English

در نشست خبری عنوان شد:

چکناواریان برای شهدای دفاع مقدس می نوازد/ دشمنی آهنگسازی و رهبری ارکستر

لوریس چکناواریان جدیدترین کنسرتش را ویژه خواند و تاکید کرد: اجرایم برای شهدای دفاع مقدس به هیچ‌وجه تبلیغاتی نیست.

چکناواریان برای شهدای دفاع مقدس می نوازد/ دشمنی آهنگسازی و رهبری ارکستر

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری موج، نشست خبری جدیدترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری لوریس چکناواریان پیش از ظهر امروز ، شنبه دوم آذرماه، در تالار وحدت تهران برگزار شد.

چکناواریان که در این اجرا به صورت مهمان، رهبر خواهد بود، با اشاره به اینکه بعد از چندین سال، توفیق حضور در ارکستر سمفونیک تهران را پیدا کرده است، گفت: قرار است در این کنسرت، قطعه صلح و دوستی و همچنین قطعه ای با محوریت دفاع مقدس را اجرا کنیم.

وی این اجرا را پر مسئولیت دانست و افزود: مسئولیت این اجرا زیاد است چراکه هم از منظر آهنگسازی و هم به لحاظ اجرا می تواند شرایط ویژه ای برای من باشد.

لوریس چکناواریان به تمرین های ارکستر سمفونیک تهران طی روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: تمرین ها به صورت مستمر برگزار شده و الان در مرحله آماده سازی قرار داریم و امیدوارم این اجرا مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.

اجرا برای شهدای دفاع مقدس به هیچ وجه تبلیغی نیست

وی تاکید کرد: آنچه که در این اجرا برای من اهمیت دارد، اجرای یک قطعه هفت قسمتی با موضوع شهدای جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس است که با زبان موسیقی حوادث مختلف دوران جنگ را روایت می کند. لازم است تاکید کنم این قطعه به هیچ وجه تبلیغاتی نیست و تلاش داریم یادبودی برای شهدای دفاع مقدس باشد و شرایط جدید موسیقایی را به همراه داشته باشد.

این آهنگساز و رهبر ارکستر با بیان اینکه زمان آغاز جنگ تحمیلی 40 ساله بوده و از همان زمان تصمیم داشته اثری ارزشمند درباره این موضوع بنویسد، گفت: 15 سال طول کشید تا بتوانم اثری درخور بنویسم تا روح آن را انتقال دهم. برای کسانی که ممکن است بگویند این اثر تبلیغاتی است می گویم جوانان این مملکت جان خودشان را برای میهن فدا کردند، پس چطور می توان این اثر را تبلیغاتی دانست! برای این اثر خیلی زحمت کشیدم و سال گذشته توانستم آن را به پایان برسانم و امیدوارم مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد و در اجرای آن شکست نخورم.

وی در توضیح قطعه صلح و دوستی نیز اظهار کرد: قطعه صلح و دوستی ۱۰ موومان دارد که پیش از این به سفارش وزارت و شهرسازی تولید شده بود. این قطعه به موضوعات حوزه شهری اشاره دارد که می‌تواند برای شهروندان شکل و شمایل جالبی داشته باشد.

نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مهمان لوریس چکناواریان

دوست دارم آثار خودم را رهبری کنم

چکناواریان در بخش دیگری از سخنانش گفت: من متولد ۱۳۱۶ هستم و در سن ۸۲ سالگی به مرزی رسیدم که می‌خواهم کارهایم بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد و علاقمندم بیشتر، کارهای خودم را رهبری کنم. رهبری ارکستر را بسیار دوست دارم و امیدوارم روزی فرا رسد که بتوانم حضور مستمری در این عرصه داشته باشم. حدود ۹۰ اثر اجرا نشده دارم. طی بیست سال گذشته ده هزار صفحه پارتیتور نوشته ام که برخی از آنها را امسال به موزه موسیقی اهدا کردم و سال آینده همه آنها را به کتابخانه ملی اهدا می کنم تا برای همیشه ثبت شود. دوست دارم روزی شرایط اجرای همه آنها برایم فراهم شود.

دشمنی آهنگسازی و رهبری ارکستر

این موسیقیدان افزود: خوشحالم که در بیست سال گذشته زندگی ام را صرف امور فرهنگی کرده ام. گرچه در ارکستر ​سانفرانسیسکو و وین و برخی نقاط دیگر رهبری کرده ام اما بیشتر کار آهنگ سازی انجام داده ام. آهنگسازی و رهبری ارکستر برای یک هنرمند، دشمن هم هستند و دو شغلی اند که با هم همخوانی ندارند؛ چرا از دو دیسیپلین متفاوت برخوردارند. 

چکناواریان تشریح کرد: ارکستر مثل یک سربازخانه متشکل از نوازنده ها است و آنها موظف به ایفای نقش در یک چارچوب خاص هستند اما آهنگسازی در آزادی و فراغت بال امکان پذیر است. پس دو رژیم و سبک زندگی متفاوت هستند و نمی شود دو کار را در یک زمان انجام داد. البته این در مورد کسانی است که به کیفیت اهمیت می دهند.

وی در پاسخ به سوالی که آیا ارکستر سمفونیک تهران در چند سال اخیر با افت کیفیت روبرو بوده گفت: تمام ارکسترهای دنیا مثل جاده ای با فراز و نشیب است که ممکن است زمانی در اوج باشد و زمان دیگری نه و این بستگی زیادی به سلیقه ها دارد. در یک سالن افراد زیادی با سلائق متفاوت حضور دارند و ممکن است کاری را بپسندند یا نه و این سوالی کاملا انفرادی است که باید از مردم پرسیده شود نه من. این اجراها برای مردم است و آنها هستند که با سلیقه خود آن را قضاوت می کنند؛ بنابراین خیلی جای بحث ندارد و ممکن است کسی دوستش داشته باشد و دیگری نه!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی