English

جوابیه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به خبرگزاری موج+ پاسخ

دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد پیرو انتشار خبری در خبرگزاری موج در مورخه 16 دی با عنوان « قاچاق سه میلیارد دلاری پوشاک از طریق مناطق آزاد » جهت شفاف سازی از خبرگزاری موج خواست تا طبق قانون مطبوعات آن را منتشر نماید.

به گزارش خبرگزاری موج

، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در واکنش به انتشار خبری مورخ ۱۶ دی ۱۴۰۲ با عنوان "قاچاق سه میلیارد دلاری پوشاک از طریق مناطق آزاد/ صادرات صفر درصدی پوشاک ایرانی" توضیحاتی ارسال کرد که به شرح زیر است:

در پاسخ به ادعای کذب مطرح شده توسط رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران، جهت تنویر افکار عمومی با اشاره به این نکته که اعداد و ارقام ارائه شده در متن مورد اشاره با عنوان «اطلاعات مربوط به قاچاق دقیق نیست، اما بنا بر روایت‌های دولتی و غیردولتی نزدیک به سه میلیارد دلار پوشاک قاچاق از طریق مناطق آزاد، ته‌لنجی کوله‌بری و غیره به کشور وارد می‌شود » تنها 3 درصد از مرز‌های کشور در اختیار مناطق آزاد می باشد و  همین محدوده هم با استقرار گمرک ج.ا.ا تحت نظارت و کنترل دقیق می‌شود.

 این در حالی است که از فروردین سال ۱۳۹۷ و بر اساس تصویب نامه هیات محترم وزیران (مصوبه 3569/ت54911 هـ مورخ 21/01/1397)، کمیته تعیین فهرست و سهمیه کالای همراه مسافر با  حضور نمایندگان برخی دستگاه‌های ذیربط از جمله بانک مرکزی، وزارت صمت، گمرک و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تشکیل شده است که واردات کالاها و پوشاک نیز بر اساس تصمیمات این کمیته فهرست و سهمیه آن تعیین می گردد؛ به طوری که مصوبات سالانه و متناسب با فهرست کالای همراه مسافر مجاز به مقاصد مناطق‌آزاد هفت‌گانه کشور مشخص می‌شود. 

 

بیشتر بخوانید:

قاچاق سه میلیارد دلاری پوشاک از طریق مناطق آزاد/ صادرات صفر درصدی پوشاک ایرانی

 

شایان ذکر است بر اساس مصوبات کمیته، سقف سالانه واردات پوشاک حداکثر 110 میلیون دلار برای مناطق آزاد 7 گانه  (پس از انجام ثبت آماری در بستر سامانه جامع تجارت ) تعیین گردیده است .

از دیگر سو در راستای شفاف سازی تبادلات تجاری این مناطق با تمکین از مصوبه هیئت محترم وزیران کلیه فعالین اقتصادی مستقر در منطقه ملزم به رعایت ضوابط ثبت آماری گردیده  و  بر این اساس با استقرار سامانه های نظارتی و کنترلی، همه اقلام مورد نیاز واحدهای تولیدی اعم از ماشین آلات، مواد اولیه، تجهیزات مورد نیاز و اقلام قابل عرضه در مجتمع های فروشگاهی با سقف و تعرفه های تعیین شده (محدود) و نوع و میزان پوشاک وارد شده به تفکیک قابل رصد و ارزیابی است، این در حالی است که گمرک ج.ا.ا نیز در مبادی خروجی این مناطق بمنظور اجرای قوانین و مقررات مزبور حضور دارد.

ضمنا یاد آور می شود مرجع مسئول رسیدگی به امر قاچاق قطعا و یقینا «ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» است که می‌تواند تایید کند که مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی با این ستاد همکاری کامل دارد و برای شفاف سازی سامانه‌هایی نیز طراحی نموده است.

 

پاسخ خبرگزاری موج به جوابیه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد 

مبنای انتشار خبری که روز ۱۶ دی ۱۴۰۲ با تیتر "قاچاق سه میلیارد دلاری پوشاک از طریق مناطق آزاد/ صادرات صفر درصدی پوشاک ایرانی" صحبت رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران است و اینکه کذب یا خلاف واقع باشد که بعید است بر عهده ایشان می باشد که از سوی موضع رسمی اعلام شده است.

شایان ذکر است تنظیم خبر توسط خبرنگار موضوعی حرفه ای است و اخبار تحت نظر تشکیلات روابط عمومی یا هیچ سازمانی تنظیم نخواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه