English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

حذف آلاینده فلر از آسمان خوزستان به واسطه اقدامات محیط زیستی «شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس»

شرکت پالایش گاز هویزه گام بزرگی برای توسعه واحدهای ان‌.جی‌.ال برداشته که در فاز اول این پروژه تمام بخش‌های مربوط به فلر آن خاموش خواهد شد و بعد از جمع‌آوری گازها، آن را با ارزش‌افزوده بالاتر به عنوان خوراک پتروشیمی استفاده می‌کنند.

حذف آلاینده فلر از  آسمان خوزستان به واسطه اقدامات محیط زیستی «شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس»
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، طی یکصد سال گذشته، افزایش استفاده از سوخت‌­های فسیلی در صنایع مختلف اعم از پالایشگاهی، پتروشیمی ، مجتمع‌­های صنعتی و... برای دستیابی به تولید بیشتر، ازدیاد آلاینده‌های مختلف در جهان را موجب شده و نگرانی‌‌های محیط زیستی، هزینه­‌های مختلف اقتصادی و بهداشتی را به بشر تحمیل کرده است.

یکی از مهم‌‌ترین منابع آلودگی محیط زیست، گازهای فلر صنایع است؛ منظور از فلرینگ کردن، سوزاندن برخی گازهای همراه با نفت یا گاز در مرحله استخراج و فرآوری یعنی در واحدهای استخراج نفت یا پالایشگاه‌های نفت و گاز است و هرچه فناوری یک واحد استخراج یا یک پالایشگاه قدیمی‌تر باشد، میزان فلرسوزی یا همان مشعل‌سوزی در آن بیشتر است

به تعریف ساده‌تر، فلر، گاز مازاد حاصل از فعالیت صنایع و پتروشیمی‌هاست که قابلیت استحصال هم دارد، اما به‌واسطه گران بودن فناوری استحصال آن، متأسفانه بیشتر صنایع پتروشیمی کشور ما ترجیح می‌دهند این گاز آلاینده را رها کنند.

مطابق آمار جهانی ایران به‌­عنوان سومین کشور سوزاننده گاز فلر در جهان شناخته می­‌شود و هم‌وطنان ما در استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان که تمرکز صنایع وابسته به نفت در این مناطق هستند، بیشتر از سایر نقاط کشور با فلرسوزی آشنا هستند.

موضوع فلرسوزی در خوزستان که مدت‌هاست مردم منطقه را مشکل مواجه کرده، با اعتراض رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز همراه شده است. سلاجقه در سفر ماه گذشته خود به خوزستان گفت: اجازه نمی‌دهیم فلرسوزی بیش از این ریه خوزستان را بسوزاند و به شرکت‌هایی که فلرسوزی دارند، مهلتی یک ساله می‌دهیم تا به این موضوع پایان دهند.

جدای از موضوع آلودگی هوا، بخش زیادی از سرمایه‌های کشور به‌واسطه هدر رفت گاز قابل استحصال فلر از بین می‌رود؛ براساس آمار روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب فلرسوزی در سطح کشور انجام می‌شود و هر سال به اندازه کل میزان صادرات گاز طبیعی کشور، گازهای قابل استحصال از طریق فلرسوزی به هدر می‌رود.

برآوردهای رسمی حاکی از آن است که ایران سالانه ۵ میلیارد دلار به‌دلیل فلرسوزی دچار عدم‌النفع اقتصادی می‌شود، یعنی اگر فلرسوزی انجام نمی‌دادیم و می‌توانستیم با فناوری‌های نوین، گازهای همراه با نفت را در مرحله استخراج یا فرآوری، به‌جای سوزاندن، استحصال کنیم، می‌توانستیم هر سال حدود ۵ میلیارد دلار به درآمدهای کشور اضافه کنیم.

در حالی که موضوع فلرسوزی در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی به کشور ضربه می‌زند، برخی شرکت‌ها، گام‌های بلندی را برای استحصال این گاز از طریق واحدهای تبدیل گاز به مایع برداشته، شرکت پالایش گاز هویزه است؛ این شرکت با سرمایه‌گذاری معادل هزار و ۳۳۸ میلیون دلار و ۲۲۱ میلیارد تومان گام بزرگی برای توسعه واحدهای ان.جی‌.ال برداشته که در فاز اول این پروژه تمام بخش‌های مربوط به فلر آن خاموش خواهد شد و بعد از جمع‌آوری گازها، آن را با ارزش‌افزوده بالاتر به‌عنوان خوراک پتروشیمی استفاده می‌کنند.

شرکت پالایشگاه خلیج فارس یک پالایشگاه گاز در منطقه جفیر شهرستان هویزه از توابع استان خوزستان است که گاز ترش همراه نفت را از چاه‌ها و تاسیسات بهره‌برداری  میادین نفتی غرب کارون، یعنی میدان نفتی یادآوران، میدان نفتی آزادگان شمالی و میدان نفتی یاران شمالی جمع‌آوری و پالایش کرده و به گاز شیرین تبدیل می‌کند. هدف از احداث این شرکت جمع‌آوری گازهای همراه حاصل از فروش نفت میادین حوزه غرب کارون و همچنین تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی بندر امام است.

در رابطه با اقدامات محیط زیستی این کشور، مهدی عظیمی، مدیر روابط عمومی شرکت پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس به خبرنگار موج گفت: حفظ محیط زیست با کسب درآمد از منابع تجدیدناپذیر و فراهم کردن بسترهای اشتغال و کارآفرینی همواره مورد توجه صنایع مولد و در صنعت نفت و گاز نیز این مهم در دستور کار شرکت‌های پیشرو بوده است.

وی ادامه داد: ابرپروژه زیست محیطی شرکت پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس با تجهیزات مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در جنوب غربی شهر اهواز در ۶۰ کیلومتری شهرستان هویزه ساخته، نصب و راه‌اندازی شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس گفت: تبدیل گاز ترش به گازهای سبک و تصفیه‌شده برای تامین و تزریق گاز به شبکه سراسری گاز کشور از دستاوردهای این مجموعه است. گوگرد گرانول شده که می‌تواند در صنایع شیمیایی و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد نیز از دیگر تولیدات این کارخانه است. در این پروژه که موجب کاهش آلودگی هوای شهر اهواز شده روزانه ۳۴۰ میلیون فوت‌مکعب گاز طبیعی به شبکه سراسری تزریق خواهد شد.

عظیمی بیان کرد: در این پالایشگاه، روزانه ۹۷ هزار بشکه گاز طبیعی که به‌عنوان خوراک با یک خط لوله به پتروشیمی بندر امام ارسال و 6 هزار  ۶۴۹ تن گاز شیرین و ۴۱ تن گوگرد جامد تولید می‌شود.  از مزایای چشمگیر این مجموعه می‌توان به تاثیر ۴۰ درصدی در تغییر میزان آلودگی هوا در منطقه و جلوگیری از خروج مقادیر زیادی از سرمایه از کشور اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: بدین‌ترتیب با اقدامات موثر شرکت پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس گازهای فلر غرب کارون تبدیل به ثروت و هدررفت سرمایه‌های ملی جلوگیری خواهد شد.

اقدامات محیط زیستی شرکت پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس به تأیید سازمان حفاظت محیط زیست نیز رسیده و به تازگی فرهاد قلی‌نژاد، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس از فلرسوزی گاز‌ها جلوگیری می‌کند و با تکمیل و توسعه این پالایشگاه بخش قابل‌توجهی از گاز‌های همراه نفت بازیابی و در کاهش فلرسوزی و ایجاد آلودگی هوا موثر خواهد بود.

به‌گفته وی، رعایت الزامات زیست محیطی در فرایند بازیابی گاز‌های مشعل از دیگر اقدامات مطلوبی است که در این پالایشگاه انجام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه