English

لوریس چکناواریان در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

مشکل اصلی ارکستر سمفونیک تهران / نیاز ده میلیون دلاری برای خرید ساز خوب

آهنگساز و رهبر ارکستر پیش کسوت کشور وضعیت سازهای ارکستر سمفونیک را خوب ندانست و گفت: یک ارکستر خوب نیاز به دست کم ده میلیون دلار برای خرید ساز خوب دارد.

مشکل اصلی ارکستر سمفونیک تهران / نیاز ده میلیون دلاری برای خرید ساز خوب

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر در گفت و گو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج در مورد بزرگترین مانع بر سر راه  تشکیل یک ارکستر سمفونیک پویا و موفق گفت: بزرگترین مشکل ما «پول» است. اگر پول باشد معجزه می کند چرا که می تواند از سراسر دنیا بهترین نوازندگان را جذب کند.

آهنگساز پیشکسوت کشور افزود: در ارکسترهای برتر دنیا بهترین نوازنده ها را جمع می کنند؛ چرا که به عنوان مثال در ارکستر سمفونیک برلن الزامی نیست که همه نوازندگان آلمانی باشند، بلکه در میان آنها هنرمندان ایرانی، ترکیه ای، انگلیسی، آلمانی و ... بهترین نوازده ها از اقصی نقاط دنیا می توانند حضور داشته باشند. درست مانند تیم های باشگاهی فوتبال که بهترین بازیکنان را به خدمت می گیرند.

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران ادامه داد: ارکستر خوب، پول خوب می خواهد و بهترین سازها را باید داشته باشد. در یک ارکستر خوب، هنرمند باید بهترین حقوق ها را بگیرد و تامین باشد، تا بتواند به سطح بالای هنری برسد.

وی با ابراز نارضایتی از وضعیت و کیفیت سازهای ارکستر سمفونیک تهران گفت: ارکستر سمفونیک باید سازهای خوب داشته باشد که البته آنها هم بسیار گران هستند و شاید چند میلیون دلار برای خرید سازها نیاز باشد. دست کم باید بهترین هارپ هورن، ترومپت و فلوت باید خریداری شود. گرانترین سازها، سازهای زهی هستند و اگر قرار شود که پیانوی خوبی هم خریداری شود هزینه بیش از یک میلیون دلار می شود.

چکناواریان در ادامه گفت: در آمریکا، چهل یا پنجاه سال پیش اگر قیمت ساز یک ویالونیست ارزانتر از صد هزار دلار آن زمان بود، اجازه اجرا در ارکستر نداشت. یا در زمانی که قیمت یک فلوت خوب 15 هزار دلار بود، اگر جنس فلوت نوازنده ای طلایی نبود او هم اجازه حضور در اکستر را پیدا نمی کرد.

وی افزود: اینها یک استانداردهایی است که باید رعایت شود. همانطور که یک فرد خوب باید لباسهای خوبی برتن کند و سر و وضع خوبی داشته باشد، نوازنده یک ارکستر خوب باید ساز خوبی داشته باشد چرا که مردم اقدام به خرید بلیت می کنند تا صدای خوب بشنوند. ارکستر خوب متشکل از نوازنده خوب و ساز خوب است. ساز خوب هم گران است بویژه سازهای زهی.

چکناواریان ادامه داد: وقی آقای یلتسین برای اولین بار رئیس جمهور روسیه شد، خیلی جالب بود که به رغم وجود ارکستر های دیگر، اولین کاری که کرد، اقدام به تشکیل یک ارکستر جدید در موسکو کرد. فکر می کنم در آن زمان نزدیک به بیست میلیون دلار برای خرید سازهای این ارکستر هزینه کرد.

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران در یک حساب سرانگشتی گفت: اگر فرض کنید که در هر ارکستری شصت ساز وجود داشته باشد و هر کدام صد هزار دلار قیمت داشته باشند، چیزی حدود شش میلیون دلار بودجه لازم خواهیم داشت. در واقع اگر براین اساس حساب کنیم، ارزش سازهای یک ارکستر خوب دست کم ده میلیون دلار است.

چکناواریان تصریح کرد: همانطور که یک انسان خوب برای نشان دادن خودش از یک لباس خوب بهره می برد؛ ساز هم مانند لباس یک نوازنده است. نوزازنده خوب اگر ساز خوبی در اختیار نداشته باشد چگونه می تواند احساساتش را به خوبی نشان دهد؟

شایان ذکر است که شهرداد روحانی رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران است.

براساس اخبار اعلام شده در نشست خبری کنسرت ارکستر سمفونیک تهران با رهبری مهمان چکناواریان، این کنسرت در روزهای 6 تا 8 آذرماه با اجرای آثاری از این آهنگساز مطرح کشور در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد که در آن دو اثر از این آهنگساز پیشکسوت با نام های «دفاع مقدس» و «صلح و دوستی» اجرا خواهند شد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه