English

طی تفاهم‌نامه‌ای چهار جانبه؛

هوشمندسازی معادن مس در دستور کار قرار گرفت

تفاهم‌نامه‌ی چهارجانبه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایمیدرو و شرکت ملی صنایع مس ایران، در جهت توسعه فناوری‌های هوشمندسازی معادن مس امضا شد.

هوشمندسازی معادن مس در دستور کار قرار گرفت
به گزارش خبرگزاری موج

، در حاشیه نمایشگاه متافو ۱۴۰۲ (متالوژی)، تفاهم‌نامه چهارجانبه توسعه فناوری‌های هوشمندسازی معادن مس با حضور عباس علی‌آبادی  وزیر صمت ، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، محمدرضا موثقی‌نیا رئیس هیئت عامل ایمیدرو  و امیر خرمی‌شاد مدیرعامل شرکت ملی مس، در راستای اجرای تدابیر و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و به‌منظور هوشمندسازی معادن و تکمیل فناوری‌های وابسته با تمرکز بر سیستم پایش و گسیل ناوگان بارگیری و باربری معادن مس و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، امضا شد.

مراسم امضای این تفاهم‌نامه در حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن، معاون طرح و برنامه‌ریزی ‌راهبردی شرکت ملی مس، عضو هیئت‌ مدیره و معاون اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت ملی مس انجام شد.

در این مراسم، امیر خرمی‌شاد، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ضمن تاکید بر اینکه مسیر هوشمندسازی پایانی ندارد، اظهار کرد: در ایران در حوزه هوشمندسازی معدن، عقب‌ماندگی‌هایی داریم؛ در این خصوص بایستی ابتدا محدودیت‌ها و نیازها را شناسایی کرده و براساس آن برنامه عملیاتی تعریف کنیم. هوشمندسازی معادن و تمرکز بر بخش‌های مورد نیاز جزو ضروریات این حوزه است اما الزاماً نیازی نیست همه موضوعات معدن را به سمت هوشمندسازی سوق دهیم؛ بلکه با شناسایی صحیح نقاط مورد نظر می‌توان طبق برنامه هوشمندسازی حرکت کرد.

وی ادامه داد: در مجموع حدود ۳۰۰ میلیون تن سالانه، عملیات معدن‌کاری در حوزه مس انجام می‌شود که این رقم، حدود ۲۵ درصد از کل عملیات معدنکاری کشور را شامل می‌شود. عملیات معدن‌کاری در حوزه مس با سایر معادن مانند سرب و روی قابل مقایسه نیست؛ به ازای هر تن ماده معدنی که با توجه به عیار حدود ۰.۴ درصد مس برداشت می‌شود، حداکثر چهار کیلو فلز مس بدست می‌آید.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با بیان اینکه با توجه به طرح‌های توسعه‌ای، این حجم از عملیات به بیش از ۷۰۰ میلیون تن در سال خواهد رسید، گفت: برای اجرای این هدف به ۱۰۰۰ دستگاه شاول و دامپ‌تراک نیاز داریم که مدیریت و راهبری این‌ها جز از راه‌های هوشمندسازی امکان‌پذیر نیست.

خرمی‌شاد در حوزه اکتشافات نیز قابلیت‌ها و شناسایی نیازها را مورد تاکید قرار داده و هوشمندسازی در این بخش را پراهمیت برشمرد.

این مدیر صنعتی معدنی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران از بزرگ‌ترین ناوگان حفاری کشور برخوردار است، تصریح کرد: با امضای این تفاهم‌نامه از قابلیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه استفاده خواهیم کرد.

وی ضمن اشاره به اقدامات شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه هوشمندسازی معادن و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: شرکت ملی مس ایران،   پژوهشکده‌ای با همراهی یکی از دانشگاه‌ها در شرکت مس تأسیس کرده‌ که تا سال آینده، اولین دامپ‌تراک خودران در کشور را در این پژوهشکده رونمایی و راه‌اندازی خواهیم کرد. همچنین پنج معدن بزرگ سرچشمه، میدوک، سونگون، دره‌زار و درآلو در این تفاهم‌نامه برای هوشمندسازی هدفگذاری شده‌اند که با توجه به نیاز آموزش نیروی ماهر و متخصص پس از هوشمندسازی معادن، در این رابطه نیز اقدامات مهمی با انجام سرمایه‌گذاری ویژه، برای آماده‌سازی و آموزش نیروهای متخصص انجام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه