکل‌ها قلب تپنده اتاق هستند.

در ادامه، فرج‌الله معماری رئیس اتاق سمنان نیز با اشاره به محدودیت‌های تشکل‌ها گفت: همان‌طور که انتظار داریم دولت قبل از هر اقدامی از بخش خصوصی نظرخواهی کند در اتاق نیز می‌خواهیم قبل از هر تصمیم‌گیری از تشکل‌ها نظرخواهی شود.

او با بیان اینکه تشکل‌ها در ساختار قانونی از امنیت کافی برخوردار نیستند و این امر باید اصلاح شود، ادامه داد: در قانون، تشکل‌ها، اتاق‌های سراسر کشور و اتاق‌های مشترک میدان عمل هستند. باید شرایط جدیدی متفاوت از امروز ایجاد کنیم. تزلزل زیادی در قوانین و جایگاه اتاق وجود دارد. وظیفه‌ای که برای خود تعریف می‌کنم تقویت این جایگاه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه