English

زمینه ورود حدود ۱۳ قلم انواع کنجاله و علوفه کم‌آب به کشور فراهم شد

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی گفت: زیرساخت ورود حدود ۱۳ قلم انواع کنجاله و علوفه کم‌آب برای عرضه در سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی در راستای تنوع‌بخشی، ارزان‌سازی و بومی‌سازی خوراک دام و طیور کشور فراهم شده است.

زمینه ورود حدود ۱۳ قلم انواع کنجاله و علوفه کم‌آب به کشور فراهم شد
به گزارش خبرگزاری موج

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی ، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی اظهار داشت: در سامانه بازارگاه نهاده‌های دام و طیور تنها سه قلم جو، ذرت و کنجاله سویا با ارز 4200 تومانی و یا ارز نیمایی 28 هزار و 500 تومانی عرضه می‌شد و اکنون برای تنوع‌بخشی به خوراک دام و طیور حدود 13 قلم نهاده از جمله کنجاله کلزا، کنجاله پنبه دانه، کنجاله آفتابگردان، ذرت خوشه‌ای یا سورگوم و چند قلم گیاهان کم‌آب‌بر را به معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی برای ورود و عرضه در سامانه بازارگاه نهاده‌ها معرفی کرده‌ایم.

سید احمدرضا سیدعلیان اظهار داشت: در حال حاضر برای عرضه و جایگزینی کنجاله‌های کلزا، پنبه دانه، آفتابگردان و ذرت خوشه‌ای در سامانه بازارگاه، علاوه بر معادل‌سازی غذایی، مجوز تخصیص ارز نیمایی را با دستور وزیر جهاد کشاورزی گرفته‌ایم و در سامانه بازارگاه نیز کارسازی شده و دامداران می‌توانند این اقلام را خریداری کنند.

وی با بیان این که بر اساس برآورد سال 1402 سالانه حدود 4.5 میلیون تن کنجاله سویا و 10 میلیون تن ذرت برای تامین خوراک دام و طیور وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: ارز نیمایی در سال نخست به میزان 10 درصد کنجاله سویا برای جایگزینی سه کنجاله کلزا، پنبه دانه و آفتابگردان تخصیص می‌یابد و بازرگانان می‌توانند با ارز نیمایی این سه قلم کنجاله را وارد کنند.

وی با اشاره به این که مصرف تک‌بُعدی نهاده‌های دام و طیور موجب شده برای تامین کنجاله سویا با توجه به مسافت‌های طولانی از کشور مبدا تولید کننده و همچنین تحریم‌ها، با مشکلاتی مواجه شویم، گفت: تنوع‌بخشی به خوراک دام و طیور و جایگزینی گیاهان کم‌آب‌بر، فشار را از مصرف کنجاله سویا برمی‌دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی بار دیگر بر بومی‌سازی خوراک دام و طیور کشور با رویکرد استفاده از گیاهان و علوفه‌های کم‌آب‌بر تاکید گذاشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه