English

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

کاشت یک میلیارد اصله نهال به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:برای اجرای این طرح ۱۸هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، اما تنها اعتبار دولتی برای سازمان 250 میلیارد تومان است که برای اجرای این طرح تقریبا هیچ است.

کاشت یک میلیارد اصله نهال به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، معاون وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از جنگل‌های هیرکانی با بیان اینکه در اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰، بسیاری از جنگل‌ها نابود شدند، گفت: ذخیره‌گاهی از گونه‌های مختلف گیاهی و جنگل‌های مدیترانه‌ای در کشور وجود دارد، اما به‌دلیل احداث راه‌آهن و موارد دیگر، درختان بسیاری از جنگل‌ها در این برهه زمانی قطع شدند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: طرح احیای جنگل‌های مخروبه، اولین‌بار در شمال کشور و توسط کارشناسان خارجی انجام شد که یکی از این مناطق، دارکلا در منطقه نکاچوب در شهرستان میانرود مازندران بود.

وی افزود: قدمت این جنگل‌ها به دهه ۴۰  و جنگل‌های شمال به دوره پنجم و دوم زمین‌شناسی برمی‌گردد که در آن برخی از گونه‌های انجیری نیز دیده می‌شود.

نوبخت در ادامه اظهار کرد: حدود ۶۰ هزار هکتار جنگل در کشور آذربایجان وجود دارد که تنوع گونه‌های طبیعی بسیار زیاد است، به‌طوری که جمهوری آذربایجان به‌دنبال این بود تا جنگل‌های هیرکانی این منطقه را به‌نام خودش ثبت کند. در آن مناطق، درختان توسکا، بلوط ایرانی و شمشاد پرورش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد نهال گفت: مردم و تمامی نهادهای متولی باید در طرح کاشت یک میلیارد نهال با یکدیگر مشارکت داشته باشند تا جنگل‌کاری در این مناطق به بهترین شکل ممکن انجام شود.

به‌گفته رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری  از بیش از ۲۸ تفاهم‌نامه صورت گرفته با نهادهای مختلف در مشارکت با این طرح، تنها برنامه‌های ۳ شرکت صنعتی گلرنگ، هلدینگ خلیج‌فارس و ایران خودرو به مراحل نهایی رسیده است. وی اضافه کرد: در شمال کشور، پایه‌های مادری ۱۱۰ تا ۱۳۰ اصل در هر هکتار است، اما در این مناطق به‌دلیل رشد بوته‌های تمشک و علفزار، نهال‌ها دچار خفگی می‌شوند که برای جلوگیری از این آسیب باید تراکم را تا حدود ۱۱۰۰ یا ۱۲۰۰ اصله نهال بالا ببریم.

به‌گفته نوبخت در منطقه زاگرس ۲۰۰ پایه و ارسباران ۳۰۰ پایه درخت وجود دارد که با برآوردی اولیه در ۵  منطقه رویشی، تعداد درختان کاشته‌شده را با هم جمع کرده و تقسیم بر ۵ کنیم و براساس عددی که به‌‌دست می‌آید می‌توان سطح را محاسبه کرد. وی با بیان اینکه امروزه دیگر فردی به نهالستان‌ها نگاه منفی ندارد، اظهار کرد : ۹ نهالستان، ۱۲۶ دولتی، ۴۴ نهالستان محلی وجود دارد که این نهال‌ها سند پروژه هستند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: ایران هفتمین کشور تولیدکننده کربن است در حالی‌که مرکز پژوهش‌های کشور معتقد است ایران ششمین کشور تولید کربن کشور است و از نظر جذب کربن هم در رده بالای چهلمین کشور دنیا هستیم.

نوبخت در ادامه بازدید از جنگل‌های هیرکانی با اشاره به اینکه کشور کانادا طرح کاشت ۴ میلیارد اصله نهال را در دستور کار دارد، گفت: در کشور ما زمین، امکانات زیرساختی برای کاشت و تولید نهال و همچنین کارشناسان زبده‌ای وجود دارند که می‌توانند در توسعه نهالستان‌ها کمک شایانی  باشند، اما از لحاظ تخصیص اعتبارات بسیار ضعیف عمل می‌شود.

وی  با تاکید بر اینکه برای زراعت چوب به کارخانه‌داران این حوزه هیچ‌گونه اعتباری تخصیص داده نمی‌شود، گفت: تا زمانی که در رأس امور جنگل‌داری و کاشت نهال هستیم، حتی یک متر زمین برای زراعت چوب تخصیص نمی‌دهیم. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ماده ۳ قانون حفاظت از محیط زیست در زمینه احاله مدیریت است، افزود: در ماده ۳ قانون حفاظت از محیط زیست آمده  که تنها برای توانمندسازی طبیعت به‌واسطه مردم و همچنین برخی از کارخانه‌ها حق تابلوزدن را دارند.

وی در ادامه به برخی طرح‌ها اشاره کرد و گفت: طرح کمیته‌های مختلف باید با پشتوانه علمی اجرا شود. به عنوان مثال، طرح نهال‌کاری حرم به حرم، یکی از طرح‌های ناموفق بود. شورای عالی و کمیته‌های این طرح‌ها با گذاشتن جلسات مشترک در مناطقی مانند مشهد، گلستان و کرمانشاه مشخص شد که چه گونه‌ای برای کدام مناطق مناسب است.

نوبخت در پاسخ به این سوال که ردیف بودجه اختصاص یافته چقدر است، گفت: ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که اکنون ۲۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. وی در پاسخ به این سوال که این مقدار اعتبار که تخصیص می‌دهند برای کاشت و داشت است یا خیر، گفت: فعلا آنچه در کل دنیا برای آن در نظر گرفته‌اند، ۲۰ درصد برای تولید، ۱۰ درصد انتقال و کاشت ۷۰ درصد است. ما در کل کشور ۳۲ میلیارد درخت داریم که براساس ۵ منطقه رویشی می‌توانیم آن‌ها را به ۷ میلیارد برسانیم.

 

IMG_20230830_173211

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه این بازدید با اشاره به اینکه رویشگاه‌های شمشاد آسیب جدی وارد شده است، عنوان کرد: ۷۲  هزار هکتار رویشگاه شمشاد به‌صورت پراکنده داریم که اگر این سطح را تجمیع کنیم، ۴۲ هزار هکتار وسعت گسترش شمشاد است.

نوبخت ادامه داد: سال ۹۵ در منطقه پارک بنفشه، روبه‌روی تله‌کابین نمک‌آبرود، آفتی ظهور پیدا کرد که از بذر، پوست و میوه شمشاد تغذیه می‌کرد. پس از کمتر از ۲۰ روز متوجه شدیم، ۴۰۰ کیلومتر به سمت غرب در تالش و ۴۰۰ کلیومتر به سمت شرق در چشمه بلبل گلستان، درگیر آفت شب‌پره شمشاد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کنترل آفت تقریبااز دسترس خارج شده بود، گفت: تنها راه ما استفاده از محلول کم‌خطر بی‌تی بود و مبارزه شیمیایی هم نداشتیم. به‌گفته این مقام مسئول، تلاش سازمان جنگل‌ها جلوگیری از انقراض شمشادهای این منطقه است، چراکه آفت شب‌پره یک حشره تنبل است و طول زندگی آن فقط ۵ کیلومتر است. برای نجات شمشادهای این مناطق باید تدبیری اندیشید و بودجه مناسبی تعیین شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: یک‌سوم بودجه سازمان‌های منابع طبیعی در کشورهای گوناگون جهان، صرف احیا و توسعه جنگل‌ها می‌شود در حالی که این رقم در کشور ما کمتر است.

 

جنگل

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه