English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ضعف نظارت بر گزارش غیر واقعی نماد فملی در بورس

در زمان اوج شاخص قیمت سهام نماد فملی حدود ۴ هزار تومان بود و الان بعد از اصلاح شاخص قیمت آن به ۱۲۰۰ تومان رسیده در حالی که قیمت مس برای هر تن در بازار جهانی از ۶ هزار ۵۰۰ تومان به حدود ۹ هزار تومان رسیده و تولید این شرکت نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد و سود آن حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

ضعف نظارت بر گزارش غیر واقعی نماد فملی در بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، نابسامانی بازار سرمایه و عدم نظارت دقیق بر معاملات و گزارش نمادهای شاخص ساز باعث شده بسیاری از شرکت ها با وجود اینکه قیمت محصولات آن رشد فراوانی داشته و به سودسازی بالایی دست پیدا کرده اند، اما همچنان قیمت سهام را پایین نگهدارند.

نماد فملی یا شرکت ملی مس از جمله نمادهایی است که از زمان شروع اصلاح شاخص تاکنون قیمت آن به حدود نصف کاهش یافته است، در حالی که در بازار جهانی قیمت هر تن مس بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و به گفته مدیران این شرکت تولید این شرکت هم نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد و سودسازی آن حدود  ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

به عبارت دیگر در زمان اوج شاخص قیمت سهام نماد فملی یا شرکت ملی مس حدود ۴ هزار تومان بود و الان بعد از اصلاح شاخص قیمت آن به ۱۲۰۰ تومان رسیده، در حالی که قیمت مس برای هر تن در بازار جهانی از ۶ هزار ۵۰۰ تومان به حدود ۹ هزار تومان رسیده است.

عدم نظارت بر گزارش شرکت ها باعث شده است تا نماد فملی در گزارشی که برای پیش بینی «یی پی اس» خود منتشر کند قیمت مبنای هر تن مس در بازار جهانی را ۷۷۰۰ دلار در نظر بگیرد و قیمت دلار در ایران را ۲۲ هزار تومان محاسبه کند، این در حالی است که در شرایط کنونی قیمت دلار در ایران ۲۴ هزار تومان است و در ماه های گذشته هم هیچگاه قیمت دلار به ۱۹ هزار تومان نرسیده است، اما می بینیم که مدیران این شرکت برای پیش بینی میزان سود سهام در سال ۹۹ از عدد و ارقامی استفاده کرده اند که بسیار پایین تر از واقعیت است.

فملی....

حال به نظر می رسد حقوقی این نماد اجازه نمی دهد قیمت سهم افزایش پیدا کند؛ زیرا در زمانی که صف خرید در حال شکل گیری است عرضه پرقدرت حقوقی آغاز می شود. نکته جالب توجه اینجاست که مدیران شرکت ملی مس در گزارش های اطلاع رسانی که بر روی کدال قرار می گیرد همواره بر پروژه های در دست اجرای این شرکت تاکید و اعلام می کنند که در شرایط کنونی تولید روند صعودی دارد و پروژه های جدید هم این روند را تقویت می کند، اما با توجه به اینکه این شرکت در زمان مجمع سود کمی توزیع می کند و اخیرا هم از سود انباشته شده افزایش سرمایه داده عملا نشان داده است که سرمایه گذاری در این نماد منافعی برای سهامداران ندارد، زیرا نه سود نقدی چندانی به آنها پرداخت می کند و نه اجازه داده شده متناسب با رشد سودسازی که داشته ارزش سهام آن افزایش پیدا کند.

در واقع رشد ۱۰۰ درصدی ارزش دلار و رشد ۵۰ درصدی قیمت مس در یکسال گذشته درآمدزایی این شرکت را دوبرابر کرده است اما در عمل قیمت سهام این نماد به اندازه ورشکسته ترین نمادها در بازار سرمایه اصلاح داشته و این نه تنها نشانه ضعف نظارت در بورس است بلکه نشان می دهد که مدیران این شرکت منافع سهامداران را در نظر نمی گیرند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه