English

برق چاه‌های کشاورزی رایگان می‌شود

در طرح مدیریت بار برق برای کشاورزان، هر کشاورزی که چاه‌های خود را فقط ۵ ساعت در روز آن هم در فاصله ساعت‌های ۱۱ تا ۱۸ خاموش کند، در باقی ساعات روز از برق رایگان بهره‌مند می‌شود؛ تنها شرط بهره‌مندی از این مشوق نیز آن است که کشاورز با شرکت برق استان خود تفاهم‌نامه امضا کند.

برق چاه‌های کشاورزی رایگان می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، در این کنار بهره‌مندی از برق رایگان، از نظر علمی نیز آبیاری در هوای گرم و در زمان تابش خورشید، باعث می‌شود که آب از سطح برگ و خاک تبخیر شود و گیاه تشنه بماند. افزون بر این، آبیاری در این زمان سبب آب بیهوده مصرف شود، بنابراین در تابستان برای مصرف بهینه آب، باید آبیاری در ساعات خنک روز انجام شود. افزون بر آن به منظور پیشگیری از کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از وقوع پدیده فرونشست زمین، برای برداشت از چاه‌ها سقف تعیین شده است؛ درخواست سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از وزارت نیرو برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌ها نیز موید این موضوع است که کشاورزان برای برداشت از چاه‌ها سقف دارند.

خضریان، هفدهم مرداد در جلسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: براساس گزارش دریافتی ۲۰ درصد چاه‌های کشاورزی بیش از میزان پروانه برداشت می‌کنند که لازم است وزارت نیرو اقدامات پیشگیرانه خود را انجام دهد. همچنین در پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی، ساعات محدود است و کشاورزان تک فصلی حداکثر مجاز به استفاده از چاه‌های آب در ۱۸ ساعت از روز هستند که این میزان برای کشاورزان چند فصلی حتی به ۱۰ ساعت در روز نیز کاهش می‌یابد.

با توجه به سقف تعیین شده برای برداشت از چاه‌ها و محدودیت ساعت در بهره‌برداری از آن‌ها، کشاورزان می‌توانند با مدیریت زمان بهره‌برداری از این چاه‌ها هم از برق رایگان بهره‌مند شوند و هم آب را بهینه مصرف کنند و در نهایت نیز در تامین برق پایدار برای همه در تابستانِ داغِ امسال مشارکتی فعالانه داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه