English

رئیس انجمن انجیر ایران در گفت وگو با خبرگزاری موج؛

ایران تولید کننده بزرگترین انجیرستان دیم در جهان/ رتبه سوم ایران در صادرات انجیر خشک

رئیس انجمن انجیر با اشاره به آنکه ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان انجیر خشک در جهان است، تصریح کرد: شهرستان استهبان در استان فارس به عنوان پایتخت انجیر خشک ایران و بزرگترین انجیرستان دیم جهان شناخته می‌شود.

ایران تولید کننده بزرگترین انجیرستان دیم در جهان/ رتبه سوم ایران در صادرات انجیر خشک

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، کشاورزی یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد ایران است. انجیر یکی از محصولات مهم و پرفروش ایران در بازارهای جهانی به‌شمار می‌رود. کشور ما با دارا بودن شرایط مناسب برای کشت انجیر از نظر سطح زیر کشت دارای مقام اول جهان است. همچنین از نظر تولید و صادرات با رقمی بالغ بر 27.3درصد صادرات جهان دارای مقام سوم است. با این حال صادرات انجیر ایران در طی سال‌های گذشته همواره در نوسان بوده به‌طوری که در اکثر سال‌ها دارای رشد منفی بوده است.

 

13940316205458575441404

 

انجیر سبز ایران شناخته شده در جهان

«عباس رضا زاده» رئیس انجمن انجیر ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با بیان اینکه انجیر خشک ایران یک گونه منحصر به‌فرد از انجیر در جهان با نام انجیر سبز است، گفت: عمده تولید آن در ایران به استان فارس و شهر استهبان اختصاص دارد. قدمت برخی درختان و باغات انجیر در شهر استهبان به 300 سال و حتی بیشتر می‌رسد.

وی در مورد میزان تولید انجیر خشک در ایران، توضیح داد: میزان تولید داخلی انجیر خشک بسته به شرایط آب و هوایی، میزان بارندگی و آفت زدگی درختان از سالی به سال دیگر تفاوت می‌کند اما به طور معمول میزان تولید محصول انجیر خشک در ایران حدود 15 تا 25 هزار تن در سال‌های مختلف متغییر است.

 

کشورهای هدف برای صادرات انجیر

رضا زاده ادامه داد: به‌طور معمول از این میزان تولید سالانه بین  10 تا 18 هزار تن صادر می‌شود که حدودا 85 تا 90 درصد از این میزان به کشور چین صادر می‌شود و مابقی هم به کشورهای حوزه خلیج فارس، اتحادیه اروپا، هنگ کنگ، ژاپن، کره جنوبی و برخی کشورهای آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

رییس انجمن انجیر ایران درباره میزان ارزش صادرات انجیر کشور توضیح داد: در سال 1400 حدود 15 هزار تن انجیر خشک از کشور صادر شد که از این میزان حدود 55 میلیون دلار درآمد ارزی عاید کشور شد اما امسال با توجه به وضعیت باردهی باغات میزان تولید انجیر در کشور و صادرات آن قدری کاهش پیدا کرده است .

 

روند توسعه کشت باغات انجیر

رضازاده با اشاره به روند توسعه کشت باغات انجیر در ایران، خاطر نشان کرد: در سه چهار سال اخیر مساحت زیادی از اراضی باغات کشور به زیر کشت درخت انجیر رفته که با توجه به آنکه حدودا پنج سال زمان می‌برد که این درختان به باردهی برسند، میزان تولید انجیر خشک کشور تا  هفت تا هشت سال دیگر ، یک و نیم تا دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

رضا زاده گفت: تا چند سال قبل باغات انجیر خشک در کشور منحصر به شهر استهبان بود اما الان باغات انجیر در سایر شهرهای استان فارس از جمله شهرستان‌های نیریز، داراب، جهرم و کازرون هم توسعه پیدا کرده و حتی قلمه‌های انجیر استهبان به استان‌های همجوار و دورتز از جمله کرمانشاه، همدان، تبریز و غیره برده و کشت شده است.

 

بیشتر بخوانید: 

خواص شگفت‌انگیز انجیر

برای یبوست کودک و بزرگسال چه میوه‌هایی استفاده کنیم؟ + میوه های یبوست آور

صادرات گل‌محمدی؛ اما و اگرهای آن!/ ظرفیت پنهان گل‌محمدی در جهت اشتغالزایی و صادرات

​سهم پسته ایران در دنیا 20 درصد/ در زمینه صادرات و کیفیت پسته حرف نخست را می‌زنیم

رشد صنعت پرورش ماهیان زینتی در ایران / تولید ماهیان زینتی در کشور 500 میلیون قطعه در سال

 

آمار دقیقی از سطح زیر کشت باغات انجیر وجود ندارد

وی ادامه داد: هم اکنون آمار دقیقی از سطح زیر کشت باغات انجیر در کشور وجود ندارد اما با توجه به آنکه در حال حاضر اکثر  باغات انجیر در شهر استهبان و استان فارس متمرکز است، میزان مساحت باغات انجیر در سطح استان حدود 22 هزار هکتار بوده  که این میزان با اضافه شدن باغات جدید به 27 هزار هکتار رسیده است.

رییس انجمن انجیر ایران با اشاره به سایر گونه‌های انجیر در ایران، گفت: به غیر از استان فارس که مرکز تولید انجیر خشک در کشور است در استان کرمانشاه گونه‌ای انجیر کشت می شود که مشابه درختان انجیر کشور ترکیه است. این انجیر درشت و مرطوب است و معمولا به نخ کشیده می‌شود و به صورت آردی در خشکباری‌ها به فروش می رسد. گونه‌ای دیگر از درختان و باغات انجیر هم  در شهرستان گلوگاه وجود دارد که بیشتر مصرف تازه خوری دارند.

وی افزود: انجیر استهبان به طور عمده مصرف تازه‌خوری ندارد و اکثر مردم فکر می‌کنند این نوع انجیر ابتدا از روی درخت چیده شده و پس از فراوری در کارخانجات خشک می‌شود در حالیکه این گونه نیست و انجیر روی خود درخت خشک شده و بعد جمع آوری می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه