English

عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج:

لزوم تمرکز بر کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص و غیرمولد اقتصاد

حسنعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارها برای اخذ عادلانه تر مالیات، کاهش فرار مالیاتی و افزایش اطلاعات و شفافیت اقتصادی در کشور، راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی و پایانه فروشگاهی است که باید مدتها پیش اجرا می‌شد.

لزوم تمرکز بر کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص و غیرمولد اقتصاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بررسی‌ها حاکی از آن است که در شرایط حال حاضر اقتصاد ایران، اصلی ترین عاملِ تورم ، کسری بودجه از محل کاهش درآمدهای پایدار کشور است. از همین رو بخش مهمی از مسئله مهار تورم به اصلاح نظام مالیاتی برمی گردد. ازطرفی با اخذ مالیات بیشتر ممکن است به اقشار جامعه فشار وارد شود و از همین رو باید اصلاح نظام مالیاتی بارویکرد کاهش فراریان مالیاتی باشد.

فرار مالیاتی در حال حاضر همچنان یک چالش مهم برای دولت‌ها در سراسر جهان است، زیرا توانایی تولید درآمدهای مالیاتی پایدار و تامین مالی خدمات عمومی را تضعیف می‌کند. به ویژه مشاغل با درآمد بالا، اغلب از استراتژی های پیچیده ای برای به حداقل رساندن مالیات خود استفاده می کنند که منجر به از دست دادن درآمد قابل توجهی برای دولت ها می شود. برای رسیدگی به این موضوع، هوشمندسازی و سامانه‌محور کردن نظام مالیاتی و اجرای روش‌های جمع‌آوری مالیات هوشمند با هدف قرار دادن مشاغل با درآمدهای کلان و نرخ فرار مالیاتی بالا ضروری است.

یکی از شاخص‌های مهم در زمینه فرار مالیاتی مشاغل خاص، سهم بالای 20 درصدی این مشاغل از کل تولید ناخالص داخلی کشور است و این در حالی است که مالیات بخش مشاغل کمتر از 4 درصد کل درآمدهای مالیاتی را شامل می‌شود که این موضوع به خوبی بیانگر فرار مالیاتی در بخش مشاغل خاص است. همچنین بیش از 84 درصد از مشاغل مالیات زیر 10 میلیون تومان را بر اساس تبصره ماده 100 پرداخت می‌کنند و همه این افراد با هوشمندسازی نظام مالیاتی بدون پر کردن اظهارنامه، مالیات خود به موقع و دقیق پرداخت می‌کنند و تنها برخی مشاغل خاص هستند که از پرداخت مالیات حقه و واقعی خود طفره می‌روند و به فرار مالیاتی می‌پردازند.

حاجی دلیگانی با اشاره به لزوم اصلاح نظام مالیاتی و افزایش درآمدهای پایدار مالیاتی که منجر به مهار تورم از محل کاهش کسری بودجه خواهدشد، گفت: در گزارش بودجه سال گذشته مشخص شد که منابع درآمد مالیاتی رشد خوبی داشته است. برابر آنچه در قانون آمده است، برای تسهیلات بیشتر تولیدکنندگان مبلغ مالیات کمتری برای تولیدکننده لحاظ شده است، اما آمار و ارقام خبر از افزایش درآمدهای مالیاتی را می‌دهد. این یعنی افزایش درآمد مالیاتی از محل فراریان مالیاتی بوده است و بدون فشار به برخی اقشار جامعه، بازنگری ها موجب افزایش درآمدهای مالیاتی شده است.

وی با اشاره به مشاغل خاص با درآمدهای کلان که فرار مالیاتی دارند، گفت: گزارش‌های مردمی خبر از فرار مالیاتی مشاغل از طریق دریافت وجه نقد یا کارت به کارت را می‌دهد. راه اندازی سامانه فروشگاهی توسط سازمان امور مالیاتی، تمام این مسائل را پوشش می‌دهد و زمینه ساز برپایی عدالت مالیاتی خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس در انتقاد به عملکرد کند دولت در اجرای قوانین بازدارنده‌ی متخلفین اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین راهکارها برای اخذ عادلانه تر مالیات، کاهش فرار مالیاتی و افزایش اطلاعات و شفافیت اقتصادی در کشور، راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی و پایانه فروشگاهی است که باید مدتها پیش اجرا می‌شد. هدف از اجرای طرح هوشمندسازی این است که افراد به طور شفاف در جریان اطلاعات مالیات ستانی باشند و بتوانند مالیات را برخط پرداخت کنند. باید سازمان امور مالیاتی با تمرکز بر بخش‌های غیرمولد و همچنین مشاغل خاص با درآمدهای کلان، فرار مالیاتی را کاهش دهد و مالیات واقعی مشاغل خاص را اخذ کند.

وی در پایان تصریح کرد: باید در جهت اخذ مالیات هوشمند و عادلانه اقدام شود تا با واقعی شدن مالیات، امکان بازتوزیع ثروت نیز فراهم گردد.

او افزود: هدف از اجرای طرح هوشمندسازی این است که افراد به طور شفاف در جریان اطلاعات مالیات ستانی باشند و بتوانند مالیات را برخط پرداخت کنند. باید سازمان امور مالیاتی با تمرکز بر بخش‌های غیرمولد و همچنین مشاغل خاص با درآمدهای کلان، فرار مالیاتی را کاهش دهد و مالیات واقعی مشاغل خاص را اخذ کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه