English

محمدعلی امیرفخریان:

مقاصد اصلی صادراتی خراسان رضوی، ۱۵ کشور همسایه می باشد

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صمت خراسان رضوی بیان کرد: حجم تجارت با افغانستان در سال گذشته کاهش یافت اما در پی باز شدن مرزها برای صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه، عملکرد تجارت خارجی استان مطلوب بوده است.

مقاصد اصلی صادراتی خراسان رضوی، ۱۵ کشور همسایه می باشد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمدعلی امیرفخریان رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: هدفگذاری امسال استان در زمینه صادرات ، یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار تعیین شده است.

امیرفخریان در ادامه گفت: از این میزان ۳۴۴ میلیون دلار سهم محصولات کشاورزی ، ۱۴۰ میلیون دلار سهم صنایع تبدیلی، ۶۳۰ میلیون دلار سهم صنعت، ۴۳۳ میلیون دلار سهم معدن و صنایع معدنی، ۱۲۰ میلیون دلار سهم صنایع دستی و باقی کالاها است.

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صمت خراسان رضوی تصریح کرد: اولویت مقاصد صادراتی خراسان رضوی در سال جاری ۱۵ کشور همسایه و کشورهایی مانند هند، چین، سوریه، لبنان، هنگ کنگ و ویتنام است.

وی متذکر شد: تحولات افغانستان و تغییر حاکمیت در این کشور تاثیر مستقیمی بر میزان صادرات استان در سال گذشته داشت و افغانستان در اولویت مقصد صادراتی استان قرار دارد و کاهش صادرات به این کشور در سال گذشته باعث شد که هدف یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلاری صادرات استان در سال ۱۴۰۰ محقق نشود.

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صمت خراسان رضوی ابراز داشت: امسال خراسان رضوی درصدد برآمده است که با در پیش گرفتن برخی رویکردهای جدید، حجم تجارت استان با این کشور همسایه را افزایش دهد.

امیرفخریان تاکید کرد: با توجه به اینکه حجم تجارت با افغانستان در سال گذشته کاهش یافت اما در پی باز شدن مرزها برای صادرات کالا به کشورهای آسیای میانه و کاهش محدودیتهای مرزی کشور ترکمنستان، عملکرد تجارت خارجی استان مطلوب بوده است.

وی اظهار کرد: صادرات خراسان رضوی به کشورهای دیگر بویژه آسیای میانه در سال گذشته افزایش داشته است به طوری که صادرات به ازبکستان ۱۰۰ درصد، ترکمنستان ۱۵۰ درصد، تاجیکستان هزار و ۴۰۰ درصد رشد داشته و صدور کالا به کشورهای عراق، پاکستان، قزاقستان، چین، امارات متحده عربی، روسیه، ارمنستان، قرقیزستان نیز با افزایش همراه بوده است.

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: پارسال کشور بلغارستان به جرگه ۲۰ کشور اول مقصد صادراتی خراسان رضوی پیوست و صادرات استان به آن کشور با افزایش قابل توجهی همراه بود.

امیرفخریان اعلام کرد: از آنجا که روسیه جزو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و ایران با آن اتحادیه تعرفه ترجیحی به امضا رسانده است، کشورهای عضو این اتحادیه جزو مقاصد صادراتی استان به شمار می روند.

وی ادامه داد: رویکرد جدیدی که در مناسبات سیاسی کشورها با روسیه به وجود آمده و تحریم هایی که جامعه جهانی برای آن کشور وضع کرده است، زمینه افزایش مراودات تجاری خراسان رضوی با روسیه را فراهم می کند و بهره گیری از پیمان منطقه ای ایران با روسیه نیز می تواند به خلاءهای تجاری بین دو کشور و توسعه مراودات کمک کند.

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اطلاع داد: روسیه هشت ماه از سال گرفتار سرما و یخبندان است و این فرصت مناسبی برای خراسان رضوی به منظور صادرات میوه، صیفی و برخی خشکبار و صنایع تبدیلی است، همچنین اقلامی مانند مصالح ساختمانی و کالاهای صنعتی نیز از این استان به آن کشور صادر می شود.

وی بیان کرد: میزان پذیرش و اعزام هیات های تجاری از خراسان رضوی به کشورهای دیگر در سال گذشته اشاره کرد افزایش داشته و پارسال سه هیات تجاری از استان به کشورهای قرقیزستان، امارات متحده عربی و تاجیکستان اعزام و سه هیات تجاری از پاکستان و افغانستان در استان پذیرش شدند.

رییس اداره تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یادآور شد: پارسال یک نمایشگاه اختصاصی کالا در تاجیکستان، ۲ پاویون خارجی در پاکستان و عمان توسط این استان برگزار شده است.

امیرفخریان در خاتمه خاطرنشان کرد: برگزاری ۱۲ میز کالایی کشوری بویژه برای صنوف تولیدی به منظور افزایش سهم صنوف در صادرات کشور از دیگر رویدادهای تجاری سال گذشته خراسان رضوی بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه