English

وزیر اقتصاد؛

روند سرمایه گذاری و اشتغال به سمت بهبود درحال اصلاح است

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور یا بیان اینکه روند سرمایه گذاری و اشتغال به سمت بهبود در حال اصلاح است ، گفت: در دهه ۱۳۹۰ شاهد کاهش رشد سرمایه گذاری و کاهش اشتغال بوده اسم که این موضوع با فعالیت انجام شده در دو سال اخیر رو به رشد است و بیکاری از ۸ درصد به ۴ درصد کاهش یافت

روند سرمایه گذاری و اشتغال به سمت بهبود درحال اصلاح است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، سید احسان خاندوزی روز چهارشنبه در نشست مشترک مسئولان اقتصادی دولت با بیان اینکه دهه از دست رفته ۹۰ حاصل دیدگاهی بود که کشور مدیر می خواهد نه خادم، گفت:  زمانی در کشور عنوان می شد که مردم به خادم نیاز ندارند و مردم مدیر می خواهند، اما آن نگاه در پشت درهای بسته تصمیماتی را اتخاذ می کرد که نتیجه این شد که دهه 90 در اقتصاد ایران، دهه افول بسیاری از شاخص های مهم اقتصادی شد.

وی افزود: به نحوی که در دهه 90 در حوزه سرمایه گذاری با شرایطی مواجه شدیم که نه تنها اقتصاد ایران رشد نکرد و درجا هم نزد، بلکه سرمایه گذاری های کشور 47 درصد کاهش یافت.

وی با اشاره رکود و کاهش رشد اقتصادی در دهه ۱۳۹۰ گفت: همچنین سرمایه‌گذاری ماشین آلات ۶۱، در حوزه ساختمان ۴۱ درصد کاهش یافت نتیجه آن تضعیف رشد بلندمدت بود.

خاندوزی با اشاره به چشم انداز روشن و مبانی رشد اقتصادی که مربوط به سرمایه گذاری کشور بوده و در آینده ثمر خواهد داد، اظهار کرد:اما با روی کار آمدن دولت مردمی شاهد حرکت رو به رشد در بخش سرمایه گذاری بوده ایم.

وزیر اقتصاد درباره اشتغال گفت: در موضوع ایجاد اشتغال در سنوات گذشته تحرک جدی سیاست اشتغال زایی مشاهده نمی شد که نتیجه آن قفل شدن اشتغال و معطل نگاه داشتن اقتصاد ایران بود.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده در دو سال گذشته و افزایش انگیزه اشتغال، متغیرهای کسب و کار به سمت خوبی حرکت می کند ۸.۲ درصد نرخ بیکاری در بهار امسال به ۴درصد کاهش یافت هرچند وضعیت هنوز ایده آل نیست. اما روند به سمت بهبودی رو به اصلاح است.

 

رکورد تخصیص بودجه عمرانی شکسته شد

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت گذشته الگویی جز پاس دادن چالش ها به آینده و موکول کردن حل مسائل به مذاکرات خروجی نداشت، به اهتمام دولت در پرداختی‌های عمرانی کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از 273هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی از سوی سازمان برنامه و بودجه داشتیم؛ یعنی دولت بیش از 100 درصد بودجه عمرانی مصوب خود را محقق کرده است.

وی افزود: بعد از سالهای طولانی شاهد هستیم که بودجه عمرانی کشور بیش از 100 درصد محقق می شود و نسبت به سال 1400 بالغ بر 97 درصد رشد را ثبت می کند. 

خاندوزی تصریح کرد: طوری که در کنار احیای پروژه های معطل مانده اقتصادی، تحریک اقتصادی هم صورت گرفته و کشور تبدیل به کارگاه عمرانی شده است.

 

با دست فرمان دهه ۹۰، نه آبی امروز در لوله ها و نه برقی در سیم ها بود

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به  ناترازی هایی که کشور در حوزه انرژی و برق با آن مواجه بود، گفت: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که  تامین آب و برق کشور نیز به برخی مسائل خارجی گره خورده بود و برنامه ریزی برای قطعی های 8 ساعته در نظر گرفته بودند.

وی افزود: اگرچه امروز کمبود تامین برق در صنایع و بخشی از حوزه خانگی وجود دارد ولی عدد 15 هزار مگاوات ناترازی برق کشور (در شروع دولت سیزدهم) از طریق ایجاد ۷ هزارمگاوات ظرفیت جدید، امروز به 8 هزار مگاوات کسری کاهش یافته است. 

خاندوزی بیان کرد: پس ناترازی های انرژی که میراث‌دهه ۹۰ است، در دولت سیزدهم با سرعت خوبی در حال کاهش است. کشور در شرایطی بود که برخی‌ها می‌خواستند آب در لوله‌ها نباشد، برق در سیم‌ها و گاز در بخاری‌های منازل مردم.

 

کشور به ریل توسعه بازگشته است 

وزیر اقتصاد با تشریح بازگشت کشور به ریل توسعه گفت: کشور قریب به یک دهه نرخ رشد صفر اقتصادی را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: اگر متوسط نرخ رشد اقتصادی کمتر از یک درصد را در طول 8 دولت سال قبل با رشد اقتصادی سال 1400 و 1401 که بیش از 4 درصد را به ثبت رسانده است، مقایسه کنیم، مشخص می شود اراده و اولویت تیم اقتصادی دولت سیزدهم در بخش حقیقی اقتصاد آن است که بتواند از طریق  سیاست های اقتصادی  در قالب بودجه سنواتی،  کشور را به ریل توسعه و رشد اقتصادی باز گرداند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه