English

در پاسخ به خبرگزاری موج مطرح شد؛

ارزش کالای صادراتی ایران یک ششم ارزش کالای وارداتی از چین / کمپین صادراتی ایران برای افزایش ورود به بازار چین

رییس مرکز تجاری ایران در چین گفت: ارزش هر تن کالای صادراتی ایران ۵۰۰ دلار و هر تن واردات کالا از چین ارزشی ۳ هزار دلاری دارد که نشان می دهد که صادرات ایران به چین بیشتر خام فروشی بوده است.

ارزش کالای صادراتی ایران یک ششم ارزش کالای وارداتی از چین / کمپین صادراتی ایران برای افزایش ورود به بازار چین

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، مبادلات ایران و چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ میلیارد دلار بوده که کمتر از یک دهم درصد از تجارت خارجی چین بوده به همین دلیل ایران به دنبال توسعه روابط تجاری خود با کشور چین است. 

حسین قاهری رییس مرکز تجاری ایران در چین با اشاره به اینکه بعد از قرنطینه چین نخستین نمایشگاهی است که بیش از ۱۵۰ کشور حضور دارند، گفت: در سال های اخیر هرچند تراز تجاری ایران با چین مثبت شده اما براساس وزنی ارزش هر تن کالای صادراتی ایران ۵۰۰ دلار و هر تن واردات کالا از چین ارزشی ۳ هزار دلاری دارد که نشان می دهد که صادرات ایران به چین بیشتر خام فروشی بوده است.

وی افزود: امروز قیمت تولید و دستمزد در ایران بسیار پایین تر از چین است به همین دلیل ایران می تواند صادرات به چین را توسعه دهد، زیرا در شرایط کنونی چین نخستین شریک تجاری ایران است اما ایران بیستمین شریک تجاری چین هم محسوب نمی شود.

قاهری در پاسخ به خبرگزاری موج درباره سیاست های ایران برای همکاری با شرکت های چین گفت: از ۱۸ ماهه گذشته در قالب اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین فرصت بازارهای چین را مطالعه کردیم و دو کمپین صادراتی در حوزه تجهیزات خودرویی و قطعات ریخته گری در چین اجرا کردیم که در بخش ریختگری قابلیت رقابت در چین را داشتیم. 

کاوه دلیر مدیرکل دفتر شرق آسیای سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کشورها تلاش می کنند که شرکت های خود را تحت عنوان یک پرچم  در نمایشگاه حضور پیدا می کنند تا پیام واحدی منتقل کنند، گفت: در واقع تمام کشورهای منطقه برای همکاری با چین برنامه ریزی می کنند و ایران برای اینکه همچنان بتواند با کشورهای همسایه رقابت کند و سرمایه گذاری چین در ایران را ارتقا دهد باید تعامل گسترده ای داشته باشد.

او با بیان اینکه ایران تامین کننده انرژی و مواد معدنی برای چین است، افزود: تجارت را نباید جاده یک طرفه دانست و باید تعاملات به نحوی باشد که دو طرف سود ببرند.

دوره قبل نمایشگاه واردات چین سال گذشته با گردش مالی ۷۳ میلیارد دلاری و با حضور ۲۸۰۰ کشور خارجی انجام شده است و  امسال این نمایشگاه با حضور ۱۵۰ کشور ۱۴ تا ۱۹ آبان ماه امسال در شانگهای برگزار می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه