English

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش توسعه تجارت فرش دستباف و صنایع دستی:

اصلاح قوانین مانع صادرات فرش، ضروری است

فتح الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش توسعه تجارت فرش دستباف و صنایع دستی گفت: اولویت اقتصادی کشور نباید صنایع سنگین و آب‌بر باشد و برای رفع مشکلات صادرات حوزه فرش و صنایع دستی باید توجه ویژه‌ای شود.

اصلاح قوانین مانع صادرات فرش، ضروری است
به گزارش خبرگزاری موج

، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تشریح اهداف آمریکا در تحریم فرش ایران، گفت: آمریکا صادرات پنج ملیارد دلاری صادرات فرش ایران را تحریم کرده تا 2.5 میلیون نفر از بافنده‌های فرش که از مردم طبقات ضعیف هستند را تحت فشار قرار دهد و آنها را بیکار کند. آن‌ها می‌خواهند در نتیحه این تحریم، بافنده‌ها به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و امنیت ملی هدف قرار گیرد.

فتح الله توسلی در همایش توسعه تجارت فرش دستباف و صنایع دستی که در اتاق ایران برگزار شد، افزود: موضوع فرش با امنیت ملی کشور گره خورده و با هویت ملی در ارتباط است و از این حوزه فرش و مسائل ان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. فرش مخصوص کشور ایران است و با تاریخ ایران گره خورده است. مثلاً هند بخشی از بازار فرش ایرانی را گرفته ولی آیا فرش هندی در دنیا داریم؟ فرش کشمیری هم تحت تأثیر فرش ایران بوده است. اروپا، آسیا و کشورهای عربی فرش ندارند و این فرش مختص ایران است. فرش و صنایع‌دستی ایران در دنیا بی‌نظیر است و در موزه‌های معتبر جهانی نگهداری می‌شود.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره موضوع مرکز ملی فرش که دولت می‌خواست آن را زیرمجموعه اداره کل صنایع خلاق و اسباب‌بازی قرار دهد، گفت: با دولت چالش‌هایی داریم و ما معتقدیم فرش نباید زیرنظر یک اداره کل قرار گیرد. فرش و صنایع‌دستی به حدی مهم است که باید برای آن معاونت انتخاب شود نه اینکه زیرمجموعه اداره کل صنایع خلاق و اسباب‌بازی قرار گیرد. درنتیجه این تلاش‌ها بالاخره مرکز ملی فرش احیا شد و ما همچنان برای تشکیل معاونت فرش در یک وزارتخانه تلاش می‌کنیم.

او ادامه داد: باید به فرش دستباف اهمیت داد و باید سرای فرش دستباف داشته باشیم اما در این مسیر کوتاهی کرده‌ایم. صنایع و اقتصاد کشور باید به سمتی برود که کم‌آب‌بر باشد و یکی از این حوزه‌ها، صنعت فرش و صنایع‌دستی است.

توسلی تصریح کرد: اولویت کشور صنایع سنگین نیست. دنیا هم سمت صنایع سنگین نمی‌رود. اما متاسفانه ما در حوزه فرش متولی نداریم. مثلاً ترکیه رفوکارهای فرش ما را جذب کرده و باید جلوی این مسئله گرفته شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید قوانین و مقررات گمرکی اصلاح شود، به بیمه فرش‌بافان توجه شود و قوانین مانع صادرات فرش باید اصلاح شود. من بارها در موضوع بازگشت ارز صادراتی با رئیس‌کل بانک مرکزی صحبت کرده‌ام چراکه باید این صنعت ملی مورد حمایت جدی قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه