English

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

راه برون‌رفت از چالش‌های مسکن ملی؛ تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها

ساخت مسکن ملی با موانع زیادی رو‌به‌رو است که انتظار می‌رود متولیان این حوزه با استفاده از تجربیات گذشته نسبت به حل مشکلات راه‌کار بهتری در پیش گیرند.

راه برون‌رفت از چالش‌های مسکن ملی؛ تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج؛ «طرح مسکن ملی از ساخت خانه‌های 25 متری تا تکذیب، صرفه‌جویی پایتخت‌نشینان در مصرف برق، شارژ شدن کالابرگ الکترونیکی دهک های اول تا سوم، قیمت بلیط‌های سفر به اربعین و نوسانات قیمت خودرو طی ماه‌های گذشته» از جمله مهمترین موضوعاتی است که در هفته گذشته در رسانه‌ها برجسته شده است.

 

طرح مسکن ملی از ساخت خانه‌های 25 متری تا تکذیب

دولت سیزدهم پس از روی کارآمدن طرح مسکن ملی را در پروژه‌های مختلف در دستور کار قرار داد. در همین زمینه مهرداد بذرپاش در جلسه شورای تامین مسکن ایلام اظهار کرد: وزارت مسکن و شهرسازی در چند محور از جمله بافت فرسوده در سطح شهرها را مورد توجه قرار داده است و یکی از بهترین راه ها برای احیای بافت های فرسوده اجرای بسته های تشویقی است که باید فرمانداران و شهرداران شهرها، این بسته های تشویقی را اعمال کنند تا مردم پای کار بیایند.

وی با تاکید بر اینکه بایستی در حوزه های مالی و ارایه تسهیلات به مردم و در حوزه بسته های تشویقی از سوی شهرداری ها برای احیای بافت های فرسوده اقدام شود، افزود: در حوزه روستایی امتیازات جدیدی را در قالب طرح های هادی روستایی از طریق بنیاد مسکن دنبال می شود و باید با شتاب بیشتری در حوزه واگذاری زمین و ساخت مسکن روستایی ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط، استانداران و فرمانداران برای تسریع در روند بخش های مختلف طرح ملی نهضت مسکن اختیار لازم را دارند، گفت: دست اندرکاران هر جایی که با اختیاراتی که دارند نسبت به الحاق زمین به شهرها اقدام کنند، توافق کنند و هر جایی که مربوط به شورای عالی مسکن است برای رفع موانع ارجاع دهند.

وزارت راه‌ و شهرسازی، ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه «طرح مسکن ۲۵ متری وزارت راه‌وشهرسازی» کلید خورده است را تکذیب کرد. وزارت راه و شهرسازی با تکذیب «طرح خانه های ۲۵ متری در دولت» اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی نه تنها چنین طرحی را ارائه نکرده است بلکه طرح‌های خارج از دولت در خصوص خانه‌های ۲۵ متری را تایید هم نمی‌کند.

نظرات، طرح‌ها و پیشنهادات مدیران و مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی در خصوص مسکن به طور روزانه در پایگاه خبری این وزارتخانه منتشر می‌شود و قابل استفاده برای اصحاب رسانه و عموم شهروندان است لذا هرگونه نظر و طرح خارج از این مسیر، مورد تایید این وزارتخانه نیست.

 دولت همواره موضوع مسکن را در اولویت برنامه‌های اجرایی و پروژه‌های در حال انجام خود دارد و طرح و پیشنهادات خود را بعد از طی مراحل کارشناسی و فنی از مجاری معتبر و رسمی اعلام می‌کند.

 

صرفه‌جویی پایتخت‌نشینان در مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: ابلاغ طرح‌های مدیریت مصرف برق در شهر تهران منجر به کاهش ۲۰ مگاوات از مصرف برق دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بزرگ شهر تهران شد.

کامبیز ناظریان افزود: براثر آموزش‌های ارائه شده، مشترکان مزبور توانسته‌اند با اصلاح رفتار مصرف، میزان مصرف انرژی خود را در ساعت اوج مصرف برق تا میزان ۲۰ مگاوات کاهش دهند که این عدد بر اساس ظرفیت‌های موجود در این بخش تا رقم ۳۰ مگاوات نیز قابل‌افزایش است.

وی از همکاری ۵۰ درصدی مشترکان خانگی شهر تهران در مدیریت مصرف برق تقدیر کرد و گفت: بدون شک موفقیتی که تا به امروز در حفظ پایداری شبکه توزیع برق به‌دست‌آمده است، علاوه بر تلاش‌های شبانه‌روزی فعالان صنعت برق کشور تا حد زیادی مرهون همراهی و همکاری مشترکان است.

مدیرعامل توزیع برق پایتخت ادامه داد: امیدواریم با تداوم این همکاری بتوانیم همچون سال گذشته تابستان امسال را نیز با موفقیت پشت سر بگذاریم.

همچنین آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در گفتگویی گفت: رشد ۳۷ درصدی صادرات محصولات فولادی را در چهار ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال محقق شد که نشان می‌دهد تأمین برق صنایع مطابق برنامه و با قوت انجام شده است. وی ادامه داد: اوج مصرف امروز با توجه به فضای گرمی که در کشور حاکم است، به بیش از ۷۲ هزار مگاوات خواهد رسید.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: رشد مصرف برق امسال بیش از چهار هزار مگاوات بوده است، این عدد معادل ۶ برابر مصرف استان سمنان است و گویا به تعداد استان‌های کشور در زمینه مصرف برق ۶ استان به‌اندازه سمنان اضافه شده است.

 

بیشتر بخوانید:

کلید خوردن طرح کارت بانکی به جای کارت سوخت

افزایش مصرف برق/ تهاتر نهاده‌های کشاورزی با دیگر کشورها و سرعت ساخت پروژ مسکن ملی

 

شارژ شدن کالابرگ الکترونیکی دهک های اول تا سوم

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از ۱۷ مرداد دهک‌های اول تا سوم و خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌توانند به اعتبار یارانه ماه بعد خود از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند.

علیرضا عسگریان در این خصوص اظهار کرد: دهک‌های اول تا سوم و خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی می‌توانند در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای اساسی از اعتبار افزایشی ۱۲۰ هزار تومانی به عنوان یک مزیت بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به دیگر مزیت اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک گفت: تأمین اعتبار جبران فاصله تورّمی نیز علاوه بر این مبلغ افزایشی تا پایان سال پیش‌بینی شده است.

عسگریان افزود: تاکنون ۹۳ هزار فروشگاه در سراسر کشور در قالب طرح ملّی کالابرگ الکترونیک، ۱۱ قلم کالای اساسی را برای دهک‌های تعیین‌شده توزیع می‌کنند.

معاون وزیر رفاه با اشاره به برنامه‌های دولت برای پوشش دهک‌های بعدی تأکید کرد: دولت مردمی سیزدهم برای کمک به تأمین سبد غذایی خانوارهای نیازمند این مهم را دنبال می‌کند.

او تصریح کرد: خانوارهای دهک اول تا سوم می‌توانند با مراجعه به برنامه کاربردی «شما» و وارد کردن کد #۱۴۶۳*۵۰۰* ، ضمن اطلاع از میزان اعتبار، لیست نزدیک‌ترین فروشگاه‌ها را مشاهده کنند.

 

قیمت بلیط‌های سفر به اربعین

مدیرعامل راه آهن کشور گفت:با افزایش تجهیزات در ایستگاه خرمشهر امیدواریم زائرین بصورت ۲۴ ساعته و رایگان توسط ریل باس بین خرمشهر و نقطه صفر مرزی شلمچه و بالعکس جابه‌جا خواهند شد. میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن در نشست خبری سفرهای اربعین که در وزارتخانه راه و شهرسازی، برگزار شد در خصوص برنامه راه آهن برای اربعین گفت: حوزه حمل و نقل ریلی برنامه ویژه ای در زمان اربعین دارد و نسبت به برنامه سفرهای تابستان افزایش سه برابری ظرفیت سفر ریلی به مقصد خرمشهر و کرمانشاه را خواهیم داشت.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته بیش از ۶۰۰ هزار زائر می‌توانند با قطار به خرمشهر، شلمچه و همچنین کرمانشاه عزیمت کرده و در برگشت با قطار به شهرهای خود برگردند.

وی‌افزود: همچنین در ایام اربعین با وجود بازگشت خالی قطارها در یک طرف، هیچگونه افزایش قیمتی نسبت به ایام عادی تابستان صورت نخواهد گرفت و بلیط‌های قطار اربعین با مبلغ کمتر از ۴۰۰ هزار تومان در اختیار زائرین عزیز قرار خواهد گرفت.

محمد محمدی‌بخش در نشست خبری سفرهای اربعین که امروز در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: حوزه هوایی در سال ۱۴۰۰، ۳۸ هزار زائر و در سال ۱۴۰۱، ۲۵۷ هزار زائر را جابه جا کرد. برای امسال هم آماده کردن هواپیما و خدمات فرودگاهی شکل گرفته، هماهنگی‌ها با کشور عراق انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از بسیاری از فرودگاه‌های ایران به دو فرودگاه نجف و بغداد پرواز داریم که درجه هوای ۵۰ درجه دارند. در حال حاضر ۱۵۰ پرواز هفتگی الان به عراق داریم که به‌صورت پلکانی این پروازها را افزایش می‌دهیم.

 

نوسانات قیمت خودرو طی ماه‌های گذشته

نوسانات قیمت خودرو طی ماه‌های گذشته در صدر اخبار قرار گرفته است؛ به‌طوری که هر خبر جدیدی از گرانی یا کاهش قیمت خودرو به گوش می‌رسد.

عباس علی‌آبادی وزیر صمت در مورد صنعت خودروی کشور اظهار داشت: ما داریم تلاش می‌کنیم کیفیت و استانداردها را بهبود ببخشیم و با وضع قواعد و مقررات، تعهدات را عملی کنیم.

علی‌آبادی درباره وعده شورای رقابت برای اصلاح و کاهش قیمت خودرو های مونتاژی هم بیان کرد: شورای رقابت زیر نظر ما نیست، ما عضو داریم اما تحت نظارت ما نیست. آنچه واقعیت است این است که همه چیز باید به‌سمت بازار برود، ما داریم به‌سمت اقتصاد بازار حرکت می‌کنیم.

وی افزود: در اقتصاد بازار وقتی تنوع و تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شد همه چیز خودش تنظیم می‌شود. ما در یک ناترازی هستیم، این ناترازی سبب شده است در بعضی جاها دخالت کنیم، امیدواریم ناترازی‌ها را به‌نحوی حل کنیم که دیگر نیازی به دخالت نباشد.

وزیر صمت در پاسخ به سؤالی درباره کاهش قیمت خودرو ابراز کرد:‌ به‌شرطی که همه به هم کمک کنیم، این می‌تواند اتفاق بیفتد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه