English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

صنعت فولاد را قربانی منافع شخصی نکنیم

صنعت فولاد جزو صنایع مادر و بزرگ است که می تواند نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی، افزایش ظرفیت تولید، ارزآوری و .... دارد.

صنعت فولاد را قربانی منافع شخصی نکنیم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، در حال حاضر تامین ارز و اشتغالزایی دو چالش مهم کشور هستند که ناشی از اعمال تحریم های ظالمانه  علیه کشور است.مشکلات ارزآوری ناشی از کاهش صادرات، فروش ارز و عدم دریافت ارز در قبال کالا است بنابراین باید مصارف همان ارز تامین شده برای کشور نیز مدیریت شود.

متاسفانه عدم برنامه ریزی صحیح و ایجاد فرصت های رانتی برای عده ای خاص به واسطه صاحبان امضاهای طلایی موجب شده تا بخشی از منابع ارزی کشور صرف واردات محصولات فولادی شود؛ آن هم در شرایطی که صنایع فولاد کشور جزو صنایع مهم، ارزآور و اشتغال زا هستند.

عدم نظارت از سوی دستگاههای متولی یکی از عوامل ایجاد رانت برای عده ای خاص شده تا این افراد بتوانند در شرایطی که تامین ارز حتی برای کالاهای اساسی با معضلات جدی مواجه است؛ مقادیر قابل توجهی از منابع  ارز نیمایی را صرف واردات محصولات فولادی نمایند.

بدون تردید ایجاد چنین رانتی برای عده ای خاص می تواند آسیب های جدی به بقای صنعتی بزرگ وارد کند آن هم صنعتی که امروزه نقش مهمی در تولید و اشتغال دارد.

مهرداد اکبریان نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درباره وضعیت صنعت فولاد کشور به خبرنگار  خبرگزاری موج می گویید: صنایع فولادی کشور در سالهای تاخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

وی می افزاید: در برنامه جامع فولاد معین شده بود که ظرفیت تولید فولاد کشور تا سال 1404 به 55 میلیون تن برسد اما در حال حاضر این ظرفیت به 47 میلیون تن رسیده و به طورقطع تا پایان سال آینده هدفگذاری برنامه جامع فولاد محقق می شود.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران ادامه می دهد: هر چند در تولید فولاد به رشد قابل توجهی دست پیدا کرده ایم اما نکته اصلی این است که زنجیره تولید و تامین این محصول با عدم توازن مواجه است به عنوان مثال در حال حاضر گندله سازی باسرعت نور انجام می شود اما ظرفیت تولید آهن اسفنجی نتوانسته پا به پای گندله سازی پیش برود .

اکبریان می افزاید: به منظور توسعه بخش آهن اسفنجی نیاز به دو سال زمان داریم اما این فاصله زمانی چرخه تولید گندله سازی و کنسانتره آهن را با کندی مواجه می کند به همین دلیل فعالیت معادن کوچک و متوسط به شدت با زیان وسختی همراه می شود.

نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درباره واردات محصولات فولادی به کشور می گوید: بدون شک واردات آن دسته از محصولاتی که در کشور تولید می شود نباید صورت بگیرد.به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه در تولید دو نوع ورق بسیار خوش درخشیده است بنابراین نباید نسبت به واردات چنین کالایی به کشور اقدامی صورت بگیرد.

رئیس انجمن سنگ ایران تصریح می کند: محصولات فولادی در قالب یک سبد باید لحاظ شود.آن دسته از کالاهایی که در کشور تولید مناسبی دارد نباید به این  چرخه وارد شده و به تولید، ارزآوری و اشتغال آسیب برساند.به عنوان مثال کشور به تولید ریل آهن نیاز شدیدی داردکه خوشبختانه تولید این محصول در با کیفیت ترین شکل انجام می شود بنابراین نباید نسبت به واردات این محصول اقدام شود.

اکبریان یادآور می شود: اما برای محصولاتی که در سبد فولادی کشور جایشان خالی است می توانیم از واردات استفاده کنیم ولی این امر نباید مسیرش برای عده ای خاص باز باشد.

خودکفایی به منزله تولید گران قیمت کالاها در داخل و اتلاف منابع نیست اما نباید برای حفظ منابع نسبت به واردات کالاهایی اقدام شود که در آنها مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی داریم؛ آن هم با هدف کسب منافع شخصی. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه