English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

عایدی ماهانه اینفلوئنسرها چه قدر است؟ /درآمد میلیاردی؛ بدون پرداخت مالیات

اینفلوئنسرها با درآمدهای کلانی که از طریق تبلیغات کسب می‌کنند، موظف به پرداخت مالیات هستند اما برای برخی سوال است که از نظر اجرایی چگونه می‌شود از این کاربران مالیات گرفت و قانون تصویب‌شده با چه ساز و کاری تاکنون عملی شده است؟

عایدی ماهانه اینفلوئنسرها چه قدر است؟ /درآمد میلیاردی؛ بدون پرداخت مالیات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، یکی از مفاهیم مهم در بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی مفهوم اینفلوئنسرها یا تأثیرگذران رسانه‌های اجتماعی است که به نوعی از رهبران عقیده هستند. اینفوئنسرها از طریق به اشتراک گذاشتن تصاویر زندگی شخصی خود، به‌صورت روزانه در رسانه‌های اجتماعی برای جذب توجه تعداد زیادی از فالوئر تلاش می‌کنند.

13990410000090_Test_NewPhotoFree

 

چرا اینفلوئنسرها  از پرداخت مالیات سر باز می‌زنند؟ 

اینفلوئنسرها با نمایش ابعاد مختلف زندگی خود در صفحات مجازی‌شان و استفاده از قابلیت‌ گفت وگو از طریق لایو، استوری و پست در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، خود را به مخاطبانشان نزدیکتر می‌کنند. انتشار چند استوری به صورت روزانه گاهی درآمد آنها را از مرز یک میلیارد تومان هم عبور می‌دهد. این افراد اصولا تخصص ندارند و کار خود را با انتشار عکس و ویدیو از زندگی روزمره خود آغاز کردند و پس از آن با افتتاح کسب و کار خود، در آن بخش مشغول به فعالیت شدند و علاوه بر تبلیغات و آموزش، کسب و کار خود را نیز به منابع درآمدی‌شان اضافه کردند. اما مسأله‌ای که باید دانست این است که آیا این افراد همانند دیگر مشاغل مالیات می‌دهند یا از آن سر باز می‌زنند؟ طرح دریافت مالیات از اکانت‌های اینفلوئنسرها، در اواخر سال 1399 در مجلس شورای اسلامی مطرح و سرانجام در اواخر تیر سال ۱۴۰۰ با تأیید وزیر اقتصاد و امور دارایی، به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد.

موضوعی که سخنگوی سازمان امور مالیاتی چندی پیش درباره آن گفته است: «اداره مالیات وضعیت اظهارنامه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اینفلوئنسرها با دنبال کننده بالای ۵۰۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار داد و در نهایت ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده شناسایی کرد که مشمول مالیات بر درآمد می‌شدند. در نهایت پس از بررسی هویت افراد، برای ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد قابل توجهی داشتند، درآمد تشخیصی صادر شده‌ است.»

به گفته مهدی موحدی، مجموع تراکنش‌های واریزی برای این ۱۲۳ اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده است. معیار تشخیص درآمد اینفلوئنسرها لزوما واریزی به حساب بانکی آنان نیست و توانستیم از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی این افراد را شناسایی کنیم. در نهایت نیز برای این افراد نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که ۲۳ نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفتند و در قالب توافق  ماده ۲۳۸ مالیات را می‌پردازند. 100 شاخ فضای مجازی مالیات معین شده از سوی سازمان امور مالیاتی را نپذیرفته اند.

 

11717300_610

 

درآمد نجومی اینفلوئنسرها

اینستاگرام با ۷۶درصد پرکاربردترین و محبوب‌ترین پلتفرم در میان پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است.  اینفلوئنسرها بر اساس پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، یوتیوبر، تیک تاکر و... فعالیت می‌کنند و به گروه‌هایی مانند فودبلاگر، بیوتی بلاگر، لایف استایل بلاگر، واینر، فودتسر و غیره تقسیم می‌شوند. نرخ تبلیغات اینفلوئنسرها متفاوت است و اطلاعات مراجع ناظر براساس نرخ‌های مختلف تبلیغات این افراد و عملکرد آنها است و با این اطلاعات سازمان امور مالیاتی به تعیین پایه‌های مالیاتی می‌رسد. در همین زمینه کارشناسان اقتصادی در ارتباط با معافیت مالیاتی اینفلوئنسرها معتقدند که اگر مالیات بر اقتصاد ملی تفهیم نشود دولت‌ها به سراغ پول پرقدرت و افزایش نقدینگی می‌روند. پس اگر قرار باشد که مالیاتی اخذ شود باید این مالیات از همه مشاغل جامعه اخذ شود. این نمی‌شود که هنرمندان و اینفلوئنسرها را به‌طور کلی در یک گروه کم در آمد قرار داد و آن‌ها را معاف از مالیات کرد در حالی که بسیاری از آن‌ها از در آمد‌های میلیاردی برخوردارند. آنها اعتقاد دارند که زمانی می‌توان آمار دقیق از اینفلوئنسرهای مشمول مالیات ارایه داد که مطمئن شد این افراد فعالیت اقتصادی هم داشته‌اند که درآمد مالیاتی آنها تعیین شود.

 

بیشتر بخوانید: 

آیا فیلترینگ سلیقه کاربران را تغییر داده است؟/ برخورد سلبی و فیلترینگ تنها گذرگاه رسیدن به اینترنت پاک نیست

زندگی رنگی‌رنگی بلاگرها و اینفلوئنسرها در فضای مجازی از کجا می‌آید؟ /سناریوهای دروغین برای کسب درآمد بیشتر

بهره‌کشی با چاشنی رنگ‌و‌لعاب/ نقص قانونی که به آسیب‌های اجتماعی دامن می‌زند

ضرب‌الاجل دو ماهه مجلس به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از اینفلوئنسرها

 

پرداخت مالیات در ایران و دیگر کشورها

اصولا در بسیاری از کشورها هر نوع درآمدی مشمول مالیات می‌شوند. مالیات به عنوان قانون اجتناب‌ناپذیر در سایر کشورها برای همه اقشار پذیرفته شده و همه ملزم به پرداخت آن هستند. برخی از کشورها قوانین مختلفی را برای فعالیت اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی وضع کرده‌اند که اگر این افراد قوانین را رعایت نکنند با جریمه‌های نقدی یا حتی زندان مواجه می‌شوند. در بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم درآمد هنرمندان و سلبریتی‌ها ناشی از مجوز فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا صدا وسیما معاف از مالیات هستند. اما مسأله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا تمامی اصناف موظف به پرداخت مالیات هستند و پرداخت مالیات توسط اینفلوئنسر‌ها در تمام دنیا مرسوم است چرا در کشور ما با اینکه این قشر از جامعه با درآمدهای نجومی برای آنها قوانین مالیاتی اعمال نمی‌شود؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه