English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

پوست اندازی استارتاپ‌ها نقطه عطفی در عرصه اقتصاد دیجیتال/ وقتی کیفیت خدمات متحول می‌شود

استارت‌آپ‌ها به‌عنوان نقطه عطفی در عرصه اقتصاد دیجیتال شناخته می‌شوند اما این را هم نباید فراموش کرد که آنها همواره در مسیر رشد و گسترش خود با چالش‌های متعددی روبرو هستند که برای پوست‌اندازی باید قوانین مربوطه مورد بازبینی قرار گیرد.

پوست اندازی استارتاپ‌ها نقطه عطفی در عرصه اقتصاد دیجیتال/ وقتی کیفیت خدمات متحول می‌شود

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در دنیای امروز استارت‌آپ‌های فناوری در حال گسترش هستند و به نوعی نقطه عطف در عرصه اقتصاد دیجیتال شده‌اند و توسعه آنها در سراسر جهان می‌تواند نتایج چشمگیری در آینده اقتصاد داشته باشد. در واقع نوعی پوست‌اندازی در مراکز رشد کسب و کارها به عنوان سیاست و راهکاری پرطرفدار برای پرورش کارآفرینی و در نتیجه توسعه پایدار از طریق ایجاد شغل مطرح شده‌اند. تلاش بیشتر برای نشان دادن تخصص‌های فعالان استارتاپی از جمله توصیه‌هایی است که کارشناسان می‌گویند. اینکه شما با استفاده از ابزار، فناوری و دسترسی امروزی می‌توانید تحول درآمدی مناسبی را رقم بزنید. از این رو طبق پوست‌اندازی در کسب و کار، بازبینی قوانین مربوطه و خلاقیت درونی و نوآوری را می‌توان بزرگترین عامل موفقیت استارت‌آپ‌ها دانست.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری موج در ارتباط با رشد استارت‌آپ‌ها و تأثیر آن بر حوزه‌های کسب و کار و سرمایه‌گذاری به گفت وگو با «مرتضی یادگاری» استاد دانشگاه، کارشناس حوزه آی تی و استارت‌آپ پرداخت و این مهم را از زوایای مختلف بررسی کرد.

 

43146

 

 آیا اکوسیستم استارت‌آپ ایران در حال پوست اندازی است؟

 یادگاری: پس از یک دهه از ظهور استارت‌آپ‌ها در فضای کسب و کار کشور به نظر می‌رسد تغییرات مهمی در این حوزه در حال رخ دادن است. فضای عمومی کشور در ایام اخیر و اثر ماندگار کرونا در جامعه و اقتصاد ایران در سه سال گذشته، لزوم تغییرات بنیادی در بسیاری از زمینه های کسب و کار را نمایان کرده است. از طرفی وضعیت بی‌سابقه تورم و رکود اقتصادی باعث شده حرکت معمول بخش عمده‌ای از کسب و کارهای نوین که به‌طور عمده در حوزه توریسم و گردشگری فعال بودند با اختلال قابل توجه‌ای مواجه شود. در کنار همه این مسایل اخیر اجتماعی و به تبع آن محدودیت‌های اینترنتی که زیرساخت اصلی استارت‌آپ‌ها را تشکیل می‌دهد زمینه را برای پوست‌اندازی این اکو سیستم در فضای اقتصاد کشور بیش از پیش فراهم کرده است. به نظر می‌رسد تغییرات مدیریتی کلان در برخی از استارت‌آپ‌های مطرح و معروف نخستین نشانه از تغییرات مورد نظر را آشکار کرده است.

 

 استارت‌آپ‌های ایرانی بیش از یک دهه در بازار سرمایه به کجا رسیده‌اند؟

 با گذشت یک دهه از عمر استارت‌آپ‌ها در کشور حالا می‌بینیم که تمامی آنها به شرکت‌های بزرگی تبدیل شده‌اند که بخش اصلی اقتصاد دیجیتالی کشور را تشکیل می‌دهند. اقتصاد نابسامان و تحریم و عوامل متأثر از آنها سبب شده تا فعالیت کسب و کارهای الکترونیکی به حالت نیمه جان درآیند. اما با این حال اکنون هر یک از این استارت‌آپ‌ها به شرکت‌های بزرگی تبدیل شده‌اند که شاید در آینده‌ای نه چندان دور جای سرمایه‌گذاران را بگیرند.

                                                                         

بیشتر بخوانید:  

استقبال «توبیتاک» از سرمایه گذاری خطرپذیر در استارت‌آپ‌ها و فناوران کشورهای اسلامی

حمایت از کسب و کار ها برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال

آیا فیلترینگ سلیقه کاربران را تغییر داده است؟/ برخورد سلبی و فیلترینگ تنها گذرگاه رسیدن به اینترنت پاک نیست

استارت آپ ها جایگزین روش های سنتی اشتغال زایی

 

                                                                                                                                                    

 هر سیستمی نیازمند یک فرایند رشد طبیعی است آیا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها نیز اینگونه در حال طی کردن همین دوران هستند؟

 استارتاپ‌ها مانند تمام امور در حال پوست‌اندازی و پیشرفت، هستند. اگر فضای رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها در کشور تقویت شود، زمینه شکل‌گیری و رشد فعالیت‌های کارآفرینی فراهم می‌شود و همچنین اگر شاخص‌های کارآفرینی در کشور بهبود یابد، زمینه بروز و رشد استارت آپ‌ها برای ورود به فضای کارآفرینی امکان پذیر می‌شود.

اگرچه آمار شکست استارتاپ‌ها، رقم بالایی به نظر می‌رسد، اما موفقیت در هر یک از مراحل رشد استارتاپ امکان‌پذیر و قابل اندازه‌گیری است. در هر یک از آن‌ها می‌توان صورت‌های مختلفی از تأمین مالی و سرمایه گذاری را ارائه کرد. با توجه به تاریخچه یک دهه اکو سیستم استارت‌آپی در کشور به نظر می رسد بزرگان این حوزه همچنان در مرحله رشد و تکامل هستند و در صورت باز شدن فضای زیرساختی و اقتصادی می توان انتظار توسعه هر چه بیشتر این حوزه را داشت. البته این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که یکی از حوزه‌هایی که چشم امید اقتصاد دیجیتال به آن است، استارتاپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و‌ آی تی هستند.  همچنین نباید فراموش کرد که برخی از شرکت‌های نوپا در ابتدای مسیر شکست می‌خورند اما بعضی هم می‌توانند تا مراحل سودهای کلان هم بروند.

 

lean-startup

 

 با گذشت بیش از یک دهه از حضور شرکت‌های استارت‌آپی در اقتصاد کشور همچنان می‌بینیم که فیلترینگ، جریمه و تعطیلی، بزرگترین دغدغه آنها در کنار رشد کسب و کارشان است، نظر شما در این مورد چیست؟

 قوانین کهنه و دستور فیلترینگ غیراصولی از جمله مشکلات این حوزه است و تعطیلی کسب‌وکارها، بیکاری جوانان و مهاجرت نخبگان را به دنبال دارد. ساده‌سازی در فرایند ثبت و شروع یک کسب‌وکار و توسعه آن از جمله مواردی ابتدایی راه اندازی یک کسب و کار دیجیتالی است که در بیشتر کشورهای دنیا معمول است. در کشور ما قوانین موجود پاسخگوی نیاز این حوزه نیست و خلاهای زیادی در این زمینه وجود دارد. به‌روز نشدن قوانین موجود در این حوزه از مهمترین دلایل درجا زدن استارت‌آپ‌ها در کشور است. نبود افراد متخصص و آگاه نسبت به این موضوع در کلان مدیریت‌های کلان نیز از دیگر عوامل است. مسئولان مربوطه موظف هستند زیرساخت‌های حقوقی مناسب را برای رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها فراهم کنند و تا جوانان مستعد در محیطی امن و قانونی مناسب به تولید ارزش بپردازند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه