English

کشت کلزا در مناطق سردسیر ­آغاز می‌شود

به‌گفته مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی، مطالبات کلزاکاران با نرخ ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شده است.

کشت کلزا در مناطق سردسیر ­آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، منصوری، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: نرخ اصلاح‌شده کلزا ۳۰ هزار تومان است و به‌زودی مابه‌التفاوت کلزای خریداری شده به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

به‌گفته منصوری، کشت کلزا در سال زراعی جدید در استان‌های سردسیر آغاز شده است. شهرستان مهاباد، یکی از این مناطق است که سطح زیر کشت کلزا در آن در مقایسه با سال گذشته، ۳ برابر شده است.

پیش از این، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفته بود با اجرای طرح تناوبِ کشت گندم با دانه روغنی کلزا، می‌توان یک‌سومِ نیاز روغن خوراکی کشور را در داخل تامین کرد.

به‌گفته منصوری، سالانه ۵۰۰ هزار هکتار از سطح اراضیِ کشت گندم را می‌توان به دانه روغنی کلزا اختصاص داد که علاوه برافزایش تولید کلزا باعث پایداری تولید گندم خواهد شد. کلزا به‌عنوان یک محصول استراتژیک، حاوی بیش از ۴۰ درصد روغن و کنجاله آن دارای ۳۵ درصد پروتئین است.

این محصول با باردهی خوب، علاوه بر خاصیت فراوانی که برای حاصلخیزی بیشتر خاک دارد، به علت ریشه عمیقیش در واقع شخم بیولوژیک داخل خاک نیز انجام می‌دهد.

کشت بهاره محصولاتی مثل کلزا، گلرنگ و کامیلنا در پاییزه و سویا، کنجد و آفتابگردان، مهم‌ترین نیاز‌های تامین روغن مصرفی کشور است.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار ارز برای تامین دانه‌های روغنی از کشور خارج می‌شود، در حالی که با اجرای طرح کشت متناوب در یک دوره ۵ ساله می‌توان تا ۵۰ درصد در ارزبری این محصول استراتژیک صرفه‌جویی کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه